VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Advertisements

Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Svět kolem nás.
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 9 Ruce jako šperk Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 8) Možnosti využití.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 8 Ptačí strom Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 9) Možnosti využití artefiletiky.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Osobnost – situace – predikce chování
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 4 Loutka Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Kresba.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Základní výtvarné vyjadřovací prostředky Hledáme možnosti linky
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Vývoj výtvarného projevu
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
OP ART Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Vesmír Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními jevy.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Lidské tělo - kostra.
Metodické materiály a pomůcky
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Graffiti Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Náhoda Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lateralita.
Stylizace kresby figury a detailů
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Dějiny psychologie Strukturalismus.
DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Psychologie koučování
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Transkript prezentace:

VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část

Stadium předschematické tzv. slunečníkový vzor → později končetiny nabývají směrovosti→

Začínají vznikat rozpoznatelné tvary (tvar = schéma) tvarové koncepty se mění velmi rychle, zpočátku mluvíme o hlavonožcích – dítě využívá ovál a linii z předchozího stadia Podle R. Arnheima (tvarová psychologie) je hlavonožec pojat centrálně symetricky (slunečníkový vzor), později končetiny nabývají směrovosti.

Barva nemá takový význam jako tvar. Dítě používá barvy, které se mu líbí, též podle emocionálního vztahu = propojení s předmětem.

hlavonožci Je možné, že dítě ve skutečnosti kreslí sebe. Dítě je především zaujato sebou, jeho egocentrické vnímání světa je ve skutečnosti pohledem na sebe. Z tohoto pohledu dominuje hlava s trčícíma nohama a rukama.

Stadium předschematické – pojetí prostoru Chlapec 5,5 r. si při kresbě obrázku zřejmě myslel: „ Jsem já, je záchranka, jsou letadla, je nebe. Ještě si neuvědomil: Stojím na ulici. Záchranka jede po stejné ulici.

pružnost dětského myšlení Dítě, které v kresbě používá tentýž symbol beze změny, se jaksi za tento symbol schovává. obr.11a Jedná se o tzv. obranné vnímání, které chrání úzkostné dítě před novými podněty, jež by mohly úzkost evokovat. Takové dítě bude mít rovněž tendenci v určitých situacích se vzdávat nebo se ukrývat za společenské stereotypy. Stereotypie znamená emoční útlum. obr.11a Dítě citlivé bude tuto citlivost vyjadřovat ve změnách a diferenciaci kresebného pojetí pod vlivem zážitku. obr.11bobr.11b

Vnímání se však nesoustřeďuje pouze na pozorování vzhledu věcí. Skládá se rovněž z informací přicházejících z dalších smyslů – sluchových, hmatových, chuťových a kinestetických.

Podobný vliv na obohacení a diferenciaci kresby (včetně zapojení podhledu) ukazuje obrázek znázorňující pro dítě významný zážitek, kdy mu při jízdě na koloběžce vletěla do úst moucha.

použité zdroje: Lowenfeld, V, Brittain, L.: Creative and Mental Growth. New York, Macmillan 1964 Arnheim, R.: Art and Visual Perception. Psychology of the Creative Eye. Regents of University of California 1974 Arnheim, R.: Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Listy České sekce INSEA 3/1997 Read, H.: Výchova uměním. Praha, SPN 1967 Linaj, E.: PROZATIMNÍ STUDIJNÍ TEXTY Z DIDAKTIKY A TEORIE VÝTVARNÉ VÝCHOVY pro posluchače KS I. st. ZŠ na PF UJEP v Ústí n. Labem, 2004 vlastní kopie a fotografie dětských kreseb