VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část
Stadium předschematické tzv. slunečníkový vzor → později končetiny nabývají směrovosti→
Začínají vznikat rozpoznatelné tvary (tvar = schéma) tvarové koncepty se mění velmi rychle, zpočátku mluvíme o hlavonožcích – dítě využívá ovál a linii z předchozího stadia Podle R. Arnheima (tvarová psychologie) je hlavonožec pojat centrálně symetricky (slunečníkový vzor), později končetiny nabývají směrovosti.
Barva nemá takový význam jako tvar. Dítě používá barvy, které se mu líbí, též podle emocionálního vztahu = propojení s předmětem.
hlavonožci Je možné, že dítě ve skutečnosti kreslí sebe. Dítě je především zaujato sebou, jeho egocentrické vnímání světa je ve skutečnosti pohledem na sebe. Z tohoto pohledu dominuje hlava s trčícíma nohama a rukama.
Stadium předschematické – pojetí prostoru Chlapec 5,5 r. si při kresbě obrázku zřejmě myslel: „ Jsem já, je záchranka, jsou letadla, je nebe. Ještě si neuvědomil: Stojím na ulici. Záchranka jede po stejné ulici.
pružnost dětského myšlení Dítě, které v kresbě používá tentýž symbol beze změny, se jaksi za tento symbol schovává. obr.11a Jedná se o tzv. obranné vnímání, které chrání úzkostné dítě před novými podněty, jež by mohly úzkost evokovat. Takové dítě bude mít rovněž tendenci v určitých situacích se vzdávat nebo se ukrývat za společenské stereotypy. Stereotypie znamená emoční útlum. obr.11a Dítě citlivé bude tuto citlivost vyjadřovat ve změnách a diferenciaci kresebného pojetí pod vlivem zážitku. obr.11bobr.11b
Vnímání se však nesoustřeďuje pouze na pozorování vzhledu věcí. Skládá se rovněž z informací přicházejících z dalších smyslů – sluchových, hmatových, chuťových a kinestetických.
Podobný vliv na obohacení a diferenciaci kresby (včetně zapojení podhledu) ukazuje obrázek znázorňující pro dítě významný zážitek, kdy mu při jízdě na koloběžce vletěla do úst moucha.
použité zdroje: Lowenfeld, V, Brittain, L.: Creative and Mental Growth. New York, Macmillan 1964 Arnheim, R.: Art and Visual Perception. Psychology of the Creative Eye. Regents of University of California 1974 Arnheim, R.: Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Listy České sekce INSEA 3/1997 Read, H.: Výchova uměním. Praha, SPN 1967 Linaj, E.: PROZATIMNÍ STUDIJNÍ TEXTY Z DIDAKTIKY A TEORIE VÝTVARNÉ VÝCHOVY pro posluchače KS I. st. ZŠ na PF UJEP v Ústí n. Labem, 2004 vlastní kopie a fotografie dětských kreseb