SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA ITÁLIEFRANCIE PORTUGALSKO + POLSKO Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Advertisements

Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Nikola Mauleová Vít Kohout.  Rytíři:  Světští – pážata – panoši - rytíři  Řádoví – napůl mnišský život – skládali sliby  Slib poslušnosti, chudoby,
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Český stát za vlády Lucemburků
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Karel Havlíček Borovský
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Název vzdělávacího materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vznik česky psané literatury
TÉMA: GIOVANNI BOCCACCIO AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Téma (název prezentace)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název a číslo materiálu:
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_02
Téma (název prezentace)
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Nikol Schinková 2.A Karel IV..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Literatura období renesance
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
EVROPA 11. STOLETÍ.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
5.D HUSITSTVÍ.
Renesance.
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Generace buřičů.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA ITÁLIEFRANCIE PORTUGALSKO + POLSKO Mgr. Michal Oblouk

DANTE ALIGHIERI (1265 – 1321) - jeden z nejvýznamnějších italských básníků, významně však přispěl také k vývoji jazykovědy a italského jazyka a k vývoji politické filozofie - narodil se ve Florencii jako syn šlechtice - v dětství se zamiloval do Beatrice de Portinari, která se stala jeho celoživotní láskou a inspirací letech 1285 – 1287 pobýval na univerzitě v Bologni - dosáhl značného vzdělání, zabýval se studiem antického básnictví - živě se účastnil politického života, hájil městské svobody proti papežské moci, za což byl později odsouzen k doživotnímu vyhnanství - poslední léta svého života strávil v Ravenně - zemřel pravděpodobně na malárii - ženatý, 4 děti

DANTEHO DÍLO NOVÝ ŽIVOT – sborník básní O JEDINÉ VLÁDĚ - politický traktát, psáno v latině, období počátku vlády Jindřicha Lucemburského, 3 knihy BOŽSKÁ KOMEDIE - d- duchovní alegorický epos (básnická skladba), vrcholné dílo evropské středověké literatury - tvoří ji 100 zpěvů, které jsou rozděleny do tří částí: Peklo, Očistec, Ráj - v prvním zpěvu básník zabloudí, na pomoc mu přichází Vergilius (symbol nadpozemského vědění), který ho provází peklem (33 zpěvů) a očistcem (33 zpěvů) - Peklo je tvořeno 9 stupňovitými kruhy, dole se trestají těžké hříchy, výše lehké - Očistec má podobu ostrova s horou, básník prochází sedmi pásmy očistce (7 hříchů) - v rajském lese se Danta ujímá Beatrice (symbol dokonalosti), jeho celoživotní láska dalších 33 zpěvech Ráje prochází básník 9 sférami blažených (setkává se s Bohem) - dílo vyjadřuje touhu člověka po poznání, po pravdě a dobru, hovoří o cestě k Bohu, která znamená spásu duše

FRANCESCO PETRARCA (1304 – 1374) - h- humanista a básník, zakladatel italského národního písemnictví („otec humanismu“) - studoval práva a teologii v Itálii a ve Francii - r se stal knězem - podnikl řadu cest po Evropě - znal se s Karlem IV., r se stal hostem na jeho dvoře v Praze - vliv na jeho básnickou tvorbu měla láska k florentské šlechtičně Lauře de Noves, stala se jeho celoživotní inspirací - zajímal se o antickou literaturu, vydával staré latinské rukopisy - měl smysl pro přírodu, hory a turistiku - bývá považován za tvůrce sonetu jako básnického žánru a jednoho z nejvýznamnějších autorů evropské milostné poezie

PETRARCOVO DÍLO Africa - latinsky psaný vlastenecký epos, hlavní postavou je Scipio Africanus a jeho boje Bucolicum Carmen - eklogy po vzoru Vergilia, opěvují italské lesy ZPĚVNÍK vrcholné dílo rané italské renesance sbírka milostné poezie, soubor 366 lyrických básní (převážně sonetů) básně jsou věnovány básníkově nenaplněné lásce – paní Lauře (jeho celoživotní inspirace), jejich platonický vztah trval 21 let, Laura zemřela na morovou nákazu sonet = literární poetický útvar, skládá se ze 14 veršů (osmiverší + šestiverší)

GIOVANNI BOCCACCIO (1313 – 1375) - z- známý básník a novelista, zakladatel italského básnického jazyka a umělecké prózy - byl nemanželským synem italského kupce a Francouzky - mládí strávil, díky svému uměleckému nadání, na dvoře neapolského krále - studoval církevní právo a klasické jazyky - věnoval se diplomacii a literární činnosti - přátelil se s Petrarcou - byl prvním vykladačem Dantovy Božské komedie, napsal Dantův životopis, poprvé souhrnně zpracoval antickou mytologii

DEKAMERON soubor 100 novel (10 x 10) převážně s erotickým zaměřením výpravná próza s rámcovou kompozicí děje 10 mladých lidí utíká před morem z Florencie, cestou (10 dní) si vypravují příběhy, které jim poskytují zábavu a krátí čas příběhy o neštěstích, o lásce, o lidské hlouposti, vychytralosti,... úsměvná kritika soudobých mravů, výsměch pokrytectví církev dílo odsoudila vypravěči - sedm urozených paní a tři muži: Filostrato, Dioneo, Pampinea, Filomena, Pamfilo, Elisa, Fiammetta, Emilia, Lauretta a Neifile v úvodu se nachází jeden z nejvýznamnějších a nejpodrobnějších popisů moru ve středověku

LUDOVICO ARIOSTO (1474 – 1533) -italský renesanční básník -od útlého mládí se zajímal o poezii, avšak na přání svého otce studoval právo -v diplomatických službách vedl úspěšná jednání s papežem Juliem II. -sloužil vévodovi Alfonsovi d´Este -věnoval se divadlu, napsal několik her a překládal antické komedie -dílo: ZUŘIVÝ ROLAND – epická báseň, vychází ze středověkého hrdinského eposu o Rolandovi, rytíři Karla Velikého, který se nešťastně zamiluje do krásné Angeliky, zblázní se a bloudí po světě, jeho přítel Astolfo se ho snaží najít a rozum mu může vrátit pouze tak, že najde nádobku s Rolandovým ztraceným rozumem, nádobku najde na měsíci, Rolandovi se vrátí rozum, postaví se do čela svého šiku a znovu se stává udatným rytířem

Niccolò Machiavelli (1469 – 1527) -italský politik, filozof, diplomat, spisovatel, historik a vojenský teoretik -pocházel z notářské, ne příliš zámožné rodiny -kancléř florentské republiky – plnil různá diplomatická poslání -po návratu Medicejských k moci byl pro podezření ze spiknutí zatčen, mučen a odsouzen k vyhnanství – r omilostněn a stal se oficiálním dějepiscem Medicejských -ženatý, 6 dětí -dílo: VLADAŘ – spis, 26 krátkých kapitol, obsahuje politické úvahy odhalující a popisující mechanismy fungování moci, věnováno Lorenzovi Medicejskému MANDRAGORA – komedie FLORENTSKÉ LETOPISY

FRANCOIS VILLON (asi 1429/1431 – po r. 1463) - f- francouzský básník, tulák a bohém - vl. jm. Francois de Montcorbier yrůstal v chudobě, ujal se ho ale bohatý kněz, který ho poslal na studia na pařížskou Sorbonnu, místo vzdělání zvolil bohémský způsob života - stýkal se s podsvětím, často byl ve vězení za výtržnictví a krádeže, dopustil se dokonce vraždy, za kterou byl odsouzen k oběšení, pak byl trest zmírněn na 10leté vyhnanství - v- villonská balada = skládá se ze čtyř slok (první tři jsou po 7 až 12 verších, poslední se skládá z 5 veršů) - d- dílo: ODKAZ – Malý testament (závěť), ironické verše ZÁVĚŤ – Velký testament, obraz vlastní bídy, společenská kritika, komičnost

FRANCOIS RABELAIS (asi 1483/1494 – asi 1553) - s- spisovatel (satirik), právník, lékař, botanik a stavitel - na přání otce vstoupil k františkánům a stal se knězem - v letech žil v Paříži, kde snad začal studovat medicínu a měl zde dvě nemanželské děti - pracoval jako lékař v nemocnici v Lyonu - r se vzdal lékařského místa a vstoupil do benediktinského řádu - závěr života prožil v klidu a dobře zaopatřen ve městě Metz (působil zde jako lékař a tajemník) - d- dílo: GARGANTUA A PANTAGRUEL – 5dílný románový cyklus, líčí život a skutky královské rodiny obrů a Pantagruelovo putování po Francii i fiktivních zemích a ostrovech, parodie na rytířské romány a satira na středověkou církev a společnost

PIERRE de RONSARD (1524 – 1585) -francouzský básník, svou generací byl nazýván princem básníků -potomek staré šlechtické rodiny -od mládí pracoval v královských službách, ale jeho slibná kariéra diplomata byla přerušena nevyléčitelnou částečnou ztrátou sluchu -jeho tvorba byla velmi oblíbená - autor formálně dokonalé milostné poezie, psal pro dvůr epigramy, ódy, hymny a elegie -dílo: Sonety pro Helenu – milostná poezie Lásky – milostná poezie podle antických vzorů, sbírka básní, obsahuje 400 sonetů, ód, poem, elegií, a rozprav o lásce Hymny - oslava hvězd, nebe

MICHEL de MONTAIGNE (1533 – 1592) -francouzský renesanční myslitel, humanista, skeptik, dal vzniknout novému literárnímu žánru – eseji -narodil se jako třetí syn bohatého vinaře a obchodníka, byl gaskoňským šlechticem -díky otci získal vynikající humanistické vzdělání, od dětských let se o něho staral německý vychovatel, který s ním hovořil pouze latinsky -od 6 do 13 let studoval na koleji v Bordeaux -během svého života zastával řadu veřejných funkcí (1581 a 1584 byl starostou Bordeaux) -ženatý, 5 dcer -po smrti otce se přestěhoval na rodinný zámek, zřídil si zde rozsáhlou knihovnu, ve které pracoval na svém díle

LUÍS DE CAMOES (asi 1524 – 1580) - p- portugalský básník - vzdělávali ho dominikáni a jezuité, nějaký čas navštěvoval univerzitu v Coimbře - byl romantik a idealista - účastnil se bitvy proti Maurům, ztratil zrak na pravé oko, po návratu žil bohémským životem - v letech 1553 – 1570 cestoval po světě - od roku 1989 je udělována literární cena pro portugalsky píšící autory, která nese jeho jméno - dílo: LUSOVCI – epos, 10 zpěvů, oslava hrdinství Vasca da Gamy a mořeplavců na cestě do Indie, dobrodružné prvky + realistický obraz soudobého Portugalska i objevovaných zemí, oslava renesančního způsobu života BÁSNĚ – soubor lyriky

JAN KOCHANOWSKI (1530 – 1584) -polský renesanční básník, první, kdo vyzvedl polsky psanou literaturu na světovou úroveň -narodil se v zemanské rodině -studoval v Krakově, Královci a v Padově - získal hluboké znalosti z antické a humanistické kultury -po návratu do Polska byl dvořanem ve službách vysokých státních hodnostářů, působil i jako královský sekretář -jeho poezie je rozmanitá - přírodní, milostná, vlastenecká a náboženská -dílo: PÍSNĚ - oslavuje život v přírodě, lásku, zamýšlí se nad posláním básníka, náboženskými spory a tolerancí i nad státními reformami ŽALOZPĚVY - cyklus elegií FRAŠKY - úsměvný obraz současnosti

ZDROJE