Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1). Základní informace Dětství a mládí Mimoliterární život Dílo - rozbory jednotlivých děl (Childe Haroldova pouť, aj.) Smrt a její okolnosti Vliv do.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Příjmy z kapitálového majetku
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Romantismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úzká brána a cesta k životu
Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Nováková Jana
Raná řecká tyranida, Sparta
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět
GUILLAUME APOLLINAIRE
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_08_Literatura 19. století Romantismus
Žít svůj život naplno.
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Revoluce ve Francii
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_Jir_I_30 J.Klapka Jerome
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Vláda prvních Habsburků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
EVROPA 11. STOLETÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma George Gordon Byron Ročník 2. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace představuje básníka anglického romantismu – George Gordona Byrona. Seznamuje žáky s jeho bouřlivým životem i s jeho tvorbou. Datum tvorby

GEORGE GORDON BYRON © Dušan Kráčmar 2013

GEORGE GORDON BYRON ÚVOD anglický básník, jeden z nejvýznamnějších představitelů světového romantismu žil v letech 1788 – 1842 aktivní bojovník za práva utlačovaných národů na samostatnou existenci, ctitel svobody a demokracie prožil velmi dobrodružný život, zcela v duchu romantických hrdinů Romantismus umělecký směr přibližně konce 18. a první poloviny 19. století klade důraz především na cit (lásku), prožitek, fantazii a snění, má oblibu v historii podporuje ideál svobody jedince i národa

GEORGE GORDON BYRON ŽIVOTNÍ OSUDY narozen v Londýně ve zchudlé rozvrácené šlechtické rodině (odtud titul sir) vrozená vada nohy a podmínky, v nichž vyrůstal (hysterická matka, terorizující chůva), značně poznamenaly jeho povahové rysy – miloval četbu rytířských románů (touha dorovnat se, touha po ideálech?), zrovna tak ale dovedl jednat neobyčejně krutě vůči svému okolí (touha mstít se?) jeho dílo je pak velmi často prodchnuto pesimismem, skepsí a melancholií vedl velmi dobrodružný život plný skandálů – hodně cestoval po celé Evropě, prodělal mnoho milostných a sexuálních afér (včetně podezření z incestu s nevlastní sestrou, jehož se pravděpodobně skutečně dopouštěl) studoval v Cambridgi, měl velmi silné sociální cítění (jako lord účastnící se zasedání sněmovny vždy velmi ostře hájil práva dělníků) podnikl velkou výpravu do západní a jižní Evropy a posléze se seznámil se svým kolegou básníkem Percy Bysshe Shelleym, se kterým se spřátelil, třebaže se několikrát střetli v lásce k různým ženám pobýval ve Švýcarsku a Itálii, odkud se roku 1823 vydal na lodi pomoci řeckým povstalcům v boji za nezávislost proti turecké nadvládě poskytl jim velké finanční prostředky a vyzbrojil loďstvo, do boje po jejich boku se však už nezapojil – onemocněl vysokými horečkami a v řeckém Mesolongionu zemřel

GEORGE GORDON BYRON ŽIVOTNÍ OSUDY Evropa doby Byronovy Byronovo mládí (a raná dospělost) bylo dobou Napoleonských válek, po nich roku 1815 došlo k opětovnému nastolení absolutistických monarchií v Evropě mezi národy, které nemohly svobodně žít ve vlastním státě (mj. i Češi), patřili rovněž Řekové, kteří byli pod tureckou nadvládou jejich povstání za svobodu se romanticky smýšlející Byron vydal podpořit… Byronova socha v Athénách Byron po připlutí do Řecka Byron na smrtelné posteli básník Percy Bysshe Shelley – Byronův přítel Byronův podpis

GEORGE GORDON BYRON DÍLO významným Byronovým dílem je rozsáhlý básnický epos Child Haroldaova pouť skládá se ze čtyř zpěvů (částí), které vyšly postupně v letech 1812 – 1818 dílo nese silné autobiografické rysy popisuje v něm putování hlavního hrdiny z Anglie do států jižní Evropy zahořklý a v lidech zklamaný hlavní hrdina nachází uspokojení jen v přírodě a neustálém bloudění z místa na místo Já k světu nepřilnul, ni ke mně svět; já nelichotil jeho vilné vládě, ni nepoklekal v model jeho sled, ni v ohlas nekřičel, ni za ním pádě tvář v úsměv nešklebil, že v lidském stádě mě nemohli mít za svého; já dlel v jich davu, nejsa z nich; byl v stálé svádě můj názor s jejich; můj se tříbit chtěl a sobě samu jen se podrobiti směl.

GEORGE GORDON BYRON DÍLO velký ohlas měla i Byronova veršovaná knižní filosofická drama zobrazující odbojné hrdiny Manfréd (1817) – skladba na faustovské téma, hlavní hrdina žádá od duchů dar zapomnění, neboť zavinil smrt své milé Kain (1821) - filosofická úvaha v dialogu Kaina s ďáblem Poroučím duchům – ti mne nedbají. Studuji kouzla, která mě jen matou. Užívám léky, působící trýzeň. Nemohu doufat v nadpozemské síly, Vždyť poznal jsem, že nad tím, co již bylo, Nemají moc. A po věcech, co přijdou Nechci pátrat, než má minulost Utone ve tmách. – Země, matko má! Ty mocné horstvo, svítající dni! Proč jste tak krásné? – Nic k vám necítím. Ty rozzářené oko vesmíru, Jak teple shlížíš na celičký svět, jenž k tobě plesá! – Proč mám v duši stín? (Manfred – ukázka)

GEORGE GORDON BYRON DÍLO po Byronovi byl pojmenován literární útvar zvaný byronská povídka básnický lyricko-epický útvar, který líčí příběh z tajuplného prostředí, hrdinové zažívající mnohá dobrodružství se v nich opět bouří proti společenské morálce Džaur (1813) – posmrtná zpověď mnicha, který před vstupem do kláštera pomstil smrt milované dívky Lara (1814) – příběh mladého šlechtice, který se chová vůči svému okolí nepřístupně, pomáhá však utlačovaným Vězeň chillonský (1816) – příběhy lidí, kteří, ač trpí pro své názory ve vězení, zůstávají nepoddajní (inspirace pro Máchovu tvorbu) básnický směr této protispolečenské revoltující poezie pak bývá nazýván byronismus

GEORGE GORDON BYRON DÍLO satirickým Byronovým dílem je pak nedokončený komický epos Don Juan (1819 – 1824) milostná dobrodružství tradičního literárního hrdiny slouží jako prostředek k satirické kritice tehdejší společnosti dílo nese opět řadu autobiografických rysů Satira dílo, které za pomoci humoru a komiky zesměšňuje realitu, a kritizuje tak její nedostatky

GEORGE GORDON BYRON CITÁTY Nechte nám víno a ženy, radost a smích. Kázání a sodovku pak na druhý den. Kdo chce radost vychutnat, musí se o ni rozdělit. Štěstí se narodilo jako dvojče, musí se sdílet Láska se podobá spalničkám. Čím jsou milenci zapálenější, tím je to pro ně nemoc nebezpečnější… To, co nás činí v lásce šťastnými, je nešťastná láska. Manželství vzniká z lásky stejně jako ocet z vína. Strašné je, že není možno žít ani s ženami, ani bez nich…

GEORGE GORDON BYRON DĚKUJI ZA POZORNOST.

GEORGE GORDON BYRON ZDROJE Literatura pro 2. Ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis s. ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Malá encyklopédia spisovateľov sveta. Bratislava: Obzor, 1978, ISBN NEUVEDENO. AUTOR NEUVEDEN. George Gordon Byron [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VRYZAKIS, Theodoros. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ODEVAERE, Joseph Denis. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TEMPLAR52. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CLINT, Alfred. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BYRON. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JONES, I. H.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Childe_Harold%27s_Pilgimage_-_Dugdale_edition.jpg BYRON. Child haroldova pouť - ukázka [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: harold.estranky.cz/clanky/george-gordon-byron/childe-haroldova-pout/childe-haroldova-pout---zpev-treti.html BYRON. Wikicitáty [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: