Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hluchavkovité (Lamiaceae)
Advertisements

BOTANIKA: dvouděložné rostliny
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Hluchavkovité (Lamiaceae)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘÍRODOPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Hluchavkovité (Lamiaceae)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Hluchavkovité.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-59 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘÍRODOPIS
PLAVUNĚ Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Krytosemenné rostliny Ověření ve výuce Třída: primaDatum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Šlehoberová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Hluchavkovité PŘEDMĚT: biologie – botanika KLÍČOVÁ SLOVA: éterické oleje, křižmostojné listy, pyskatá koruna, tvrdka, léčivé rostliny, čtyřhranná lodyha JMÉNO AUTORA: Mgr. Irena Šlehoberová

Metodický pokyn: - určeno pro výuku botaniky na 2. stupni ZŠ a na nižším stupni gymnázia (dle zařazení v ŠVP) -zahrnuje:1. výklad – popis char. znaků 2. zástupci – obrazová příloha 3. zápis do sešitu 4. samostatná práce – zjišťování údajů o léčivých rostlinách

HLUCHAVKOVITÉ (Lamiaceae)

Charakteristika Dřívější název: pyskatéDřívější název: pyskaté Vytrvalé byliny, často plazivé nebo popínavéVytrvalé byliny, často plazivé nebo popínavé Drobné polokeře – plazivéDrobné polokeře – plazivé Obsahují vonné silice – majíObsahují vonné silice – mají charakteristickou vůni charakteristickou vůni Obr. 1

Stonky Čtyřhranné lodyhy Čtyřhranné lodyhy Často poléhavé, plazivé  vyrůstají náhradní kořeny Často poléhavé, plazivé  vyrůstají náhradní kořeny U některých druhů dřevnaté U některých druhů dřevnaté Obr. 2

Listy Jednoduché Jednoduché Bez palistů Bez palistů Vstřícné postavení na stonku Vstřícné postavení na stonku Křižmostojné Křižmostojné Čepel je celokrajná nebo zubatá Čepel je celokrajná nebo zubatá Obr. 4 Obr. 3

Květy Oboupohlavné Oboupohlavné Souměrné Souměrné Pětičetné Pětičetné Kalich + pyskatá koruna Kalich + pyskatá koruna Tyčinky (2 delší + 2 kratší) přirostlé Tyčinky (2 delší + 2 kratší) přirostlé ke koruně ke koruně Květenství – úžlabní nebo vrcholová Květenství – úžlabní nebo vrcholová Obr. 5 Obr. 6

Plody 4 srostlé tvrdky 4 srostlé tvrdky Uložené uvnitř kalicha Uložené uvnitř kalicha Obr. 7 Obr. 8

Význam Léčivé rostliny Léčivé rostliny Koření Koření Plané luční rostliny Plané luční rostliny Okrasné pokojové rostliny Okrasné pokojové rostliny

hluchavka bílá Obr. 9 Zástupci – léčivé rostliny

hluchavka nachová Obr. 10 Zástupci – plané rostliny

hluchavka objímavá Obr. 11 Zástupci – plané rostliny

měrnice černá Obr. 12 Zástupci – plané rostliny

popenec břečťanovitý Obr. 13 Zástupci – plané rostliny Obr. 13

šalvěj luční Obr. 14 Zástupci – plané rostliny

šalvěj lékařská Obr. 15 Zástupci – léčivé rostliny

máta peprná Obr. 16 Zástupci – léčivé rostliny

mateřídouška obecná Obr. 17 Zástupci – léčivé rostliny

meduňka lékařská Obr. 18 Obr. 19 Zástupci – léčivé rostliny Obr. 19

levandule lékařská Obr. 20 Zástupci – léčivé rostliny

majoránka zahradní Obr. 21 Zástupci - koření

dobromysl obecná Obr. 22 Zástupci - koření

tymián obecný Obr. 23 Zástupci - koření Obr. 23

bazalka pravá Obr. 24 Obr. 25 Zástupci - koření

kopřivěnka Obr. 26 Zástupci – okrasné rostliny

Hluchavkovité znaky - vytrvalé byliny a polokeře s čtyřhrannou lodyhou - křižmostojné listy - květy s pyskatou korunou, souměrné, pětičetné - plod: tvrdka (srostlé po 4) - aromatické význam: léčivé rostliny koření výroba kosmetiky

zástupci: léčivé – hluchavka bílá šalvěj lékařská mateřídouška obecná máta peprná meduňka lékařská levandule lékařská koření – dobromysl obecná (oregano) tymián obecný majoránka zahradní bazalka saturejka zahradní plané – měrnice černá popenec břečťanovitý zběhovec plazivý

Doplňte (vyhledejte) údaje o léčivých rostlinách: ROSTLINA SBÍRANÁ ČÁST LÉČIVÉ ÚČINKY hluchavka bílá šalvěj lékařská máta peprná mateřídouška obecná meduňka lékařská

ZDROJE: Obr. 1: FRANZ XAVER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: FRANK VINCENTZ. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: JOJAN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: FRANK VINCENTZ. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 6: FRANK VINCENTZ. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: VOJTĚCH ZAVADIL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 8: BEENTREE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: DANIEL J. LAYTON. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Obr. 11: ARIEL PALMON. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 12: OLIVIER PICHARD. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: mont_55_ _3.jpg Obr. 13: RASBAK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 14: H. ZELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: AOMORIKUMA. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 16: H. ZELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 17: H. ZELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 19: KRZYSZTOF ZIARNEK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 21: H. ZELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Obr. 22: H. ZELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 23: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 24: GOLDLOCKI. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: er.jpg?uselang=cs Obr. 25: FRANK VINCENTZ. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 26: PHARAOH HOUND. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: