Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
Opakování učiva o nerostech II. část
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
Křemičitany (silikáty)
Vyvřelé (magmatické) horniny
Organolity.
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Olivín Kate Matušková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Sírany a fosforečnany.
Dělení hornin Podle vzniku.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu: VY_32_INOVACE_439.
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Organolity nerosty organického původu vznik z: organických kyselin
Mineralogický systém Křemičitany
Škola:. Základní škola Kladruby
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
 sloučeniny oxidu křemičitého (SiO 2 ).  největší třída nerostů  nejdůležitější součástí zemské kůry.  hojné a rozšířené, především jako součásti hornin.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název sady materiálů: Přírodopis 9
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK VYVŘELÉ HORNINY Název školy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
HORNINY VYVŘELÉ. HORNINY VYVŘELÉ Hornina je heterogenní směs tvořená Hornina je heterogenní směs tvořená různými minerály, někdy i organickými složkami,
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
9) Křemičitany, 10) Organolity
Škola:. Základní škola Kladruby
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Poznávačka horniny Aneta Gobernacová 9.A.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KŘEMIČITANY.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_850 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:9.A Počet žáků celkem:26Z toho dívek:15

Křemičitany 2 a jantar Předmět:Přírodopis Ročník:devátý Klíčová slova: Albit, epidot, beryl, ortoklas. Plagioklas, živec, mastek, kaolinit, olivín, peridot, jantar, jantarová komnata, whewellit. Anotace: Seznámení s dalšími zástupci křemičitanů a organolitů, jejich vlastnosti a využitím.Seznámení s osudy jantarové komnaty. Jméno autora (vč. titulu):Dr. Jiří Klein

Křemičitany 2 a jantar Epidot běžný horninotvorný minerál tvoří dlouhé krystaly – 35cm používá se jako drahý kámen Vernířovice, Sobotín, Žulová Obr.2 Obr.1 Obr.3

Křemičitany 2 a jantar Obr.4 Albit hojný minerál bílé barvy součást alkalických magmatických hornin – syenit, ryolit, žula ve sklářství, keramice někdy jako drahý kámen Obr.5 Obr.6

Křemičitany 2 a jantar Beryl drahokam modrozelené barvy zdroj berylia do lehkých slitin čiré odrůdy – optika Drahokamy - smaragd, akvamarín, zlatý beryl..... Akvamarín – modrozelený Obr.8 Zelený smaragd Obr.7 Zlatý beryl – heliodor Obr.9

Křemičitany 2 a jantar Živce nejdůležitější součást hornin tvoří 60%zemské kůry při rozpadu uvolňují do půdy živiny využití – při výrobě keramiky – při výrobě glazur – k dekoraci Ortoklas = sodnodraselný živec Plagioklas = sodnovápenatý živec Plagioplas součást gaber, čedičů, andezitů dekorační a ozdobné účely, keramika Obr.10

Křemičitany 2 a jantar Ortoklas k výrobě skla a keramiky ozdobný kámen těží se v lomech Obr.11 Zlatý živec vedlejší produkt při alchymistické výrobě zlata tzv.“kámen ambice a motivace“ Obr.12

Křemičitany 2 a jantar Mastek = talek, klouzek nejměkkčí nerost – t1 dokonalá štěpnost různě zabarvený – bílý, žlutý, nahnědlý, tmavomodrý.... obsahuje hořčík je mastný nerozpustný v kyselinách Sobotín - naleziště Obr.13

Křemičitany 2 a jantar Použití mastku elektrotechnika- izolátory žáruvzdorné vyzdívky slévárenství, sklářství obklady, desky při výrobě papíru, barev, gum, kosmetiky ve sportu výroba uměleckých předmětů Fragment reliéfu bohyně Ninsun, matky Gilgameše. Paříž, Louvre Obr.14

Křemičitany 2 a jantar Kaolinit jílovitý minerál hlavní složka kaolínu = horniny pro výrobu užitkové i dentální keramiky a porcelánu naleziště u nás – Karlovarsko – Plzeňsko Obr.15

Křemičitany 2 a jantar Olivín – peridot olivově zelený nerost, ale i žlutý, hnědý... obsažen v meteoritech nalezen na Marsu vysoký bod tání – téměř 2 000°C České středohoří, Egypt – před 3000 let Obr.16

Křemičitany 2 a jantar Použití olivínu výroba křemičitého technického skla ve slévárenství k výrobě forem, cihel v chemickém průmyslu k výrobě hnojiv jako brusivo – t7 ve šperkařství – odrůda chryzolit Náramek z olivínu Obr.17 Náušnice z chryzolitu Obr.18

Křemičitany 2 a jantar Organogenní minerály = organolity nerosty odvozené z organických látek tvoří drobné krystaly jsou vzácné chemicky málo odolné Whewellit organolit v sedimentech uhelných slojí čirý, průhledný – průsvitný Kladno, Bílina, Most Obr.19Obr.20 ORGANOLITY WHEWELLITJANTAR

Křemičitany 2 a jantar Jantar mineralizovaná pryskyřice stromů z třetihor zlatavě žlutý, bílý, červený, průhledný, modrý... od doby kamenné k výrobě šperků, talismanů často obsahuje různé další části – hmyz, semínka, rostliny... největší naleziště je na jižním pobřeží Baltu Obr.21 Obr.22

Křemičitany 2 a jantar Jantarová komnata místnost s nástěnnou výzdobou z jantaru byla postavena na zakázku pruského krále Fridricha I. v Berlínském zámku v roce 1716 byla věnována pruským králem Fridrichem Vilémem ruskému caru Petru Velikému byla umístěna v Kateřinském paláci v Carském Selu u Sankt Petersburgu od konce 2.světové války je poklad nezvěstný Rekonstruovaná jantarová komnata Obr.23 Obr.24

Křemičitany 2 a jantar Kontrolní otázky.30b 1)Co jsou to organolity a které zástupce znáš? 4b 2)Jak se nazývají odrůdy berylu, používané jako drahé kameny? 3b 3)Odrůda olivínu používána jako drahý kámen. 1b 4)Rozdělení živců. 4b 5)Průmyslové využití živců. 3b 6)Vyjmenuj 5 způsobů využití mastku. 5b 7)Co je to jantar, k čemu se používá a kde jsou jeho největší naleziště? 5b 8)Při čem vzniká zlatý živec a jak se nazývá? 5b

Křemičitany 2 a jantar Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Organogenní minerály, jantar a whewellit. 2)Smaragd, zlatý beryl, akvamarín. 3)Chryzolit 4)Ortoklas – sodnodraselný, plagioklas – sodnovápenatý. 5)K výrobě keramiky, glazur, k dekorativním účelům. 6)V elektrotechnice – izolátory, žáruvzdorné vyzdívky, ve sportu, výroba papíru, uměleckých předmětů.... 7)Mineralizovaná pryskyřice, používá se k výrobě šperků a talismanů, naleziště – Baltské moře. 8)Vzniká při alchymistické výrobě zlata a nazývá se kamenem ambice a motivace.

Křemičitany 2 a jantar Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s dalšími zástupci křemičitanů a organolitů, jejich vlastnostmi a využitím. Seznámení se s osudy jantarové komnaty. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ].

Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 2: Dostupný z WWW: [ ]. 6VDIIX8cqyelKqD_T8RjRCwh 6VDIIX8cqyelKqD_T8RjRCwh Obr. 3: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 4: Dostupný z WWW: [ ]. 5suCkIyOftxdWREgI7rnTSWDKDeD-L-VsFWw 5suCkIyOftxdWREgI7rnTSWDKDeD-L-VsFWw Obr. 5: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 6: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 7: Dostupný z WWW: [ ]. tb8RDrTxq8jG-5UbubuNdg tb8RDrTxq8jG-5UbubuNdg Obr. 8: Dostupný z WWW: [ ]. 1R2AC9Ypg6mvsLkg5Q5I30 1R2AC9Ypg6mvsLkg5Q5I30 Obr. 9: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 10: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.11: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 12: Dostupný z WWW: [ ].

Zdroje a citace Obr. 13: Dostupný z WWW: [ ]. Talc_block.jpg Talc_block.jpg Obr. 14: Dostupný z WWW: [ ]. Relief_Ninsun_Louvre_AO2761.jpg Relief_Ninsun_Louvre_AO2761.jpg Obr. 15: Dostupný z WWW: [ ]. Kaolinite.jpg Kaolinite.jpg Obr. 16: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 17: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 18: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 19: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 20: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 21: Dostupný z WWW: [ ]. CMKhLWNHozLneUu7s21sJxGgWL-Qrd CMKhLWNHozLneUu7s21sJxGgWL-Qrd Obr. 22: Dostupný z WWW: [ ]. RgvpkhYn7sQovA7UHOVa RgvpkhYn7sQovA7UHOVa Obr. 23: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 24: Dostupný z WWW: [ ].