Anotace: Materiál je určený pro 1. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Advertisements

Desetinná čísla Sčítání
VY_32_INOVACE_M.5.19-Desetinná čísla-prezentace
Početní výkony s desetinnými čísly
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Téma: Násobení desetinných čísel
5.
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Násobení desetinných čísel
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
Pozor, čárka I..
Odčítání desetinných čísel
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL  Při sčítání desetinných čísel je důležité sčítat vždy číslice stojící na stejných řádech, tj. jednotky s jednotkami, desetiny.
Racionální čísla.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Matematika pro stavební obory 12. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Početní operace v oboru přirozených čísel
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Anotace: Materiál je určený pro 2. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
Anotace: Materiál je určený pro 1. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
Matematika pro automobilní obory 20. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Matematika pro automobilní obory 17. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Poměr v základním tvaru.
SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL
(finanční gramotnost)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
(finanční gramotnost) Procento versus procentní bod
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Zaokrouhlování desetinných čísel
Jméno autora výukového materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výukový materiál pro 7.ročník
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
Úlohy na výpočet obvodu a obsahu obdélníku a čtverce
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
DESETINNÁ ČÍSLA.
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY
NÁSOBENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL PŘIROZENÝM ČÍSLEM
Písemné násobení jednociferným činitelem
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Obvody a obsahy – prověření 2
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obvody a obsahy 5. - určení z plánu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
h I. OPAKOVÁNÍ 1) Zaokrouhli deset. čísla na: 3, Setiny Jednotky Deseti tisíciny Desetiny Tisíciny …………………… 85, …………………… 1,751.
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Tělesa –V kvádru-slovní úlohy
Zopakujeme si jednotky délky, které už znáš.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Poměr v základním tvaru.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Transkript prezentace:

Anotace: Materiál je určený pro 1. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými vzorovými úlohami a výkladem, který podporuje práci učitele Metodický pokyn: Materiál používá učitel při výkladu pro větší názornost a obohacení výuky. Zároveň je mohou používat žáci při domácí přípravě na výuku

Desetinná čárka odděluje celou část a necelou část (desetinnou) čísla 3,125 tři celé sto dvacet pět tisícin Desetinným číslem se rozumí racionální číslo, které lze zapsat tzv. desetinným zlomkem tvaru, kde c je celé číslo a n je přirozené číslo. Jde tedy o číslo s konečným desetinným rozvojem. Desetinný zlomek má ve jmenovateli číslo 10, 100, 1000, 10000

Porovnání desetinných čísel Porovnáváme jednotlivé číslice a postupujeme z levé strany Je nutné porovnávat stejné řády. - tisíce s tisíci, stovky se stovkami, desítky s desítkami…desetiny s desetinami……….. Pro jistotu si můžeme čísla doplnit nulami, tak aby se nezměnila hodnota čísla Porovnej 2,334 a 2,33 2,334 a 2,330 – hodnota čísla 2,33 se nezměnila dvojky jsou stejné, 3 jsou stejné, 3 jsou stejné ale 4 je větší než 0 a proto je 2,334 je větší než 2,33 2,334 > 2,33 Porovnej 123,25 a 23,35 123,25 a 023,35

Operace s desetinnými čísly a)sčítání b)odčítání c)násobení d)dělení

podobné jako sčítání přirozených čísel, jen si musíme dát pozor na desetinnou čárku -při písemném sčítání musí být desetinná čárka vždy pod desetinnou čárkou -odpovídající hodnoty číslic musí být zapsány pod sebou – desetiny pod desetinami……… -výsledná desetinná čárka bude pod desetinnou čárkou sčítaných čísel 3,712,058 4,5 5,35 8,217,408 Sčítání desetinných čísel

podobné jako odčítání přirozených čísel -při písemném odčítání musí být desetinná čárka menšence vždy pod desetinnou čárkou menšitele -odpovídající hodnoty číslic musí být zapsány pod sebou – jednotky pod jednotkami, desetiny pod desetinami……… -doporučuje se doplnit čísla tak, aby měla stejný počet obsazených míst za desetinnou čárkou -výsledná desetinná čárka bude pod desetinnou čárkou odčítaných čísel 8,712,05812,200 -4,5 -5,35- 3,112 4,2 6,708 9,088 Odčítání desetinných čísel

-desetinné číslo x 10, 100, desetinné číslo x přirozené číslo -desetinné číslo x desetinné číslo Při násobení desetinného čísla 10, 100, 1000.……..se posunuje desetinná čárka doprava 5,30 * 10 = ? 5,30 + 5,30 + 5,30 + 5,30 + 5,30 + 5,30 + 5,30 + 5,30 + 5,30 + 5,30 = 53,00 5,30 * 10 = 53,00 53,00 * 100 = 5300,00 Násobení desetinných čísel

Při násobení desetinného čísla přirozeným číslem se postupuje stejně jako při násobení přirozených čísel, jen ve výsledku se oddělí tolik desetinných míst, kolik má činitel, který je desetinné číslo. 7,9 * 3 = ? 7,9 + 7,9 + 7,9 = 23,7 7,9 * 3 = …………………79 * 3 = 23,7 1 místo

Při násobení desetinného čísla desetinným číslem se postupuje stejně jako při násobení přirozených čísel, jen ve výsledku se oddělí právě tolik desetinných míst, kolik jich mají oba činitelé dohromady. 3,5………………..1 místo za desetinnou čárkou. 4,2………………..1 místo za desetinnou čárkou ,7 0 ………………..2 místa za desetinnou čárkou Dělení desetinných čísel je součástí jiné kapitoly

1 plechu má hmotnost 22 kg. Jakou hmotnost má obdélníková deska z tohoto plechu s rozměry 0,8 m a 125 cm? (22 kg) Na cívce je namotáno 62 m hliníkového drátu. Kolik metrů zůstane, když odvineme nejprve 330 cm, potom 20,9 metrů? (37,8 m) Místnost má délku 5 m, šířku 4 a půl metru. V místnosti jsou dvoje dveře o šířce 120 cm. Kolik metrů podlahové lišty budeme potřebovat? (16,6 m) Zimní pneumatika má vzorek hluboký 8 mm. Minimální hloubka jsou 4 mm. Když auto ujede 3500 km ubyde 1 mm vzorku. Kolik km může ještě ujet? ( km)

Použité zdroje: Pokud nebylo uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů nebo zdrojů Mgr. Radmily Nováčkové