Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Organická hnojiva Autor Ing. Jitka Krobová Tematická oblast Pěstování rostlin pro 2. a 3. ročník agropodnikání Ročník Druhý ročník agropodnikání Datum tvorby Anotace Naučit žáky rozdělit a použít hnojiva, vysvětlit jejich výrobu a použití Metodický pokyn Výukový materiál ve formě prezentace, ve kterém se žáci seznámí s rozdělením a použitím hnojiv
1. STATKOVÁ – ORGANICKÁ 2. PRŮMYSLOVÁ -ANORGANICKÁ Obr.1
CHLÉVSKÝ HNŮJ KEJDA MOČŮVKA ZELENÉ HNOJENÍ KOMPOST
SMĚS TEKUTÝCH A TUHÝCH VÝKALŮ HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT S PODESTÝLKOU PODESTÝLKA – ORGANICKÝ MATERIÁL, DOBŘE ROZLOŽITELNÝ A VYSOCE NASÁKLIVÝ = KRÁTCE ŘEZANÁ SLÁMA, PILINY, SENO
Obr.2. Obr.3.
NEJKVALITNĚJŠÍ HNŮJ = KOŇSKÝ, JE NEJZÁHŘEVNĚJŠÍ, POUŽÍVÁ SE TAKÉ K VYTÁPĚNÍ SKLENÍKŮ NEJMÉNĚ KVALITNÍ JE HNŮJ PRASEČÍ- STUDENÝ NEJDOSTUPNĚJŠÍ HNŮJ- OD SKOTU
SMĚS TEKUTÝCH A TUHÝCH VÝKALŮ HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT BEZ PODESTÝLKY APLIKUJE SE NA STRNIŠTĚ PO SKLIZNI OBILNIN A IHNED SE ZAORÁVÁ
SMĚS TEKUTÝCH VÝKALŮ HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT BEZ PODESTÝLKY NUTNO NECHAT VYKVASIT POUŽÍVAT ZŘEDĚNOU, JINAK MŮŽE POPÁLIT OKYSELUJE PŮDU POUŽITÍ PŘED ZAORÁNÍM NA STRNIŠTĚ
ZÁMĚRNÉ PĚSTOVÁNÍ ROSTLIN URČENÝCH K ZAORÁNÍ DŮLEŽITÝ ZDROJ ORGANICKÝCH LÁTEK A DUSÍKU VOJTĚŠKA, ŘEPKA, HOŘČICE
NEJKVALITNĚJŠÍ DRUH ZEMINY VÝROBA Z ORGANICKÝCH ZBYTKŮ, (BIOLOGICKÝ ODPAD, PLEVELE BEZ SEMEN) PROMÍCHÁVÁME SE ZEMINOU A VRSTVÍME NA SEBE, PROLÉVÁME MOČŮVKOU DVAKRÁT PŘEVRSTVÍME PRO LEPŠÍ ROZKLAD ORGANICKÝCH ZBYTKŮ
Obr.4.
Obr.5.
VYRÁBÍ SE VRSTVENÍM ZEMINY A LISTÍ NEJVHODNĚJŠÍ LISTY – JAVOR, BŘÍZA NEVHODNÉ LISTY – OŘEŠÁK, JASAN, OBSAHUJÍ TŘÍSLOVINY A SILICE, DLOUHO SE ROZKLÁDAJÍ NUTNÉ PŘEVRSTVIT A PROLÉVAT MOČŮVKOU
Obr. 1. Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí ze sady Microsoft Office Obr Obr %3ASearch %3ASearch Obr. 4.,5. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 1. Praha: Credit, s. ISBN