Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací oblast: Stavba a provoz strojů – Stroje Název učebního materiálu: Spalovací motory Jméno autora: Ing. Ivana Dušánková Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Klíčová slova: spalovací motor, nafta, benzín Anotace: Prezentace je určena žákům 4. ročníku oboru Strojírenství. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky. Metodické pokyny: - pro posun snímku klikněte šipkou
SPALOVACÍ MOTORY ÚVOD ROZDĚLENÍ PALIVA
SPALOVACÍ MOTORY Pístové stroje (základem je klikový mechanismus) Hnací stroje Tepelné stroje s přímým přívodem energie Pracují v otevřeném oběhu, tzn. pracovní látka se po oběhu vyměňuje, obnovuje Při spalování paliva se část tepelné energie mění na tlakovou a ta prostřednictvím pístu na energii mechanickou
SPALOVACÍ MOTORY ROZDĚLENÍ Podle způsobu zapalování - zážehové ( zapálení elektrickou jiskrou) - vznětové ( samovznícení) Podle počtu zdvihů na jeden oběh - čtyřdobé ( čtyři zdvihy na dvě otáčky klikového hřídele) - dvoudobé ( dva zdvihy na jednu otáčku klikového hřídele) Podle druhu paliva - kapalná ( nafta, benzín) - plynná ( zemní plyn, propan-butan=LPG) - alternativní (bionafta, bioplyn, etanol, metanol)
SPALOVACÍ MOTORY PALIVA: Požadavky – vytvořit se vzduchem zápalnou směs - dobrá výhřevnost - dobrá zápalnost - dostatečná rychlost spalování - dobrá odpařivost - vhodná teplota zapálení - výhodné chemické složení - dostupnost - nízká cena - bezpečná doprava - dobrá skladovatelnost
SPALOVACÍ MOTORY NAFTA – těžko odpařitelné palivo - směs kapalných uhlovodíků s teplotou varu 150 až 350°C - cetanové číslo – udává kvalitu motorové nafty z hlediska její vznětové charakteristiky - hodnoty 50 až 60 BENZÍN – snadno odpařitelné palivo - směs kapalných uhlovodíků s teplotou varu 30 až 210°C - oktanové číslo – vyjadřuje odolnost paliva proti detonacím (samozápalu) - automobilový 87 až 98 - letecký 87 až závodní 95 až pro Formuli 1 95 až 102
SPALOVACÍ MOTORY PROPAN-BUTAN - jedná se o zkapalněný plyn, který je tvořen směsí propanu a butanu, neobsahuje olovo, benzenové uhlovodíky a obsahuje jen malé množství síry - vzniká jako vedlejší produkt při zpracování ropy v rafinériích - zkapalnění lze provést poměrně malým tlakem i za normální teploty, přičemž se značně zmenší objem - nejvýznamnější složkou v LPG je propan ZEMNÍ PLYN - je fosilní palivo, které se těží jak na pevnině, tak z ložisek nacházejících se na mořském dnu - skládá se z asi 85 % metanu, 10 % dusíku a 5 % vyšších uhlovodíků
SPALOVACÍ MOTORY BIONAFTA - získává se z oleje řepky olejné BIOPLYN - získává se kvašením organických látek, tím získáváme plyn, který se skládá z 55 – 75 % metanu, 25 – 40 % oxidu uhličitého a 1 -3 % dalších plynů - pro použití v motorových vozidlech je třeba bioplyn upravit, a to odstraněním nežádoucích látek, mezi které patří hlavně oxid uhličitý a sirovodík, přičemž dostaneme plyn odpovídající zemnímu plynu METANOL – vyrábí se z obilí, brambor, kukuřice, cukrové třtiny a jiných a z některých fosilních paliv ETANOL – vyrábí se z obilí, brambor, kukuřice, cukrové třtiny a jiných, a také z dřevné biomasy nebo z celulózy
Použité zdroje Skopal, V., Adámek, J., Hofírek, M. Stavba a provoz strojů IV. Praha: SNTL, 1982, s Kemka,V., Barták,J., Milčák,P., Žitek,P. Stavba a provoz strojů, Stroje a zařízení. 1. vyd. Praha: Informatorium, ISBN , s aliva_pro_spalovac%C3%AD_motory.pdf?sequence=1 aliva_pro_spalovac%C3%AD_motory.pdf?sequence=1