1 Název školy:Základní škola, Komenského Jílové u Prahy Název projektu:Škola pro budoucnost Autor:Ing. Jana Sajdlová Název dumu:VY_INOVACE_32_ČaSvaSp_x_3bXX_S.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Advertisements

Živočichové rybníka Žahavci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Hvězdice Štěpán Tichý.
NEJJEDOVATĚJŠÍ ŽIVOČICHOVÉ
OSTNOKOŽCI „mořské hvězdy, kalichy a okurky“
Třídění živočichů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.16
Manta obrovská Kateřina Fidlerová 2014.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
MOŘE, OCEÁN.
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
KMEN Měkkýši Kmen měkkýši má 3 třídy Plži – hlemýžď zahradní
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s životem v mořích a oceánech.,
Plži (Gastropoda) Měkkýši Matěj Vyskočil.
Rozmanitost přírody Oceány. Rozmanitost přírody Oceány.
- paprsčitě souměrné tělo, v moři
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Živočichové rybníka KROUŽKOVCI.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
ŽIVOT V OCEÁNECH A MOŘÍCH
OSTNOKOŽCI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Členovci Korýši.
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Soutěž RISK Ostnokožci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Měkkyši Berenika Jurková 5.A.
Anakondy.
KMEN: OSTNOKOŽCI (Echinodermata)
Světový oceán Mgr. Petr Králík.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
kmen: Ostnokožci (Echinodermata)
POSLEDNÍ KMEN BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
podkmen: žabernatí třída: korýši
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Život v oceánech a mořích.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Moře Juli K.. Co se dozvíme o moři? ● Co je to a kde se nachází ● Moře na našem území ● Statistika moře ● Příklady moří ● Výjimky ● Mimozemská moře ●
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 Měkkýši plži TEMA: Přírodopis.
Žahavci – žahaví dravci
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Ostnokožci Živočichové vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Paryby Základní škola a Mateřská škola
Oceány a moře HYDROSFÉRA
PLŽI 14. října 2013 VY_52_INOVACE_210214
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
OCEÁN. OCEÁN SVĚTOVÝ OCEÁN TVOŘÍ ASI ¾ ZEMSKÉHO POVRCHU PŘED MILIÓNY LET V NĚM VZNIKL ŽIVOT ŽIVOT V OCEÁNU NENÍ STÁLE PROZKOUMÁN, ZEJMÉNA V HLOUBKÁCH.
Odpověz na otázky v pracovním listu:
Plži Gastropoda – předožábří, chroustnatky Očekávané výstupy
HLAVONOŽCI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210216
Moře a jeho významné ryby j.cinek. Žralok bílý či velký bílý žralok, dříve často nazývaný žralok lidožravý, je žralok z čeledi lamnovitý ch vyskytující.
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
PŘÍRODOPIS 6 MĚKKÝŠI.
Transkript prezentace:

1 Název školy:Základní škola, Komenského Jílové u Prahy Název projektu:Škola pro budoucnost Autor:Ing. Jana Sajdlová Název dumu:VY_INOVACE_32_ČaSvaSp_x_3bXX_S polečenstva korálových útesů, část 2. Téma: Oblast: Společenstva korálových útesů. Přírodní vědy. Registrační číslo: Vytvořeno: Klíčová slova: CZ.1.07/1.4.00/ korál, Indopacifik, zooxanthella, turbidita, diverzita

2 Anotace  tato prezentace navazuje na první část, neboť je její praktickou částí.  ineraktivní formou seznamuje s obyvateli korálových útesů. K dispozici jsou obrazové tabule s nápovědou, ukázková videa a tajenka.  součástí je také diskuse na dané téma, kde si mohou žáci, kteří se někdy setkali s nějakou mořskou faunou vzájemně vyměňovat informace. Zájemcům je doporučena návštěva největšího českého veřejného akvária Mořský svět.

3 Společenstva korálových útesů část 2. Obr. 1

4 Otázky a úkoly k 1. části Jmenujte živočichy typické pro korálové útesy. Pomůže vám následující obrazová tabule. Pro přepínání mezi odkazy použijte žlutý „smailík“. Obr. 2Obr. 3

Nápověda: A) B) C) D) E)F) 5 Obr. 4.Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10

A) B) C) D) E) F) 6 Obr. 11 Obr. 12 Obr. 13 Obr. 14 Obr. 15 Obr. 16

7  Také u nás můžete vidět živé korály. Stačí zajít do pražského akvária Mořský svět. Pro zájemce: Diskuse:  Už jste se někdy potápěli v moři ?  V jakém a s jakými organismy jste se tam setkali?  Navštívili jste někdy akvárium či oceanárium ? Kde to bylo a kteří živočichové vás nejvíce zaujali ?

8  Výsledkem křížovky je název rodu jedovatého plže korálových útesů, jehož ústní ústrojí (radula) je přeměněné v dutý jedový aparát.  Tito plži s barevným výstražným zbarvením mohou být nebezpeční i potápěčům. Jedná se o dravce, kteří mohou ulovit rybu svojí velikosti. Dospělí jedinci mají ulitu až 12 cm dlouhou podle druhu. Zahrajte si křížovku… Zadání naleznete na 9. a 10. straně.

9 Doplňte své odpovědi do křížovky. Šipka naznačuje sloupec s hledanou odpovědí. M C LÁ K IC O 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) Řešení k tajence naleznete zde: Ž

10 1) Jeden z největších mořských korýšů se silnými klepety, který je loven pro maso. 2) Největší vodní komplex na světě, díky kterému dostala Země přízvisko „Modrá planeta“. Zaujímá největší povrch této planety. 3) Menší podjednotky výše zmíněného komplexu. Lze je rozdělit na vnitřní a okrajová. Evropu obklopují: Středozemní, Severní, Baltské, Černé, Azovské aj. 4) Typ pláže s většími zakulacenými kamínky. Nejčastějším typem kromě písečné. Zadání 1. 5) Korálové ryby známé symbiotickým soužitím se sasankami. Harému vládne dominantní samice.

11 8) Ostnokožci s kulovitým tělem krytým ostny. Živí se spásáním řas. Zranění způsobené jejich ostny bývá dosti nepříjemným zážitkem. 7) Mořské barevné korálové ryby s trnem na žaberním víčku a klešťovitými čelistmi. Živí se bezobratlými. Vyobrazení na obrázku „B“ – strana 17. 6) Ostnokožci s malým bazálním terčem a dlouhými rameny. Blízcí příbuzní hvězdic, hadic, ježovek, gorgon a sumýšů. Mají soumračnou aktivitu. Zadání 2. Už víte, co tajenka skrývá ? Pokud ne, pak se podívejte sem

12 Bibliografické citace  LIESKE, Ewald – MAYERS, Robert, Ryby korálových útesu. 1. vyd. Praha: Svojtka & Co, s ISBN  Vodní ekosystémy 7. Korálové útesy [online]. c? [cit ]. Dostupné na:  MOJETTA, Angelo. Průvodce podmořským světem Středozemního more. 1. vyd. Svojtka & Co, s ISBN  Reef Relief Founders.com. What is a coral reef [online]. c2005 – 2011 [cit ]. Dostupné na: <

13 Zdroje obrázků  Všechny obrázky v této prezentaci (1. – 16.) pochází z vlastních zdrojů. Byly vyfotografovány fotoaparátem Canon Powershot A 520 v následujících zoologických zahradách, akváriích, oceanáriích a v terénu: ZOO Praha Mořský svět ZOO Vídeň, Dům moře Vídeň ZOO Lipsko ZOO Norimberk Marineland v Antibes

14 A) Kanici jsou stanovištní ryby věrné svému domovskému revíru. Jde o soumračné dravce, kteří na svoji kořist číhají poblíž své skrýše. Dožívají se až 50 let. Na obrázku je kanic hnědý (Epinephelus marginatus). B) Všichni „velcí“ pomci mají mláďata odlišně zbarvená od dospělců. Jsou tak zmírněny případné útoky mezi jedinci téhož druhu v rámci velké teritoriality na útesu. Místa je málo, potravních zdrojů ještě méně. C) Hvězdice patří, podobně jako ježovky, hadice, lilijice, gorgony a sumýši mezi ostnokožce. Po podkladu se pohybují pomocí panožek na ventrální straně, jak je vidět na obrázku. D) Korálové útesy jsou dočasným domovem některých žahavců a rybích larev. E) Křídlatec rohatý, zvaný „Čertův spár“, je domovem v Indopacifiku. Kromě křídlatců se na korálových útesech setkáme se zévami, homolicemi, ostrankami, kostelárkami a dalšími barevnými měkýši. F) Komorník běloocasý (Dascyllus aruanus) je harémový živočich, v zajetí nesnese zástupce vlastního druhu, má-li nedostatečný prostor. Živí se zooplanktonem. V zajetí vyžaduje alespoň 300l nádrž. Nápověda k obrazové tabuli Zpět na původní stranu

15 1) HUMR 2) OCEÁN 3) MOŘE 4) OBLÁZKOVÁ 5) KLAUNI 6) LILIJICE 7) POMCI 8) JEŽOVKY Řešení křížovky Zpět na původní stranu