Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
EFT – na emoce zaměřená terapie
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Poslání, principy a metoda skautingu
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Humanistická psychoterapie Carl R
Práce se vzpomínkami seniorů
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Domácí násilí v praktické rovině
Náhradní rodinná péče.
(komentovaný přehled)
Humanistické a existenciální teorie v SP
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Teorie motivace Adéla Furiková.
Albert Camus Barbora Vaňková.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Andrea Brožová Doubková
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ARTETERAPIE.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
PhDr.Václava Masáková1 Administrator Psychosociální programy s psychoterapeutickým prvkem pro děti a mládež.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Humanistická a existenciální psychologie
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Andrea Brožová Doubková
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová

Humanistický přístup Carla Rogerse je spojen s jeho zakladatelem začíná se využívat od 50. let 20. století přístup je často spojován s nedirektivní psychoterapií využívá se jak u jednotlivců, tak u skupin terapeut používající tento přístup musí mít speciální výcvik

Východiska humanistického přístupu člověk je ve své přirozenosti schopný pozitivního růstu hlavní hnací silou člověka je potřeba být pozitivně přijímán jinými lidmi nejdříve potřebujeme být pozitivně přijímáni rodiči (tento vztah není vždy ideální) podle toho, jak jsme hodnoceni druhými, hodnotíme sami sebe nevhodné sociální učení často vede k zápornému sebehodnocení

Úloha terapeuta terapeut by měl vytvořit takovou atmosféru, která změní klientovo sebehodnocení dobré je zrcadlit vše, co mu klient svěřuje (strach, vztek, rozrušení) výpověď klienta nehodnotí během terapie sedí klient proti terapeutovi, nemají mezi sebou žádný nábytek doba trvání 6 – 12 měsíců (1x týdně)

Vhodní klienti klienti, kteří vyrůstali v příliš striktním a necitlivém rodinném prostředí klienti, kteří chtějí na sobě pracovat klienti, kteří se nebojí vlastního sebevyjádření

Nevhodní klienti klienti, kteří byli vychováváni příliš benevolentně klienti, které rodiče zanedbávali klienti, kteří jsou příliš sebevědomí

Humanistický přístup využívaný ve skupinové psychoterapii počátky ve 20. letech 20. století velký rozvoj po 2. světové válce vedle rozhovoru jsou využívány i jiné postupy psychoterapie – arteterapie, muzikoterapie skupina mívá 8 – 12 členů 2 terapeuti (1 hlavní, druhý koterapeut)

Východiska skupinové psychoterapie skupinová psychoterapie se opírá o předpoklad, že každý člověk, i ten, který není psychicky vyrovnaný, má určitou kapacitu k posuzování problémů jiných lidí skupinová diskuse pod vedením terapeuta pomáhá nahlédnout na problém klienta očima dalších účastníků pohled ovlivněn dosavadními zkušenostmi, zážitky ostatních členů skupiny

Pozitivní faktory ovlivňující skupinovou psychoterapii příslušnost ke skupině lidí, kteří mají podobný problém (klient si nepřipadá výlučný a osamělý) možnost pomáhat druhým (klient si připadá užitečný, to zvyšuje jeho sebevědomí) možnost zpracovat konstruktivně minulé zážitky příležitost k vytvoření nové naděje

Využití v praxi poradny pro manželství a mezilidské vztahy psychiatrické léčebny komunitní centra

Existencionální přístup, východiska představitel Thompson (1992) sleduje vztah člověka a jeho bytí zdůrazňuje, že to, co je důležité, je interpretace naší minulosti jak interpretujeme minulost a jak jednáme směrem k budoucím cílům, dává smysl našemu životu lidé jsou díky své osobní svobodě schopni tvořit či definovat sami sebe

Existencionalismus podle Sartra pracuje s pojmem absurdita života život je absurdní, protože nemá žádný konečný smysl (Sartr byl ateista) dalším pojmem je hledání smyslu života pocit životního smyslu vychází z voleb, které člověk učinil a činí

Existencionalismus - logoterapie spojena s rakouským psychologem Viktorem Franklem podstatou jeho přístupu je hledání smyslu života a pojmenování smyslu života Frankl vychází ze své osobní zkušenosti, v koncentračních táborech, kterými prošel, zjistil, že častěji přežili ti, kteří smysl života měli, než ti, kteří jej neměli

Cesty hledání smyslu života prožívání něčeho hezkého a cenného, zejména vztahů k lidem vytváření hodnot, z nichž mají druzí užitek jako je péče o rodinu, děti, práce, občanské aktivity zastávání vlastních vnitřních přesvědčení, zejména přesvědčení o hodnotě života

Vhodní klienti klienti na prahu dospělosti klienti v posledním stádiu života (hospice – dochází ke smíření) klienti trpící depresemi

Práce terapeuta terapeut a klient sedí tváří v tvář terapeut cílenými otázkami pomáhá klientovi hledat smysl života terapie se pohybuje ve sféře hodnot, objevují se i náboženská témata

Výsledek logoterapeutické léčby pokornější postoj člověka k životu vyjádřený obratem od otázky „Co mně život může dát?“ k otázce „Co mohu dát životu já?“

Použitá literatura Matoušek, O.: Potřebujete psychoterapii? Portál, Praha 1999 Navrátil, P.: Úvod do teorií a metod sociální práce, MU Brno, 2000