pro 2. st. ZŠ, SŠ Jitka Králíková
Sem-tam – 3 min Přemístění z jedné strany tělocvičny na druhou s různými obměnami: ◦ Skoky po 2 nohách, po 1 noze ◦ Běh popředu, pozadu… Dále žáci navrhnou sami další obměny, které si následně vyzkouší ◦ Např. po 4 na kraba, přemetem stranou, ve dvojici trakařem… Prostor: celá tělocvična Aktivizační prvek: vymýšlení obměn Rozvíjí: rychlost, vytrvalost, představivost, aktivní myšlení
Cirkus – 3 min Přemísťování ve dvojici z jedné strany tělocvičny na druhou po dobu 3 min 1. udělá stoj rozkročný s předklonem (tzv.kozu), 2. jej podleze nebo přeskočí, udělá kozu a přeskakuje/podlézá 1. z dvojice Žádné přemístění se nesmí opakovat ◦ Např. 1 délku budou jenom přeskakovat ◦ 1x přeskočit, 1x podlézt… Prostor: celá tělocvična Aktivizační prvek: určení způsobu přemístění Rozvíjí: obratnost, koordinace, aktivní myšlení
Žáci utvoří kruh Po 1 řeknou a předvedou cvik Cviky následují postupně od hlavy k nohám Žádný cvik se nesmí opakovat Konec: vyčerpáním nápadu žáků/ uplynutím stanovené doby Prostor: polovina tělocvičny Aktivizační prvek: vymýšlení cviků Rozvíjí/cíl: aktivní myšlení/ uvolnění, protažení popř. posílení svalů
Na slepého – 4 min Nejprve žáci zavřou oči a budou se opatrně pohybovat po tělocvičně Poté se na polovině tělocvičny se rozestaví kelímky Ve dvojici, vždy jeden zavázané oči a druhý ho naviguje v chůzi mezi kelímky Cílem je neshodit žádný kelímek Prostor: polovina tělocvičny Pomůcky: šátky, plastové kelímky Aktivizační prvek: vžít se do situace nevidomých, diskuse Na konci hry diskuse: Jaké to bylo? Proč si myslíte, že slepí potřebují někoho k sobě, aby jim pomáhal?...
Gotický uzel – 5 min Žáci si představí, že byli zajati piráti a jediný způsob jak utéct, je rozvázat uzel Žáci si stoupnou do kruhu, natáhnou ruce před sebe a zavřou oči Na učitelův pokyn každý chytne někoho za ruku Poté otevřou oči a snaží se rozplést „uzel“ v kruh Nejdříve v menších skupinách, poté všichni najednou Na konci diskuse: Jak se spolupracovalo ve skupině? Kdo byl hlavní velitel? Prostor: celá tělocvična Aktivizační prvek: vžití se do situace zajatců, diskuse Rozvíjí: aktivní myšlení, představivost, spolupráci, komunikaci
Ruce, nohy – 5 min Žáci si stoupnou na kraj tělocvičny, představí si, že stojí na okraji řeky a potřebují se všichni přepravit na druhý břeh Rozdělí se do týmu, min. po 3 Zadáváme jim počty nohou a rukou, které musejí při přepravě využít Přepravený tým získává bod, poražení 5 dřepů Prostor: celá tělocvična Aktivizační prvek : vžití se na okraj řeky, vymyšlení řešení přepravy Rozvíjí: aktivní myšlení, představivost, spolupráci, komunikaci, koordinaci
Opičí dráha – 10 min Cvičenci si stoupnou do zástupu, z něj v intervalu vybíhají na dráhu Opičí dráhu tvoří: ◦ Žíněnky u sebe, žebřiny ◦ Lavičky, kužele ve slalomu ◦ Míče na zemi, činky, kruhy… Proběhnutí v každém kole dráhy tak, aby žák žádnou činnost neopakoval ◦ Např. v 1. kole kotoul vpřed, v 2. kole kotoul vzad Prostor: celá tělocvična Aktivizační prvek : vymýšlení variant cvičení Rozvíjí: aktivní myšlení, představivost, koordinaci, obratnost
Diskusní metoda Žáci si sednou s učitelem na zem do kruhu Každý řekne, jaká činnost se mu v dnešní hodině: ◦ líbila nejvíce a proč ◦ líbila nejméně a proč Prostor: čtvrtina tělocvičny Aktivizační prvek: diskuse Rozvíjí: komunikaci