SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA. D EFINICE Pedagogická disciplína zabývající se celkovým rozvojem jedince s postižením (handicapem - znevýhodněním, defektem), jeho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Diagnostika SPU.
socializace člověka s handicapem
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Školní poradenské pracoviště
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Speciální pedagogika (úvod do studia)
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Sociální patologie SCPT SCPA
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Minimální preventivní program školy
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Modely mentální retardace
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Základy speciální pedagogiky
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA

D EFINICE Pedagogická disciplína zabývající se celkovým rozvojem jedince s postižením (handicapem - znevýhodněním, defektem), jeho výchovou, vzděláváním, socializací… Předmětem SP jsou: děti, mládež, dospělí i senioři s handicapem.

DEFEKT = postižení, vada, odchylka Orgánový – změny na orgánu (chybí celý, její části) Funkční – nedostatečně fungující orgán (např. člověk má oko, ale nevidí) Lehký, střední, těžký – viz dále Získaný – důsledek nemoci, úrazu Vrozený – VVV (vrozená vývojová vada)

Defektivita – porucha sociálních vztahů, nedostatečná, odchylná adaptace na prostředí.  Narušení pocitu identity  Změny v hodnotovém systému  Změny ve schopnosti správného sebehodnocení  Změny v sociální adaptaci Normalita – stav jedince, který odpovídá normě po stránce fyziologické, psychické a sociální.

Handicap a jeho prožívání závisí na řadě faktorů.  Vnitřní podmínky – věk, zkušenosti, postoje, aj.  Vnější podmínky – rodinné, sociální, studijní

HANDICAP = NEDOSTATEK ???????

DRUHY HANDICAPU LEHKÝ - Nehrozí bezprostřední narušení sociální vztahů. Výchova – v rodině. Vzdělávání – v běžné škole. Pracovní uplatnění – běžné pracoviště. Zaměření speciální výchovy: prevence defektivity a optimálních životních podmínek.

STŘEDNÍ - Vznikla porucha společenských vztahů. Výchova – v rodině, popř. ústavní. Vzdělávání – odpovídající typ speciální školy, nebo integrace v běžné škole. Pracovní uplatnění – uzpůsobené pracoviště nebo přímo zřízené pro osoby se sníženou prac. schopností. Zaměření speciální výchovy – adaptace, odstraňování sekundárních h.

TĚŽKÝ - zcela uzpůsobena výchova v rodině nebo ústavní. Vzdělávání – speciální škola (i běžná – inkluze) nebo zařízení (př. stacionář ) Pracovní zařazení – velmi obtížné nebo nemožné.

DISCIPLÍNY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Somatopedie - výchovou a vzděláváním jedinců s poruchou pohybového aparátu, s chronickým onemocněním. Psychopedie - výchovou a vzděláváním jedinců s mentálním postižením. (včetně PAS – porucha autistického spektra) Oftalmopedie (optopedie, tyflopedie) - výchovou a vzděláváním jedinců se zrakovým postižením Surdopedie - výchovou a vzděláváním jedinců se sluchovým postižením Logopedie - výchovou a vzděláváním jedinců s narušenou komunikační schopností (NKS – poruchy řeči) Etopedie - výchovou a vzděláváním jedinců se sociálně patologickým (rizikovým) chováním SPU – specifické poruchy učení

HANDICAP Z HLEDISKA VÝVOJE V RODINĚ 1. FÁZE ŠOKU Projev negativních emocí Iracionální jednání (nerozumné) Podpora – vyjádření emocionální podpory, sympatie, vyjádřit naději – možnosti řešení. 2. FÁZE REAKTIVNÍ Psychosomatické potíže (nespavost, nevolnosti) Odmítání skutečnosti, pocit viny… Podpora – emocionální, léčba obtíží

3. FÁZE ADAPTAČNÍ Pokus o racionální hodnocení situace, shromažďování faktů a daném postižení. 4. FÁZE REORIENTACE Akce Rodina začíná jednat, změny v živ.stylu rodiny Mění se sociální vztahy, vyrovnání se s krizí

VÝZNAM RODINY RODINA utváří sebepojetí Důležité jsou vzory v rodině, životní perspektiva Nevzdat se, pracovat na sobě, hledat nové možnosti Naplnění citové a sociální potřeby

M ETODY S PECIÁLNÍ PEDAGOGIKY 1. DIAGNOSTICKÉ ANAMNÉZA  Osobní – vývoj jedince, poruchy, fyzický stav, emocionalita  Rodinná – dědičné faktory, živ.styl, typ výchovy, situace v rodině  Živ.postředí – soc. vztahy, vnější prostředí o POZOROVÁNÍ o DOTAZNÍK o ROZHOVOR o TESTY o ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTI (kresba…)

2. PROGNOSTICKÉ Vychází ze zkušenosti a zobecňuje… Jak se pravděpodobně bude stav jedince vyvíjet v budoucnosti. 3. TERAPEUTICKÉ (nápravné) REEDUKCE – zdokonalování postižené fce, zaměřuje se na vlastní nedostatek (znovu výchova) KOMPENZACE – náhrada postižené fce jinou náhradní fcí - Zdokonaluje se výkonnost náhradní fce - (př. Braillovo písmo, aj kompenzační pomůcky)

REHABILITACE - návratná péče, souhrn postupů, které upravují možnosti jedince Techniky PSYCHOTERAPIE  Arteterapie – výtvarným uměním, malbou,apod.  Muzikoterapie – hudbou  Ergoterapie – pracovní činností  Teatroterapie – dramatizací  Aromaterapie - vůní

SOCIALIZACE ?

SOCIALIZACE Utváření vztahů ve společnosti, přizpůsobení se požadavkům okolí, osvojení si norem RESOCIALIZACE o Opětné začlenění do společnosti o Po narušení začít co nejdříve s resocializací. o Např. po výkonu trestu odnětí svobody, po dlouhodobé nemoci, úrazu atd.

STUPNĚ SOCIALIZACE 1. INTEGRACE / INKLUZE chápána jako úplné splynutí se společností - Jedinec je samostatný, rovnocenný - Defektivita je překonána, někdy je třeba trpělivosti (…viz dále…) (SEGREGACE – vyčleňování – opak integrace) 2. ADAPTACE Způsobilost handicapovaného přizpůsobit se spol.podmínkám Záleží na individuálních potřebách, podmínkách, vlastnostech Optimální spec.výchova vede k samostatnosti Vyžaduje porozumění, přiměřenou náročnost

3. UTILITA = sociální upotřebitelnost Není samostatný, je závislý na pomoci druhých (těžký handicap) 4. INFERIORITA Nevytvoření soc. vztahů, vyčlenění ze společnosti Závislý na zabezpečení základních životních potřeb. Důraz je kladen na kvalitu života, důstojnost.

O BDOBÍ SOCIALIZACE ELEMENTÁRNÍ 1. rok života, důležité je radostné a harmonické prostředí RODINNÁ 1. – 4. rok života, dítě dává přednost dospělým před vrstevníky, utváření pravidel, dítě potřebuje dobré zkušenosti, pocit jistoty a bezpečí, laskavý příklad rodičů, rozumná omezení VEŘEJNÁ po 4. roce života, potřeba vrstevníků, mění se sociální kontakty – vnímání odlišnosti od ostatních, zajistit optimální podmínky pro život, posilování kladných reakcí

VÝCHOVNÉ STYLY 1. nadměrně ochranný Brání samostatnosti, objevování světa – vede k pasivitě Doporučení: Aktivizovat dítě, klást nižší nároky – tím u dítěte zvýšíme klid 2. rozmazlující Ovládá okolí, je aktivní Doporučení: Dávat dítěti hranice, soustavnost ve výchově 3. lhostejný Výsledek rezignace, orientace na zdravé dítě (sourozence), dítě si dělá, co chce Doporučení: soustavnost

4. přehnaně přísný Chyba je v nesoustředění Doporučení: zážitek úspěchu, klid 5. přiměřený Vychází z potřeb dítěte, z porozumění, usměrňuje, klade přiměřené nároky, jednota ve výchově. Soustavnost, důslednost.

INTEGRACE / INKLUZE DEFINICE??? ROVINY Rodinná Školní Volnočasová Pracovní Sociální

INTEGRACE/ INKLUZE Je závislá na třech základních pilířích : JEDINEC S POSTIŽENÍM RODINA ŠKOLA ?Je integrace/inkluze vhodná pro každého? Pozn. Existuje několik stupňů integrace.

ŠKOLNÍ INTEGRACE/INKLUZE ČINITELÉ Pedagog, speciální pedagog – určuje způsoby, cíle, metody integrace Spolužáci – učitel by měl děti zasvětit do problému Žák s handicapem - stimulace Rodiče žáka s h. – spolupráce se školou, s odborníky, domácí příprava. Přijmutí zdarů i nezdarů. Rodiče ostatních žáků – vysvětlit jim možný přínos integrace/inkluze. Uvést na pravou míru danou situaci, skutečnosti.

VÝZNAM INTEGRACE / INKLUZE

ZDRAVÍ ŽÁCI Pochopení jiného stavu, ohleduplnost, ochrana slabšího, akcelerace vývoje, rozvoj samostatnosti, uvědomění si sám sebe, osobnosti ŽÁK S HADICAPEM Možnost socializace v běžném životě, podpora sebevědomí, rozvoj vlastního potencionálu

PRO DOBROU INTEGRACI JSOU DŮLEŽITÉ PODMÍNKY EKONOMICKÉ- pomůcky, počet žáků ve třídě PSYCHOSOCIÁLNÍ – překonání předsudků, stereotypů PRÁVNÍ, POLITICKÉ – legislativa, sociální politika státu, atd.  Září 2016 – novela Školského zákona o inkluzivním vzdělávání  O umístění žáka do běžné školy rozhodují rodiče na základě doporučení speciálního pedagoga. Každá škola musí vytvořit takové podmínky, aby byla inkluze možná a zdárná. Dotace od MŠMT.

PORADENSKÁ PRACOVIŠTĚ VÝCHOVNÝ PORADCE, ŠKOLNÍ PSYCHOLOG, SPECIÁLNÍ PEDAGOG – na běžné škole PPP – pedagogicko - psychologická poradna - Poskytuje ambulantní vyšetření, konzultace - pomoc rodičům i škole SPC – speciálně pedagogické centrum - Poskytuje speciální ambulantní péči - Od 3 let - - depistáž, diagnostika, terapie - - pomoc rodičům i škole (i samotnému dítěti)

SRP – středisko rané péče novorozenci – 3 roky. Pomoc rodičům, terapie, spec. pedagog. péče. SVP - středisko výchovné péče - Sociálně patologické jevy (rizikové chování) Psychoterapeutická péče