Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REÁLNÝ – vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Teorie měnových kurzů.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomické ukazatele
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_18 NázevInflace Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Inflace Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš,
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Inflace.
Měnový kurz.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Slide 0 1. Makroekonomická data. slide 1 Předmětem přednášky jsou… … tří nejvýznamnější makroekonomické indikátory:  Hrubý domácí produkt (HDP)  Index.
Předmětem přednášky jsou…
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
INDEXY slouží pro porovnání téhož číselného ukazatele ve dvou různých obdobích Q, q … extenzitní ukazatele p=Q/q … intenzitní ukazatel (→ Q=p·q) 0…základní.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_07 Název materiáluVýpočet.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Úvodní seminář Národní hospodářství
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Statistické srovnávání
Úvodní seminář Národní hospodářství
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor:Ing. Kamila Pecková Tematická sada: Finanční matematika Téma:Inflace Číslo materiálu:VY_42_INOVACE_05_30_PEKA

Anotace: Prezentace je určena k doplněný výkladu tematického celku Národní a světové hospodářství. Obsahuje základní údaje o inflaci. Popisuje princip výpočtu inflace pomocí cenových indexů – CPI a Deflátoru HDP. Postup výpočtu je uveden na příkladech.

Inflace je definována jako růst cenové hladiny. Některé ceny mohou stagnovat nebo dokonce klesat, ale v průměru ceny rostou. Při inflaci klesá kupní síla peněz, za stejný obnos si koupíme méně zboží. Opakem inflace je deflace.

Míra inflace - výpočet Míra inflace se dá vyjádřit ukazatelem: cenová hladina (t) - cenová hladina (t -1) míra inflace =  %  cenová hladina (t -1) kde t je určité období (např. měsíc, rok)

Cenové indexy Ve skutečnosti se inflace měří pomocí cenových indexů. Nejpoužívanější je Index spotřebitelských cen (CPI) a deflátor HDP.

CPI CPI se měří pomocí cen určitého koše vybraných statků a služeb. Cena statku ve sledovaném období se vydělím cenou v základním období a vynásobí váhou statku v celém spotřebním koši. Pak se tato hodnota pro všechny položky ve spotřebním koši sčítá. Tím získáme průměrnou cenovou hladinu ve sledovaném období.

Vzorec

Příklad 1 V celé ekonomice spotřebitelé spotřebovávají tři druhy statků (X, Y, Z). Na základě údajů v tabulce spočítejte roční míru inflace (výchozím rokem je rok 2010) v roce 2011 a 2012.

Řešení Nejdřív vypočítáme CPI v jednotlivých letech:

Z předchozí tabulky vypočítáme meziroční míru inflace v roce 2011 a 2012:

Deflátor HDP Cenový index, který měří inflaci na základě porovnání nominálního a reálného HDP. Úkol: Vysvětlete rozdíl mezi nominálním a reálným HDP. nominální HDP Deflátor HDP = * 100 reálný HDP

Příklad 2 Ekonomika vyrábí tři druhy statků (X, Y, Z). V tabulce je uvedené množství a ceny v jednotlivých letech:

Úkol: Pomocí deflátoru HDP spočítejte meziroční míru inflace v roce 2011 a Řešení: 1.krok: nominální produkt v jednotlivých letech

2. krok: výpočet reálného HDP v jednotlivých letech (množství v jednotlivých letech násobíme cenami výchozího roku 2010):

3. krok: výpočet deflátorů v jednotlivých letech (podíl mezi nominálním a reálným HDP v daném roce):

4. krok: pomocí deflátorů spočítáme meziroční míru inflace:

Zdroje: Kolektiv autorů. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 1. vydání. Praha: Cofet, a. s., s. ISBN