Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Karolina Pátková Název : VY_32_INOVACE_7C_12_Téma_Člověk_a_zdraví.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
VY_32_INOVACE_ Pa-PR_Celed Bobovite Mgr. Dita Papežová ZŠ Valašské Klobouky Čeleď Bobovité.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Jednobuněční živočichové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Hradec Králové
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR:Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_27_ VOLNĚ ŽIJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ.
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
VIRY.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola, Hradec Králové
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
VY_52_INOVACE_25_Jednobuněčné organizmy - bakterie - učební text
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Různé podmínky života na Zemi
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_52_INOVACE_23_Stavba a činnost těl organizmů- učební text
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
KVASINKY HOUBY.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Rozmnožování organismů
Význam a zásady třídění organismů,
VY_52_INOVACE_26_Jednobuněčné organizmy- rostliny- učební text
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘÍRODOPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
MIKROORGANISMY VIRY A BAKTERIE.
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie Téma: Přírodopis na 2. stupni ZŠ

Probíraná látka seznamuje žáky se skupinou organizmů – bakterií. Vysvětluje užitečnost, ale také nebezpečí těchto organizmů. Prezentace ukazuje možnosti nákazy a ochrany před bakteriemi. Pro žáky 6. třídy, interaktivní tabule. Anotace:

Bakterie - jednobuněčné organismy s nepravým jádrem

Znaky: nejstarší organismy na Zemi jednobuněčné organismy viditelné pouze pod mikroskopem (mikrobi), velikost 0,001mm buňky bakterií mají různý tvar např. » kulovitý = koky » tyčinkovitý = bacily často se spojují v řetízky, hrozny velmi rychle se rozmnožují buněčným dělením (vznikají dvě stejné buňky z buňky mateřské) vyskytují se ve vodě, v půdě, ve vzduchu i v těle živočichů

Různé tvary bakterií

Stavba buňky bakterie s vlákny při mnohonásobném zvětšení Spora = zapouzdřená bakterie, přečká nepříznivé období

Druhy bakterií cizopasné – proniknou do těla a způsobí jeho onemocnění rozkladné (destruenti - rozkladači) – půdní bakterie, tlení, hnití žijící v symbióze – oboustranně prospěšné soužití bakterie s jiným organismem např. hlízkové bakterie – žijí v symbióze (soužití) s rostlinou, váží vzdušný dusík (hrách)

Hlízkové bakterie

Bakteriální onemocnění borelióza (přenáší klíště) kapavka a příjice (syfilis) (přenos pohlavním stykem) angína spála záněty plic tuberkulóza… Přenos : hmyz, kapénky, sliny, prach, styk s nemocným….. !Hygiena, sterilizace a dezinfekce! Ochrana: antibiotika – léky očkování (vakcíny) – do těla jsou vpraveny mrtvé nebo polomrtvé bakterie dané nemoci

Užitečné bakterie bakterie octového a alkoholového kvašení výroba kysaného zelí kysaných nápojů z mléka čištění odpadních vod bakterie Escheria coli v trávicí soustavě rozkládá potravu a tvoří vitamíny B a K

Domácí úkol: 1.Zjisti, jaká bakteriální onemocnění jsi prodělal(a)? 2.Zjisti, jaké vakcíny jsi dostal(a)? 3.Nakresli si do sešitu a popiš stavbu bakterie z učebnice. 4.Nakresli si do sešitu alespoň tři tvary bakterií.

Citace: Kořeny bobu obecného s hlízkami [online] [cit ]. Dostupné z: Obrázky: tvary bakterií a stavba bakterie. Přírodopis 1. Praha: SPN, ISBN