Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Digitální učební materiál
Rozvíjející větné členy
SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Určování větných členů - procvičování
Větné členy.
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
JAZYKOVÉ ROZBORY (+ PRACOVNÍ LIST)
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Postup při určování větných členů
Grafické znázornění věty jednoduché
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Urči větné členy Najednou mu malé kolo prudce spadlo na zem. Na zemi ležel zmačkaný obal od sušenek. Odpoledne výprava turistů vystoupila na vrchol hory.
Větné členy Opakujeme.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Větné členy PŘÍSUDEK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Komplexní jazykový rozbor
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
7.třída ( sekunda) Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.01.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Mgr.Kateřina Karbulová, 2011, Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových, Ostrava.
Rozbor věty jednoduché Mgr. Jablečníková J. – ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_84_ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
PODMĚT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02

Určete větné členy a věty znázorněte graficky K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Rozzlobený Toník nevšímavě zdvihl ramena. Pavla se vrátila domů za soumraku. Mamince jsem koupila francouzský parfém. Studenti se shromáždili u vchodu do muzea. Chlapci si nasadili na hlavu reklamní čepičky. Monika věšela na šňůry vyprané prádlo. V posledních dnech se mu zlepšila nálada. Nedělní autobus do Prahy byl poloprázdný.

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Čím začínáme při určování větných členů ve větě jednoduché? Zeptáme se na děj, činnost, stav. Co dělala tvář? Odpověď : Sklonila se. Určili jsme přísudek. O jaký druh přísudku se jedná? Přísudek slovesný.

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Určíme druhý člen základní skladební dvojice. Zeptáme se 1. pádovou otázkou, přísudkem a zbytkem věty. Kdo, co se sklonil k okénku auta? Odpověď: Tvář. Určili jsme podmět.

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Po Přs Sklonila se Základní skladební dvojice (Po + Přs). tvář

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Dále zjistíme, jestli nějaký větný člen závisí na přísudku. Kam se sklonila rozesmátá tvář? Odpověď = k okénku. Který větný člen závisí na slovese a ptáme se na něj otázkou kam? Příslovečné určení místa Kterým slovním druhem je PUM vyjádřen? Podstatným jménem.

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Po Přs Sklonila se tvář k okénku Pum

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Určíme bližší vlastnosti určeného příslovečného určení místa. Zeptáme se k jakému okénku se sklonila rozesmátá tvář? Odpověď: auta. Který větný člen závisí na podstatném jméně a ptáme se na něj otázkou jaký? Přívlastek neshodný. Kterým slovním druhem je tento větný člen vyjádřen? Podstatným jménem. Jak poznáme přívlastek neshodný? Jedna část se neskloňuje.

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Po Přs Sklonila se tvář k okénku Pum auta Pkn

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Na přísudku žádný větný člen již nezávisí. Podíváme se, zda nějaký větný člen závisí na podmětu. Jaká tvář se sklonila k okénku auta? Odpověď: rozesmátá tvář Který větný člen závisí na podstatném jméně a ptáme se na něj otázkou jaký? Přívlastek shodný. Kterým slovním druhem je tento větný člen vyjádřen? Přídavným jménem. Jak poznáme přívlastek shodný? Obě části se skloňují.

K okénku auta se sklonila rozesmátá tvář. Po Přs Sklonila se tvář k okénku Pum auta Pkn rozesmátá Pks Kdo, co? Co dělala? Kam? Jakému? Jaká?

Rozzlobený Toník nevšímavě zdvihl ramena. Přs Po Toník zdvihl Rozzlobený Pks ramena Pt 4 nevšímavě Puz

Pavla se vrátila domů za soumraku. Přs Po Pavla se vrátila domů Pum za soumraku Puč

Mamince jsem koupila francouzský parfém. Přs Po já jsem koupila francouzský Pks parfém Pt 4 Mamince Pt 3

Studenti se shromáždili u vchodu do muzea. Přs Po Studenti se shromáždili do muzea Pkn u vchodu Pum

Chlapci si nasadili na hlavu reklamní čepičky. Přs Po Chlapci si nasadili reklamní na hlavu Pum čepičky Pks Pt4

Monika věšela na šňůry vyprané prádlo. Přs Po Monika věšela vyprané na šňůry Pum prádlo Pks Pt4

V posledních dnech se mu zlepšila nálada. Po Přs se zlepšila nálada v dnech Pks mu posledních Puč Pt 3

Nedělní autobus do Prahy byl poloprázdný. Přjs Po Autobus byl poloprázdný nedělní Pks do Prahy Pkn

Použité zdroje: Krausová,Zdeňka,Teršová, Renáta: Český jazyk 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia,Fraus,2004 Krausová,Zdeňka,Teršová, Renáta: Český jazyk 7, pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia,strana 10, cvičení 15,Fraus,2004