Faktoriál. V matematice je faktoriál č ísla n č íslo, rovnématematice sou č inu všech kladných celých č ísel menších nebokladnýchcelých č ísel rovných.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Advertisements

Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Minimalizace logických funkcí - pomocí Booleovy algebry
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Matematika Poměr.
Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2
Počítáme s celými čísly
Rozdíl druhých mocnin a2 - b2 Autor: Vladislava Hurajová.
Druhá mocnina rozdílu (a – b)2.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Mocniny a Odmocniny.
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
minimalizace kombinační logické funkce Karnaughovou mapou
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_06 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Kvadratická rovnice s parametrem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Vlastnosti mocniny.
Skalární součin 2 vektorů
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Goniometrické rovnice.
Obvod obdélníku Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
minimalizace kombinační logické funkce Karnaughovou mapou
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Mocniny Druhá mocnina.
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Definiční obor a obor hodnot
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Nerovnice v součinovém tvaru
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
VY_32_INOVACE_RONE_05 Rovnice a nerovnice Soustavy nerovnic.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
I. Podmínky existence výrazu
DESETINNÁ ČÍSLA.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Dělitelnost - test 6. třída.
minimalizace kombinační logické funkce Karnaughovou mapou
Mocniny Druhá mocnina.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Faktoriál

V matematice je faktoriál č ísla n č íslo, rovnématematice sou č inu všech kladných celých č ísel menších nebokladnýchcelých č ísel rovných n. Faktoriál zapisujeme pomocí vyk ř i č níku n! a č teme jako „n faktoriál“. Pro nulu platí 0!=1. n! = n · (n-1) · (n-2) · (n-3) ··· 3· 2 · 1 n! = n · (n-1) · (n-2) ··· (n-k)!

Příklad 1 6! = 6 · 5 · 4 · 3 · 2 · 1 = 720 3! = 3 · 2 · 1 = 6 6! – 3! = 720 – 6 = 714

Příklad 2

Příklad 3 Porovnejte čísla: 100!+101! a 99!+102! 100!+101!= 99! · ! ·100 ·101 = 99! · ( ·101) ⇒ ·101 = !+102!= 99!+ 99! ·100 ·101 ·102 = 99!(1+100·101·102) ⇒ ·101 ·102 = ⇒ číslo 99!+102! je větší než číslo 100!+101!.

Příklad 4 Kolika nulami končí zápis čísla 80!? Číslo 80! můžeme zapsat ve tvaru součinu ⇒ 80!= 80 · 79 ·... · 3 · 2 · 1 Zápis čísla 80! končí na 19 nul, protože: V součinu pro číslo 80! se vyskytuje násobek 10 8krát ⇒ 8 nul (10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80) V součinu se vyskytne 5 a 2 (těch je v součinu určitě víc než 5) ⇒ hledáme tedy čísla dělitelná 5 a nedělitelná 10 (ty už jsme započítali v předchozím bodu) ⇒ je 8 takových čísel ( 5,15, 25, 35, 45, 65, 75) ⇒ dalších 8 nul. Hledáme čísla, která jsou násobkem druhé mocniny 5 ⇒ obsahují totiž dvě 5, ale započítaná je zatím pouze jedna pětka v předchozím bodu (kvůli tomu, že jde o násobek 5), taková čísla jsou 3 (25, 50, 75) ⇒ další 3 nuly. Celkový počet nul: =19.