Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly - sluch Téma: Přírodopis na 2. stupni ZŠ
Učivo prezentuje další důležitý smysl – sluch. Prezentace se věnuje stavbě ucha, ušním vadám, poškození a nemocem. Materiál je možné promítnout audiovizuální technikou. 8. třída Anotace:
SMYSLY - SLUCH
Smyslová ústrojí (čidla) zisk informací o okolním světě pomocí zraku, sluchu, čichu, hmatu, chuti obsahující smyslové buňky, získané informace do mozkových center, zde se zpracují a vzniká smyslový vjem. smyslové buňky = RECEPTORY
SLUCH sluchové ústrojí propojeno s rovnovážným ústrojím (vnímání polohy) a orgánem pro změny rychlosti pohybu a polohy hlavy zvukové vlny o frekvenci Hz (pes až Hz). Sluchové ústrojí dělíme na vnější, střední a vnitřní ucho.
Vnější ucho – zachycení zvukových vln ušní boltec, vnější zvukovod, bubínek (citlivá membrána)- prohnutím se zvuk přenáší do středního ucha. Střední ucho přenos zvuku pomocí drobných sluchových kůstek – kladívko, kovadlinka, třmínek (přenos zvuku na oválné okénko a dále do vnitřního ucha). spojeno Eustachovou trubicí s nosohltanem – vyrovnání tlaku mezi středoušní dutinou a nosohltanem (zalehlé uši).
Stavba sluchového ústrojí
Vnitřní ucho (vlastní sluchový orgán) blanitý hlemýžď se sluchovými b. pokračujícím nerv. vlákny do mozku. rovnovážné ústrojí složené z vejčitého, kulovitého váčku a tří polokruhovitých kanálků, ve stěnách jsou smyslové buňky s dlouhými vlásky (nerv. vlákna) v rosolovité hmotě, dle pohybu se různě otáčejí – přenos informací do mozečku.
Detail středního a vnitřního ucha
Hygiena a onemocnění – nadměrný hluk, záněty, úraz, stáří Hluchoněmí – vrozená ztráta sluchu, nenaučí se mluvit, znaková řeč
Doplň chybějící údaje
Citace: Obrázky: Přírodopis 3. Praha: SPN, ISBN