Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název:
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
zpracovaný v rámci projektu
Třída: Plazi (Reptilia)
zpracovaný v rámci projektu
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_18_Systém.
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
HADI /po výkladu si zapiš do sešitu/
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola Kladruby
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Název projektu: Modernizace vzdělávání
zpracovaný v rámci projektu
ZÁSTUPCI PLAZŮ 7. ročník, ZŠ Londýnská.
Základní skupiny živočichů
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
zpracovaný v rámci projektu
Třída: PTÁCI.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
1. 1.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
KOSTRA.
Želvy a krokodýli.
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_808 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:7.C Počet žáků celkem:18Z toho dívek:9

PLAZI – hadi škrtiči Předmět:Přírodopis Ročník:sedmý Klíčová slova: Anotace: Seznámení se základní stavbou hadů, seznámení s největšími škrtiči na naší planetě. Jméno autora (vč. titulu): Dr.Jiří Klein Škrtiči, anakonda, krajty, hroznýši, korálovky, vejcožrout,

PLAZI – hadi škrtiči Charakteristika: druhů, z toho asi 400 jedovatých. U nás jen 5 druhů: – 4 druhy užovek – 1 druh zmije Výskyt: – ve všech prostředích a pásmech – nejvíce v tropech a subtropech – ale také až za polárním kruhem – nejsou na Novém Zélandu.

PLAZI – hadi škrtiči Tělo – je rozlišené na hlavu – trup – ocas – krk lze rozlišit jen u některých druhů – protáhlé tělo a tělesné orgány. – u párových orgánů je většinou jeden zakrnělý Kostra – je tvořena obratli a žebry – 300 – 400 párů žeber – žebra jsou na břiše volná mohou se rozestoupit

PLAZI – hadi škrtiči Kostra – kloubní spojení čelistí – čelisti se mohou vykloubit pro příjem potravy – zuby jen k uchopení a polykání kořisti – jedové zuby jsou duté nebo rýhované – po příjmu potravy mohou měsíce hladovět – nemají končetiny – u hroznýšů je pozůstatek pánve a zadních končetin

PLAZI – hadi škrtiči Srdce s neúplnou přepážkou mezi komorami. Srostlá oční víčka. Nejdůležitějším smyslem je čich – mají Jacobsonův orgán Termoreceptory – chřestýši – některé druhy krajt a hroznýšů

PLAZI – hadi škrtiči Kůže – je pokryta šupinami a štítky – několikrát ročně svlékají pokožku – dospělí 1-2x za rok – mláďata po několika týdnech Plíce – vyvinut jen pravý lalok – při polykání nemůže dýchat – musí si proto naplnit plíce před polykáním potravy Nemají močový měchýř.

PLAZI – hadi škrtiči Potrava – je výhradně živočišná – od hmyzu po drobné jeleny – ptačí vejce Rozmnožují se vejci – vejcorodí – většina – živorodí – mořští hadi – o vejce se většina po snůšce nestará – výjimky krajty – obtáčí smyčky kolem vajec – zvyšuje teplotu kobry – hlídají snůšky

PLAZI – hadi škrtiči Rozdělení podle způsobu lovu: jedovatí – kobry,chřestýši, mamby, zmije... škrtiči – krajty, anakondy, hroznýši požírající živou kořist – užovky Jed neurotoxický – působí na nervový systém – kobry,korálovci,mamby haemolytický – rozkládá krev – chřestýši, zmije, ploskolebci

PLAZI – hadi škrtiči Anakonda velká nejmohutnější had –měří přes 9m –váží přes 150kg 2.nejdelší na světě žije v Jižní Americe v Amazonii Obr. 1 loví ve vodě – kapybary, aguti, tapíry, kajmany je to škrtič v době sucha upadá do stavu strnulosti

PLAZI – hadi škrtiči Krajty žijí v Africe, Asii a Austrálii jsou to škrtiči a loví vše od hmyzu po jeleny samice chrání svou snůšku vajec ovinutím se klem snůšky a cukáním svalů zvýší teplotu v hnízdě až o 10°C krajta černohlavá – Austrálie, požírá hady i jedovaté krajta tygrovitá – jižní Asie – Austrálie, 8m krajta písmenková – Afrika, 3-7m,kresba podobná hieroglyfům krajta diamantová – Austrálie, 3m dlouhá

PLAZI – hadi škrtiči Krajta písmenková Afrika, 3 – 7m kresba podobná hieroglyfům Obr.10 nejdelší had na světě měří 9,75m váží přes 100kg žije v jihovýchodní Asii loví hlodavce - jeleny Krajta mřížkovaná Obr.2

PLAZI – hadi škrtiči Krajta královská Afrika, 01,2 – 1,8m často chována v zajetí Obr.6 Krajta černohlavá Austrálie, 1,5 – 2m požírá hady, včetně jedovatých Obr.7

PLAZI – hadi škrtiči Krajta tygrovitá jeden z největších hadů – až 8m jihovýchodní Asie Obr.8 Krajta diamantová Austrálie, 2 – 4m Obr.9

PLAZI – hadi škrtiči Hroznýš královský 4 – 5,5m dlouhý škrtič Jižní a Střední Amerika loví ptáky, obratlovce do velikosti malého jelena Hroznýš kubánský je 4,5m dlouhý má termoreceptory loví netopýry Obr.3 Obr.11

PLAZI – hadi škrtiči Obr. 4 Korálovka kalifornská Obr. 5 Vejcožrout africký potravní specialista požírá ptačí vejce asi 1m dlouhý žije v USA a Mexiku je to škrtič velký kolem 1 – 1,5m potravní specialista loví především hady, včetně jedovatých

PLAZI – hadi škrtiči Kontrolní otázky. 20b 1)Které druhy hadů se starají o své snůšky? 2b 2)Kde se nevyskytují hadi? 1b 3)Co hadům chybí? 2b 4)Který had je nejmohutnější? 1b 5)Které druhy krajt znáš? 5b 6)U kterých hadů se vyskytují termoreceptory? 3b 7)Který je nejdelší had na světě? 2b 8)Kteří škrtiči loví i hady? 4b

PLAZI – hadi škrtiči Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Krajty a kobry. 2)Na Novém Zélandu. 3) Končetiny a močový měchýř. 4)Anakonda velká. 5)Krajta mřížkovaná, k.písmenková,k.královská, k.diamantová,k.tygrovitá( k.černohlavá ). 6)U chřestýšů a některých druh krajt a hroznýšů. 7)Krajta mřížkovaná 8)Krajta černohlavá a korálovka kalifornská..

PLAZI – hadi škrtiči Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se základní stavbou hadů a s největšími škrtiči na naší planetě. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 2: Dostupný z WWW: [ ]. cFkGYhKWTll6eMIPlM86y6OZMSg cFkGYhKWTll6eMIPlM86y6OZMSg Obr. 3: Dostupný z WWW: [ ]. RLS0PKgQSmoixGch263FUCadPcsZyeer8Dg RLS0PKgQSmoixGch263FUCadPcsZyeer8Dg Obr. 4: Dostupný z WWW: [ ]. AwTqOTEqf-3mJMYwf7xi-pzErQ AwTqOTEqf-3mJMYwf7xi-pzErQ Obr. 5: Dostupný z WWW: [ ].

Zdroje a citace Obr. 6: Dostupný z WWW: [ ]. kralovska jpg kralovska jpg Obr. 7: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 8: Dostupný z WWW: [ ]. DeqZila0BeMWz4_Us4k1FX14 DeqZila0BeMWz4_Us4k1FX14 Obr. 9: Dostupný z WWW: [ ]. PSS6dh9mqpMsumAnUKyvVe4Q PSS6dh9mqpMsumAnUKyvVe4Q Obr. 10: Dostupný z WWW: [ ]. LqZ9htv8r5Wmf3EgEdgL_Fv3k LqZ9htv8r5Wmf3EgEdgL_Fv3k Obr. 11: Dostupný z WWW: [ ]. 1.jpg/258px-EpicratesAngulifer1.jpg 1.jpg/258px-EpicratesAngulifer1.jpg