Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Advertisements

Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Řeč, jazyk, mluva.
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Komunikace s dětským pacientem
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Mladší školní období.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Komunikace sluchově postižených
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Příčiny SPU.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Alternativní a augmentativní komunikace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Alternativní a augmentativní komunikace
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Mluvní komponenty v českém znakovém jazyce
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociologie pro SPP/SPR
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Specifické poruchy učení
Jak si hrát v hodinách slohu?
Sociální čtení.
Čtení a psaní genetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Metodika počátečního čtení
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Zapište si za uši: UCHO v českém znakovém jazyce
Transkript prezentace:

Čtení u SP

Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti: základní schopnosti: - zrakové rozlišování tvarů - zrakové rozlišování tvarů - sluchové rozlišování hlásek a slabik - sluchové rozlišování hlásek a slabik - zraková a sluchová paměť - zraková a sluchová paměť - smysl pro rytmus - smysl pro rytmus - orientace v čase a prostoru - orientace v čase a prostoru - analýza a syntéza - analýza a syntéza cíl vyučování čtení: číst s porozuměním cíl vyučování čtení: číst s porozuměním globální x analyticko-syntetické čtení globální x analyticko-syntetické čtení

Psaná forma řeči cíl : - rozumět psanému textu - vyjadřovat svoje myšlenky písemnou formou při jejím vnímání není možné opírat se o situaci, mimiku, posunky a gesta spolumluvícího psaná podoba jazyka je mnohem abstraktnější než mluvená řeč stupně výuky psané formy řeči : a) globální čtení b) analyticko – syntetické čtení c) čtení z hlediska celoživotního vzdělávání

Přípravná cvičení na čtení cvičení na rozvoj sluchového vnímání cvičení na rozvoj sluchového vnímání cvičení na rozvoj zrakového vnímání cvičení na rozvoj zrakového vnímání zraková paměť zraková paměť trénování očních pohybů trénování očních pohybů cvičení na orientaci v prostoru cvičení na orientaci v prostoru hry s písmeny hry s písmeny

Rozvoj sluchového vnímání Rozvoj sluchového vnímání - rozlišování zvuků - rozlišování zvuků - rozlišování hlásek - rozlišování hlásek - zvuková analýza a syntéza - zvuková analýza a syntéza - délky samohlásek a rytmus řeči - délky samohlásek a rytmus řeči Rozvoj zrakového vnímání Rozvoj zrakového vnímání - vyhledávání stejných barev - vyhledávání stejných barev - vyhledávání stejných tvarů - vyhledávání stejných tvarů - porovnání délky a velikosti - porovnání délky a velikosti - dětské hry (Černý Petr, pexeso,kvarteto,..) - dětské hry (Černý Petr, pexeso,kvarteto,..) - neúplné obrázky - neúplné obrázky

Teorie nativismu každý člověk se rodí na svět se schopností naučit se jazyk (tzv. univerzální gramatika) každý člověk se rodí na svět se schopností naučit se jazyk (tzv. univerzální gramatika) v okamžiku setkání se s jazykem v okamžiku setkání se s jazykem - vytváření vlastní gramatiky - vytváření vlastní gramatiky mluvený jazyk x znakový jazyk mluvený jazyk x znakový jazyk podmínky pro rozvoj jazyka a jeho gramatiky podmínky pro rozvoj jazyka a jeho gramatiky

čtení u SP x u slyšících dětí sluchově postižení sluchově postižení - začínají mnohem dříve - začínají mnohem dříve - od 3 let v MŠ - od 3 let v MŠ počáteční fáze čtení počáteční fáze čtení slyšící dítě x neslyšící dítě slyšící dítě x neslyšící dítě - zná jazyk - jako první se učí - umí mluvit optické značky (písmena) - přidává k hláskám optické značky - písmena značky - písmena

Předpoklady počátečního čtení mezera – „2 slova“ mezera – „2 slova“ směr čtení směr čtení zorientovat se v lexikálním i gramatickém významu slov zorientovat se v lexikálním i gramatickém významu slov na základě zkušenosti se světem přiřadit význam tomu, co čteme na základě zkušenosti se světem přiřadit význam tomu, co čteme

tzv. mentální slovník tzv. mentální slovník - je zde VŠE, s čím jsme se již setkali – problém je vše aktivovat! - je zde VŠE, s čím jsme se již setkali – problém je vše aktivovat! neslyšící by mělo mít uloženo každé slovo ve více formách neslyšící by mělo mít uloženo každé slovo ve více formách - znak, daktylní abeceda (1- a 2-ruční), odezírání, zvuková podoba slova, představa daného předmětu/věci/osoby… - znak, daktylní abeceda (1- a 2-ruční), odezírání, zvuková podoba slova, představa daného předmětu/věci/osoby… tzv. sémantická síť tzv. sémantická síť - používáme jí k porozumění - používáme jí k porozumění

Předčtenářské období slyšící děti x neslyšící děti slyšící děti x neslyšící děti (předčítání rodiči x převyprávění ve ZJ + ilustrace,…) (předčítání rodiči x převyprávění ve ZJ + ilustrace,…) základy pro pochopení, „Co je to vlastně čtení?“ základy pro pochopení, „Co je to vlastně čtení?“ - co je to čtení, kniha jako zdroj informací a zábavy, motivace ke čtení, chápání struktury textu, rozvoj představivosti, fantazie, … - co je to čtení, kniha jako zdroj informací a zábavy, motivace ke čtení, chápání struktury textu, rozvoj představivosti, fantazie, …

Rodinný deník pro přechod od „čtení“ obrázků k vlastnímu čtení písma pro přechod od „čtení“ obrázků k vlastnímu čtení písma deník „pro dítě“ deník „pro dítě“ - kreslený, malovaný, psaný, s fotografiemi, pohlednicemi, suvenýry, znaky, atd. - kreslený, malovaný, psaný, s fotografiemi, pohlednicemi, suvenýry, znaky, atd. „most“ při komunikaci „most“ při komunikaci vzor řeči vzor řeči pěkná památka pěkná památka témata: každodenní činnosti, rodina, významné události během roku, ojedinělé zážitky,… témata: každodenní činnosti, rodina, významné události během roku, ojedinělé zážitky,…

Etapy získávání čtenářských dovedností čtení ideovizuální - představa je spojena s napsaným slovem - představa je spojena s napsaným slovem - dítě vychází z toho, co již zná - dítě vychází z toho, co již zná - obraz slova, které se uložilo do paměti, byl nejdříve napsán a pak přečten - obraz slova, které se uložilo do paměti, byl nejdříve napsán a pak přečten - tzv. čtení napsaných prožitků dítěte - tzv. čtení napsaných prožitků dítěte - zapisování do deníků - zapisování do deníků

čtení receptivní - vztahuje se na nový text - vztahuje se na nový text a) slovníková fáze - na základě vlastního vytvořeného slovníku - na základě vlastního vytvořeného slovníku rozumí napsanému rozumí napsanému b) strukturální fáze - poradí si již s flexí jazyka, zná strukturu - poradí si již s flexí jazyka, zná strukturu jazyka, vztahy mezi slovy a větami jazyka, vztahy mezi slovy a větami

Problémy s českým jazykem, čtením a porozuměním čtenému textu u SP 1. úvodní fráze osvojené globálním čtením x x vlastní tvorba frází, zážitků, vyprávění,… vlastní tvorba frází, zážitků, vyprávění,… 2. metafory - dotknout se - Nedotkla jsem se Vás? - dotknout se - Nedotkla jsem se Vás? - ztratit – Řidič ztratil hlavu. - ztratit – Řidič ztratil hlavu. - plný – Má plné ruce práce. - plný – Má plné ruce práce. 3. více osob v jednom příběhu 4. modulační faktory 5. inference - usuzování, odvozování určitých výroků z jiných

6. homonyma – jeřáb, kohoutek, ucho 7. synonyma - květen-máj, stonat-být nemocný-marodit 8.odlišnost významu při změně délky samohlásky (páni-paní., péče-peče) (páni-paní., péče-peče) 9. náhodná podoba slov - „na mezi – mezi“, „pila (min.č.) – pila(nástroj)“ - „na mezi – mezi“, „pila (min.č.) – pila(nástroj)“ 10. neznalost pojmu, který slovo představuje - např. zvukové jevy (žbluňknout, zašustit, kvákat, šumět, bublat,..) - např. zvukové jevy (žbluňknout, zašustit, kvákat, šumět, bublat,..) 11. malá slovní zásoba

záměna sloves označujících existenci a vlastnictví záměna sloves označujících existenci a vlastnictví Potom má trochu unavená. Já jsem byla narozeniny. Potom má trochu unavená. Já jsem byla narozeniny. absolutní zápor absolutní zápor Ve škole vůbec líbilo. Ve škole vůbec líbilo. nerozlišení proto a protože nerozlišení proto a protože Zítra pojedeme na vlaku lyžovat, proto zítra tu budou málo lidí, proto chodí do práce. Zítra pojedeme na vlaku lyžovat, proto zítra tu budou málo lidí, proto chodí do práce.

Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost