Čtení u SP
Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti: základní schopnosti: - zrakové rozlišování tvarů - zrakové rozlišování tvarů - sluchové rozlišování hlásek a slabik - sluchové rozlišování hlásek a slabik - zraková a sluchová paměť - zraková a sluchová paměť - smysl pro rytmus - smysl pro rytmus - orientace v čase a prostoru - orientace v čase a prostoru - analýza a syntéza - analýza a syntéza cíl vyučování čtení: číst s porozuměním cíl vyučování čtení: číst s porozuměním globální x analyticko-syntetické čtení globální x analyticko-syntetické čtení
Psaná forma řeči cíl : - rozumět psanému textu - vyjadřovat svoje myšlenky písemnou formou při jejím vnímání není možné opírat se o situaci, mimiku, posunky a gesta spolumluvícího psaná podoba jazyka je mnohem abstraktnější než mluvená řeč stupně výuky psané formy řeči : a) globální čtení b) analyticko – syntetické čtení c) čtení z hlediska celoživotního vzdělávání
Přípravná cvičení na čtení cvičení na rozvoj sluchového vnímání cvičení na rozvoj sluchového vnímání cvičení na rozvoj zrakového vnímání cvičení na rozvoj zrakového vnímání zraková paměť zraková paměť trénování očních pohybů trénování očních pohybů cvičení na orientaci v prostoru cvičení na orientaci v prostoru hry s písmeny hry s písmeny
Rozvoj sluchového vnímání Rozvoj sluchového vnímání - rozlišování zvuků - rozlišování zvuků - rozlišování hlásek - rozlišování hlásek - zvuková analýza a syntéza - zvuková analýza a syntéza - délky samohlásek a rytmus řeči - délky samohlásek a rytmus řeči Rozvoj zrakového vnímání Rozvoj zrakového vnímání - vyhledávání stejných barev - vyhledávání stejných barev - vyhledávání stejných tvarů - vyhledávání stejných tvarů - porovnání délky a velikosti - porovnání délky a velikosti - dětské hry (Černý Petr, pexeso,kvarteto,..) - dětské hry (Černý Petr, pexeso,kvarteto,..) - neúplné obrázky - neúplné obrázky
Teorie nativismu každý člověk se rodí na svět se schopností naučit se jazyk (tzv. univerzální gramatika) každý člověk se rodí na svět se schopností naučit se jazyk (tzv. univerzální gramatika) v okamžiku setkání se s jazykem v okamžiku setkání se s jazykem - vytváření vlastní gramatiky - vytváření vlastní gramatiky mluvený jazyk x znakový jazyk mluvený jazyk x znakový jazyk podmínky pro rozvoj jazyka a jeho gramatiky podmínky pro rozvoj jazyka a jeho gramatiky
čtení u SP x u slyšících dětí sluchově postižení sluchově postižení - začínají mnohem dříve - začínají mnohem dříve - od 3 let v MŠ - od 3 let v MŠ počáteční fáze čtení počáteční fáze čtení slyšící dítě x neslyšící dítě slyšící dítě x neslyšící dítě - zná jazyk - jako první se učí - umí mluvit optické značky (písmena) - přidává k hláskám optické značky - písmena značky - písmena
Předpoklady počátečního čtení mezera – „2 slova“ mezera – „2 slova“ směr čtení směr čtení zorientovat se v lexikálním i gramatickém významu slov zorientovat se v lexikálním i gramatickém významu slov na základě zkušenosti se světem přiřadit význam tomu, co čteme na základě zkušenosti se světem přiřadit význam tomu, co čteme
tzv. mentální slovník tzv. mentální slovník - je zde VŠE, s čím jsme se již setkali – problém je vše aktivovat! - je zde VŠE, s čím jsme se již setkali – problém je vše aktivovat! neslyšící by mělo mít uloženo každé slovo ve více formách neslyšící by mělo mít uloženo každé slovo ve více formách - znak, daktylní abeceda (1- a 2-ruční), odezírání, zvuková podoba slova, představa daného předmětu/věci/osoby… - znak, daktylní abeceda (1- a 2-ruční), odezírání, zvuková podoba slova, představa daného předmětu/věci/osoby… tzv. sémantická síť tzv. sémantická síť - používáme jí k porozumění - používáme jí k porozumění
Předčtenářské období slyšící děti x neslyšící děti slyšící děti x neslyšící děti (předčítání rodiči x převyprávění ve ZJ + ilustrace,…) (předčítání rodiči x převyprávění ve ZJ + ilustrace,…) základy pro pochopení, „Co je to vlastně čtení?“ základy pro pochopení, „Co je to vlastně čtení?“ - co je to čtení, kniha jako zdroj informací a zábavy, motivace ke čtení, chápání struktury textu, rozvoj představivosti, fantazie, … - co je to čtení, kniha jako zdroj informací a zábavy, motivace ke čtení, chápání struktury textu, rozvoj představivosti, fantazie, …
Rodinný deník pro přechod od „čtení“ obrázků k vlastnímu čtení písma pro přechod od „čtení“ obrázků k vlastnímu čtení písma deník „pro dítě“ deník „pro dítě“ - kreslený, malovaný, psaný, s fotografiemi, pohlednicemi, suvenýry, znaky, atd. - kreslený, malovaný, psaný, s fotografiemi, pohlednicemi, suvenýry, znaky, atd. „most“ při komunikaci „most“ při komunikaci vzor řeči vzor řeči pěkná památka pěkná památka témata: každodenní činnosti, rodina, významné události během roku, ojedinělé zážitky,… témata: každodenní činnosti, rodina, významné události během roku, ojedinělé zážitky,…
Etapy získávání čtenářských dovedností čtení ideovizuální - představa je spojena s napsaným slovem - představa je spojena s napsaným slovem - dítě vychází z toho, co již zná - dítě vychází z toho, co již zná - obraz slova, které se uložilo do paměti, byl nejdříve napsán a pak přečten - obraz slova, které se uložilo do paměti, byl nejdříve napsán a pak přečten - tzv. čtení napsaných prožitků dítěte - tzv. čtení napsaných prožitků dítěte - zapisování do deníků - zapisování do deníků
čtení receptivní - vztahuje se na nový text - vztahuje se na nový text a) slovníková fáze - na základě vlastního vytvořeného slovníku - na základě vlastního vytvořeného slovníku rozumí napsanému rozumí napsanému b) strukturální fáze - poradí si již s flexí jazyka, zná strukturu - poradí si již s flexí jazyka, zná strukturu jazyka, vztahy mezi slovy a větami jazyka, vztahy mezi slovy a větami
Problémy s českým jazykem, čtením a porozuměním čtenému textu u SP 1. úvodní fráze osvojené globálním čtením x x vlastní tvorba frází, zážitků, vyprávění,… vlastní tvorba frází, zážitků, vyprávění,… 2. metafory - dotknout se - Nedotkla jsem se Vás? - dotknout se - Nedotkla jsem se Vás? - ztratit – Řidič ztratil hlavu. - ztratit – Řidič ztratil hlavu. - plný – Má plné ruce práce. - plný – Má plné ruce práce. 3. více osob v jednom příběhu 4. modulační faktory 5. inference - usuzování, odvozování určitých výroků z jiných
6. homonyma – jeřáb, kohoutek, ucho 7. synonyma - květen-máj, stonat-být nemocný-marodit 8.odlišnost významu při změně délky samohlásky (páni-paní., péče-peče) (páni-paní., péče-peče) 9. náhodná podoba slov - „na mezi – mezi“, „pila (min.č.) – pila(nástroj)“ - „na mezi – mezi“, „pila (min.č.) – pila(nástroj)“ 10. neznalost pojmu, který slovo představuje - např. zvukové jevy (žbluňknout, zašustit, kvákat, šumět, bublat,..) - např. zvukové jevy (žbluňknout, zašustit, kvákat, šumět, bublat,..) 11. malá slovní zásoba
záměna sloves označujících existenci a vlastnictví záměna sloves označujících existenci a vlastnictví Potom má trochu unavená. Já jsem byla narozeniny. Potom má trochu unavená. Já jsem byla narozeniny. absolutní zápor absolutní zápor Ve škole vůbec líbilo. Ve škole vůbec líbilo. nerozlišení proto a protože nerozlišení proto a protože Zítra pojedeme na vlaku lyžovat, proto zítra tu budou málo lidí, proto chodí do práce. Zítra pojedeme na vlaku lyžovat, proto zítra tu budou málo lidí, proto chodí do práce.
Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost