5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Název Renesance v Čechách
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Rozčlenění hudebního vývoje
GIOVANNI GABRIELI. VE ZKRATCE  Narodil se v Benátkách v roce 1557 a zemřel v tomtéž městě 12. srpna 1612  Byl to významná italský skladatel a varhaník.
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Madrigal a Fuga.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Hudební renesance v Čechách
Vrcholná renesance III (církevní vokální hudba 2. pol. 16. stol.)
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Renesance 14. – 16. století.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
STŘEDOVĚK STŘEDOVĚK polovina 11. století–15. století RENESANCERENESANCE 16. století BAROKO BAROKO od 20. let 17. století–1750 KLASICISMUS KLASICISMUS.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Test k ověření znalostí z HV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ročník
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Hudba Test Poslech POJMY
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Hudební renesance v Čechách
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

BAROKO RENESANCE GOTIKA století 2 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

století století renesance = znovuzrození renesance = znovuzrození usiluje o znovuzrození ideálu antického Řecka a Říma doba renesance je ovlivněná humanismem 3 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

4

individualismus klade důraz na individualismus => => skladatel zaujímá jiné, uznávanější místo ve společnosti => => většina oceněna již za svého života rozvoj tisku rozvoj tisku => => rozšíření skladeb => => studium hudby 5 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

duchovní hudba duchovní hudba – dominantní postavení světská hudba světská hudba – stává se častější a je kultivovanější hlavní formou hudby renesance byly hlavní formou hudby renesance byly: vokálnímotety, madrigaly a mše vokální(zpívané) - motety, madrigaly a mše instrumentálnípolyfonie instrumentální(hrané) – polyfonie(mnohohlasost) Renesance- zlatý věk polyfonie a 16. stol. 6 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

7

harmonii z hudby mizí disonance a klade se důraz na harmonii umělecké dílo tvoří komplexní propracovaný celek umělecké dílo tvoří komplexní propracovaný celek jednotlivé části uměleckého díla se navzájem doplňují, vytvářejí rovnováhu, harmonii pro renesanční hudbu je charakteristický velký důraz na libozvučnost, kontrast, soulad, řád, umění má základ v pozemském světě 8 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

vzniká základní dělení hlasů s označením bas bas - nižší mužský hlas tenor tenor - vyšší mužský hlas alt alt - nižší ženský hlas soprán soprán - vyšší ženský h las 9 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ARS ANTIQUA ARS ANTIQUA ARS NOVA ARS NOVA POLYFONIE - Nizozemská škola POLYFONIE - Nizozemská škola - Benátská škola - Benátská škola - Římská škola - Římská škola 10 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Nizozemská škola Nizozemská škola polyfonie Nizozemí se stává hlavním územím, na kterém se rozšiřuje umění polyfonie vzniká na počátku 15.stol. v Burgundsku vychází z francouzské ars novy, z italské a anglické hudby Guillaume Dufay Guillaume Dufay- upevnil styl a capella, ustálil cyklickou mši Johannes Ockeghem Josquin Despres Josquin Despres Orlando di Lasso Orlando di Lasso- představitel vrcholné renesance 11 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

o Benátská škola Benátek koncem 15. století se centrum hudby přesouvá z Nizozemí do Benátek Adrian Willaert zapříčinil se o to převážně skladatel Adrian Willaert - ředitelem hudby v chrámu sv. Marka Orlando di Lasso a Orlando di Lasso instrumentální polyfonie rozvíjí se instrumentální polyfonie orchestrální nové hudební formy – orchestrální - sonata, symfonie varhanní - varhanní - toccata, fantazie 12 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

13 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Římská škola Římská škola madrigal rozvoj světských hudebních forem - madrigal Giovanni Pierluigi de Palestrina Giovanni Pierluigi de Palestrina- jeden z největších tvůrců vokální polyfonní hudby 16. století hudebník ve službách církve dílo: dvojsborové Stabat Mater Motety ze Šalamounovy Píseň písní 14 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

15 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

madrigal - čtyř až šestihlasá vokální, později vokálně instrumentální forma komorní světské hudby kánon - je vokální skladba s opakováním, které se provádí s určitým zpožděním sonáta symfonie motet mše 16 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

cimbál žaltář žaltář (přenosné varhany) šalmaj šalmaj krummhorn krummhorn (křivý roh) hoboj strunné nástroje: viola da gamba viola da gamba (šestistrunná, dávala se mezi kolena) viola da braccia viola da braccia (dávala se k rameni) harfa vznikají nové hudební nástroje: klavichord,virginal klavichord,virginal (klávesové nástroje) 17 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

18 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

vzniká v 15. století husité neuznávali nástrojovou hudbu v době rozkvětu polyfonie u nás pouze jednohlasý zpěv literátská bratrstva vícehlasý zpěv šířila pouze literátská bratrstva literátská bratrstva literátská bratrstva: 15.stol. při kostelích zřizovali sbory zpívali duchovní hudbu zpívali vícehlasně (2, 3,...6 ) 19 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Písně - satirické Písně - satirické obřadní obřadní válečné „Kdož sú boží bojovníci“ válečné - „Kdož sú boží bojovníci“ „ Kdož sú boží bojovníci“ „ Kdož sú boží bojovníci“ - chorál, který spolu se 77 husitskými písněmi tvoří Jistebnický Kancionál 20 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Rudolfa II. rozvoj instrumentální hudby je spojován s panováním Rudolfa II. Rudolfínská kapela založil dvorskou kapelu, zvanou dnes Rudolfínská kapela kapela obsahovala kolem 50 zpěváků ve sboru – v době největšího rozkvětu až 70 hudebníků v Rudolfínské kapele byli najati přední hudebníci té doby - nejvýznamnější kapelník a skladatel Philippe de Monte Philippe de Monte 21 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

22 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Jan Blahoslav Jan Blahoslav biskup Jednoty bratrské vytvořil první hudební vědeckou práci psanou česky Jan Campanus Vodňanský Jan Campanus Vodňanský píseň pro dva sbory, které se střídají Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic vrcholná osobnost české hudební renesance 23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

24 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

renesance.htmlhttp://mmargareta.blogspot.cz/2012/06/13-literatu-svetove- renesance.html prodlouzena-vikend-v-italii/ prodlouzena-vikend-v-italii/ must-dos/ must-dos/ Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

RENESANCEzpracovala: Mgr. Ilona Daňková 27 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR