5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
BAROKO RENESANCE GOTIKA století 2 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
století století renesance = znovuzrození renesance = znovuzrození usiluje o znovuzrození ideálu antického Řecka a Říma doba renesance je ovlivněná humanismem 3 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
4
individualismus klade důraz na individualismus => => skladatel zaujímá jiné, uznávanější místo ve společnosti => => většina oceněna již za svého života rozvoj tisku rozvoj tisku => => rozšíření skladeb => => studium hudby 5 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
duchovní hudba duchovní hudba – dominantní postavení světská hudba světská hudba – stává se častější a je kultivovanější hlavní formou hudby renesance byly hlavní formou hudby renesance byly: vokálnímotety, madrigaly a mše vokální(zpívané) - motety, madrigaly a mše instrumentálnípolyfonie instrumentální(hrané) – polyfonie(mnohohlasost) Renesance- zlatý věk polyfonie a 16. stol. 6 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
7
harmonii z hudby mizí disonance a klade se důraz na harmonii umělecké dílo tvoří komplexní propracovaný celek umělecké dílo tvoří komplexní propracovaný celek jednotlivé části uměleckého díla se navzájem doplňují, vytvářejí rovnováhu, harmonii pro renesanční hudbu je charakteristický velký důraz na libozvučnost, kontrast, soulad, řád, umění má základ v pozemském světě 8 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
vzniká základní dělení hlasů s označením bas bas - nižší mužský hlas tenor tenor - vyšší mužský hlas alt alt - nižší ženský hlas soprán soprán - vyšší ženský h las 9 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
ARS ANTIQUA ARS ANTIQUA ARS NOVA ARS NOVA POLYFONIE - Nizozemská škola POLYFONIE - Nizozemská škola - Benátská škola - Benátská škola - Římská škola - Římská škola 10 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Nizozemská škola Nizozemská škola polyfonie Nizozemí se stává hlavním územím, na kterém se rozšiřuje umění polyfonie vzniká na počátku 15.stol. v Burgundsku vychází z francouzské ars novy, z italské a anglické hudby Guillaume Dufay Guillaume Dufay- upevnil styl a capella, ustálil cyklickou mši Johannes Ockeghem Josquin Despres Josquin Despres Orlando di Lasso Orlando di Lasso- představitel vrcholné renesance 11 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
o Benátská škola Benátek koncem 15. století se centrum hudby přesouvá z Nizozemí do Benátek Adrian Willaert zapříčinil se o to převážně skladatel Adrian Willaert - ředitelem hudby v chrámu sv. Marka Orlando di Lasso a Orlando di Lasso instrumentální polyfonie rozvíjí se instrumentální polyfonie orchestrální nové hudební formy – orchestrální - sonata, symfonie varhanní - varhanní - toccata, fantazie 12 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
13 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Římská škola Římská škola madrigal rozvoj světských hudebních forem - madrigal Giovanni Pierluigi de Palestrina Giovanni Pierluigi de Palestrina- jeden z největších tvůrců vokální polyfonní hudby 16. století hudebník ve službách církve dílo: dvojsborové Stabat Mater Motety ze Šalamounovy Píseň písní 14 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
15 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
madrigal - čtyř až šestihlasá vokální, později vokálně instrumentální forma komorní světské hudby kánon - je vokální skladba s opakováním, které se provádí s určitým zpožděním sonáta symfonie motet mše 16 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
cimbál žaltář žaltář (přenosné varhany) šalmaj šalmaj krummhorn krummhorn (křivý roh) hoboj strunné nástroje: viola da gamba viola da gamba (šestistrunná, dávala se mezi kolena) viola da braccia viola da braccia (dávala se k rameni) harfa vznikají nové hudební nástroje: klavichord,virginal klavichord,virginal (klávesové nástroje) 17 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
18 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
vzniká v 15. století husité neuznávali nástrojovou hudbu v době rozkvětu polyfonie u nás pouze jednohlasý zpěv literátská bratrstva vícehlasý zpěv šířila pouze literátská bratrstva literátská bratrstva literátská bratrstva: 15.stol. při kostelích zřizovali sbory zpívali duchovní hudbu zpívali vícehlasně (2, 3,...6 ) 19 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Písně - satirické Písně - satirické obřadní obřadní válečné „Kdož sú boží bojovníci“ válečné - „Kdož sú boží bojovníci“ „ Kdož sú boží bojovníci“ „ Kdož sú boží bojovníci“ - chorál, který spolu se 77 husitskými písněmi tvoří Jistebnický Kancionál 20 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Rudolfa II. rozvoj instrumentální hudby je spojován s panováním Rudolfa II. Rudolfínská kapela založil dvorskou kapelu, zvanou dnes Rudolfínská kapela kapela obsahovala kolem 50 zpěváků ve sboru – v době největšího rozkvětu až 70 hudebníků v Rudolfínské kapele byli najati přední hudebníci té doby - nejvýznamnější kapelník a skladatel Philippe de Monte Philippe de Monte 21 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
22 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Jan Blahoslav Jan Blahoslav biskup Jednoty bratrské vytvořil první hudební vědeckou práci psanou česky Jan Campanus Vodňanský Jan Campanus Vodňanský píseň pro dva sbory, které se střídají Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic vrcholná osobnost české hudební renesance 23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
24 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
renesance.htmlhttp://mmargareta.blogspot.cz/2012/06/13-literatu-svetove- renesance.html prodlouzena-vikend-v-italii/ prodlouzena-vikend-v-italii/ must-dos/ must-dos/ Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
RENESANCEzpracovala: Mgr. Ilona Daňková 27 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR