Manažerská psychologie 2. část Management , Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Efektivnost řídící práce
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Konflikty a způsoby jejich řešení
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Projekt Pracujte na dálku, registrační číslo CZ.1.04/5.1.01/
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Principy, zásady a chyby
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Manager nebo leader? Management je pozice
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Klíčové kompetence Pavla Kotyzová
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
MOTIVACE Zora Syslová.
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Výběr jednotlivců do týmu Pavla Kotyzová
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Manažerská psychologie 2. část Management , Brno Připravil: Ing. Jiří Leitner Garant předmětu: Ing. Vlastimil Vala, CSc.

Náplň přednášky –Týmy a týmové role –Konflikty, strategie řešení konfliktů Konflikty Strategie řešení konfliktů Mediace –Asertivita –Asertivní chování –Asertivní práva strana 2

Týmy Za tým je považována většinou zvláštní forma pracovní skupiny, jejíž členové mají zkušenosti a znalosti z různých oborů a činností, jejímž úkolem je komplexně a interdisciplinárně analyzovat a řešit složité problémy vyžadující souhrn činností členu skupiny strana 3

Je důležité rozlišit - pracovní skupinu –Pracuje pod vedením vedoucího, kterého určují organizační pravidla podniku. Ten je povětšinou zodpovědný za výsledek práce skupiny, i když může zodpovědnosti delegovat na jiného pracovníka strana 4

Je důležité rozlišit - tým –Tým bývá většinou založen za účelem najít řešení nějakého problému –Není sice nikdy bez vedení, může však během práce přenášet vedoucí roli na různé členy podle toho, kdo má největší znalosti nebo zkušenosti pro řešení daného problému. Pro úspěch týmu je rozhodující vzájemná odpovědnost týmu a výsledek strana 5

Tým – charakteristické vlastnosti skutečných týmů Ovzduší neformálnosti Pocit sounáležitosti Skutečný tým je demokratický Odpovědnost jde ruku v ruce s nezávislostí myšlení a svobodou rozhodování strana 6

Týmové role K problematice týmových rolí existuje celá řada přístupů, ale hlavním průkopníkem a zakladatelem tzv. týmových rolí byl R.M.Belbin (2001) jehož role budou dále uvedeny strana 7

Společný úkol V rámci 8 týmových rolí budete hodnotit svého souseda Každé roli přiřadíte číslo od 1 do 5 5 – nejvíce vystihuje vašeho souseda 1 – nejméně vystihuje vašeho souseda Vyhodnocení + proč? strana 8

Týmové role - koordinátor Nemusí být šéfem skupiny Koordinuje tedy řídí úsilí všech za účelem dosažení společných cílů a úkolů Předpokládá se u něj nadprůměrná inteligence ale nijak zářný intelekt Málokdy je autorem velmi dobrého nápadu Měl by mít tzv. charisma, případně přirozenou autoritu Umí rozpoznat silné a slabé stránky členů týmů a využít je k dosažení cíle strana 9

Týmové role - koordinátor Uvědomuje si nezbytnost kombinace schopnosti jednotlivých členů týmu Určuje pravomoci a zodpovědnosti členů týmu Dovede dobře mluvit i naslouchat Formuluje skupinové cíle a stanoví program práce Přispívá do diskuze spíše otázkami než vlastními názory a stanovisky Poslouchá, shrnuje názory a postoje Je-li potřeba rozhodnou, činí tak, až každý vyjádří své mínění strana 10

Týmové role – řídící pracovník Je plný energie, otevřený, emociální, impulsivní, netrpělivý někdy protivný a snadno podrážděný Je soupeřivý a vítá příležitost ke konfrontaci Často se naštve ale nechová dlouho zášť Je nejpodezřívavější z týmu, snadno se urazí a mívá pocit, že se proti němu ostatní spikli Dává týmu více ze sebe než koordinátor Sjednocuje názory, cíle a praktické úvahy do jednoho schůdného projektu strana 11

Týmové role – řídící pracovník Tlačí na rychlé rozhodnutí a jeho realizaci Vyzařuje z něj silné sebevědomí Potřebuje vidět výsledky Jeho cíle jsou úzce spojené s cíly týmu Chce akci a chce ji hned Je soutěživý a netoleruje neukázněnost Lide mimo jej hodnotí jako hrubého a neomaleného I lidem v týmu hrozí že je převálcuje, ale postrkuje věci kupředu strana 12

Týmové role – dokončovatel Má na starost to co se může zhatit, nemá pokoj dokud osobně neprověří každý detail a neujistil se, že vše bylo náležitě uděláno a na nic se nezapomnělo V týmu se příliš neprosazuje, ale udržuje v týmu pocit povinnosti a popouzí je k činnosti Ovládá se a má silný charakter Je netrpělivý a netolerantní vůči nezodpovědnosti Úzkostně dodržuje termíny a plní harmonogramy strana 13

Týmové role – dokončovatel Když si nedá pozor, může se stát demoralizujícím činitelem s následkem demotivace týmu Má-li nějaký vyhraněný názor je to řád Snadno ztratí přehled o celkových cílech a zabředne do detailů Přesto jeho neúnavný pohled je na věci a problémy je důležitým přínosem strana 14

Týmové role – Průzkumník, spojka Je pravděpodobně nejoblíbenějším členem týmu Je uvolněný, družný a společenský, o všechno se zajímá Reaguje pozitivně a s nadšením, ale má sklon svůj zájem rychle ztrácet Pohybuje se často mimo skupinu a přináší nápady a kontakty zvenčí Snadno se přátelí, je to diplomat, obchodník Vždy zkoumá nové možnosti v širokém okolí strana 15

Týmové role – Průzkumník, spojka Je schopen rychle rozpoznat význam nových nápadů Pokud není motivován a povzbuzován členy týmu, často se stává nevýkonným V týmu je dobrý improvizátor Je-li pod tlakem, je velice aktivní ale vysadí jakmile tlak povolí Význam jeho role spočívá v to, že zabraňuje stagnaci týmu a udržuje tým v kontaktu s realitou. strana 16

Týmové role – Hodnotitel, kritik Jeho předností je nezaujatá objektivita vůči práci v týmu Je spíše vážný a nepříliš vzrušující Jeho přínosem je rozvážná a nezaujatá analýza spíš, než tvůrčí nápady Nekritizuje vždy, jen když vidí nedostatky v plánech nebo podstatných argumentech Přizpůsobuje se pomalu, a potřebuje čas aby si věci promyslel ale jeho úsudek je nejobjektivnější v týmu strana 17

Týmové role – Hodnotitel, kritik Velice ceněná je schopnost strávit, interpretovat a zhodnotit množství složitého textu, má schopnost analyzovat problémy a posoudit nápady a úsudky ostatních Dokáže srážet morálku týmu kritikou v nepravý čas I když je poctivý a spolehlivý, postrádá vřelost, představivost a bezprostřednost Přesto má vlastnost pro tým nepostradatelnou: Jeho úsudek je sotva kdy mylný strana 18

Týmové role – Tvůrce V týmu je zdrojem originálních myšlenek, nápadů a návrhů. Jeho myšlenky vynikají originalitou a radikálností s jakou překonávají problémy Má nejlepší představivost a intelektovou kapacitu z členů týmu Hledá zcela nový přístup k problému Více se zajímá se o podstatné věci než o detaily Je schopen pohořet na přehlížených detailech a dělat chyby z nedbalosti strana 19

Týmové role – Tvůrce Dovede útočit na členy týmu když nesouhlasí s jeho myšlenkami Nevýhodou je velký zájem o jeho tvůrčí nápady, které se však mohou vzdalovat od cílu týmu Může skutečně vypnout a odmítnout se dál zúčastnit Vyjít s ním dá mnoho práce ale přes všechny tyto nedostatky je to právě tvůrce, kdo dává týmu životodárnou jiskru strana 20

Týmové role – Opora Je nejcitlivějším členem týmu Uvědomuje si potřeby a starosti druhých a nejvíce vnímá emoční proudy mezi členy skupiny Ví nejvíce o soukromém životě a rodinných potížích ostatních v týmu Je milý, oblíbený, neprosazuje se, je cementem držící tým pohromadě Staví spíše na myšlenkách druhých než na jejich napadání nebo vznášení konkurenčních navrhů strana 21

Týmové role – Opora Dobře a snadno komunikuje uvnitř týmu a povzbuzuje k tomu i ostatní Nemá rád osobní konflikty, sám se jim vyhýbá Urovnává konflikty mezi ostatními Je-li tým v napětí nebo obtížích, je nejvíce potřeba Je vzorným členem týmu ale v normálních podmínkách nemusí být jeho přínos příliš zřetelný strana 22

Týmové role – Realizátor Je praktik a organizátor Rozhodnutí a strategie mění v definované a proveditelné úkoly, na kterých lidé mohou začít pracovat Vyhledává cíle a soustavně je provádí Má silný charakter a disciplinovaný přístup Nevzdává se snadno, ale nezvládne se orientovat v nestabilních rychle se měnících podmínkách Když dojde k rozhodnutí sestaví potřebné kroky strana 23

Týmové role – Realizátor Pracuje efektivně, systematicky a metodicky Je schopen upravit své harmonogramy a návrhy a přizpůsobit je přijatým plánům a stanoveným systémů Obvykle je však blízko týmovému těžišti Když se někdo nemůže vzpomenout, co se rozhodlo a co má dělat, dozví se to právě od realizátora strana 24

Tedy, jakou pozici kle Vás zastává váš soused? strana 25

Konflikty –Konflikt je určitým středem protichůdných sil na cestě k dosažení cíle –Konflikty jsou v mezilidských vztazích nevyhnutelné –Každý konflikt je dynamický, sám o sobě není negativním jevem, negativně v něm působí jen nejistota, strach a agrese strana 26

3 druhy konfliktů –Konflikt 2 kladných sil Oba cíle jsou stejně lákavé ale není možno dosáhnou obou součastně –Konflikt 2 negativních sil Volba mezi dvěma „zly“ resp. mám splnit nepříjemný úkol, nebo raději přijmout trest –Konflikt mezi kladnou a negativní silou Přání udělat dobře zkoušku ale nemuset se na ni učit strana 27

Další dělení konfliktů Interpersonální –Konflikty mezi lidmi navzájem Intrapersonální –Vnitřní souboj konfliktů jednoho člověka Dále se zaměříme na konflikty interpersonální strana 28

Základní strategie řešení konfliktů –Konkurence Strategie typu: výhra x prohra Cíl: mít pravdu, vyhrát Postoj: Vím co je správné,nepochybujte o mých názorech a o mé autoritě Předpoklad: Je lepší druhého popudit než změnit svoje stanovisko Výsledek: cítíte se jako vítěz a druhý jako poražený strana 29

Základní strategie řešení konfliktů –Vyhýbání se Strategie typu: prohra x prohra Cíl: Vyhnout se řešení problému Postoj: jsem neutrální, budu o tom přemýšlet, není to můj problém Předpoklad: jakékoliv rozdíly v názorech jsou zásadně spatné, způsobují napětí Výsledek: problémy nejsou řešeny, způsobují dlouhodobé frustrace strana 30

Základní strategie řešení konfliktů –Přizpůsobení se Strategie typu: prohra x výhra Cíl: nerozzlobit si protivníka v konfliktu Postoj: moje stanovisko není tak důležité, nevyplatí se riskovat rozkol Předpoklad: nejdůležitější prioritou jsou pro nás harmonické vztahy Výsledek: je pravděpodobné že protivník jedná ve svůj prospěch a přelstí nás strana 31

Základní strategie řešení konfliktů –Kooperace Strategie typu: výhra x výhra Cíl: konflikt chci vyřešit společně Postoj: toto je moje stanovisko, jaké je tvoje? Mým přáním je nají to nejlepší řešení Předpoklad: stanoviska obou partnerů v konfliktu jsou rovnocenná Výsledek: problém bude pravděpodobně vyřešen. Řešení je dle obou partnerů férové strana 32

Základní strategie řešení konfliktů –Kompromis Cíl: relativně rychle a bez potíží dosáhnout domluvy Postoj: nechte nás hledat řešení které bude vyhovovat oběma stranám Předpoklad: konflikty nás odvádějí od práce a způsobují špatné pocity a škodí Výsledek: lidé hledají spíše rychlá a účinná řešení. Ne vždy musí být praktická řešení a optimální strana 33

Mediace –Kreativní forma řešení konfliktů –Moderní způsob řešení konfliktů. Úskalí konfliktů předjímá, čímž umožňuje trvalé ukončení konfliktu –Výsledkem mediace je konsenzus –Mediace znamená jednat místo se hádat –Zpravidla bývá zakotvena ve formě smlouvy –Úspěšnost mediace je až 80% strana 34

Asertivita –Asertivní chování je definováno jako chování, při kterém neporušujeme práva druhých lidí ani svoje vlastní –Je to přímé a „dospělé“ chování a ukazuje možnosti, jak předcházet konfliktům a jak je řešit –Zvyšuje sebedůvěru i u neprůbojných jedinců a umožňuje zachovat lidskou důstojnost pro sebe i druhé strana 35

Asertivní chování –Je ve shodě s tím co je sdělováno a je přiměřené situaci –Není u něj místo pro ironii, křik, lež či výmluvy –Nácvik asertivního chování obnáší 5 prvků strana 36

Nácvik asertivního chování 1. schopnost říci „Ne“ 2. umění požádat o laskavost 3. vznést svůj oprávněný požadavek 4. vyjádřit kladné a záporné emoce 5. začínat, udržovat a končit konverzaci strana 37

Asertivní chování –Celkově můžeme říci ze asertivní chování není ani pasivní, ani agresivní –Při agresivním chování předkládáme druhým své myšlenky, názory, pocity a vynucujeme si jejich přijetí –Při pasivním přijímáme myšlenky, názory a pocity druhých lidí a vzdáváme se svých vlastních strana 38

Asertivní práva –1. máš právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně a za jejich důsledky sám zodpovědný –2. máš právo nenabízet výmluvy či omluvy ospravedlňující tvé chování –3. máš právo posoudit, zda a nakolik jsi odpovědný za řešení problémů ostatních lidí strana 39

Asertivní práva –4. máš právo změnit svůj názor –5. máš právo dělat chyby a být za ně zodpovědný –6. máš právo říci, já nevím –7. máš právo být nezávislý na dobré vůli ostatních –8. dělat nelogická rozhodnutí strana 40

Asertivní práva –9. máš právo říci já ti nerozumím –10. právo říci je mi to jedno –11. máš právo sám rozhodnout, zda budeš jednat asertivně nebo ne strana 41

Děkuji za pozornost Použitá literatura –Manažerská psychologie, Helena Pavlíčková, KEY Publishing s.r.o., 2008, 77 s. ISBN strana 42