KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
RYSY VZDĚLÁVACÍ SLUŽBY:RYSY VZDĚLÁVACÍ SLUŽBY: Nehmatatelnost Neostrost Nedělitelnost Proměnlivost Pomíjivost
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEBKVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB Posouzení kvality práce školy – velmi obtížná záležitost Kvalita vyjadřuje skutečnost, že některé věci jsou lepší než jiné
KDO SE KVALITOU ZABÝVÁ?KDO SE KVALITOU ZABÝVÁ? Jednotlivé subjekty vzdělávací soustavy: školy, zřizovatelé, inspekce Veřejnost
PROČ SE KVALITOU ZABÝVAJÍ?PROČ SE KVALITOU ZABÝVAJÍ? - Otázka přerozdělování omezených finančních prostředků a efektivita jejich vynaložení - Opodstatněnost přidělení akreditace vzdělávacímu programu - Růst konkurence – přesvědčit zákazníka o vyšší kvalitě - Multikulturní vlivy – mezinárodní mobility studentů, učitelů, rodin
VNÍMÁNÍ KVALITYVNÍMÁNÍ KVALITY Čeho si všímá vedení školy? - kvality vzdělávacích programů - vybavení školy - personálního zajištění výuky - dalšího vzdělávání učitelů - kontroly - výstupů
VNÍMÁNÍ KVALITYVNÍMÁNÍ KVALITY Čeho si všímá zákazník? (žáci, studenti, rodiče, potenciální zaměstnavatelé, veřejnost – odborná, laická) Kvalita = vnímání kvality - očekávání Kde Kdo Jak
JAK POSÍLIT POZITIVNÍ VNÍMÁNÍ ZÁKAZNÍKA:JAK POSÍLIT POZITIVNÍ VNÍMÁNÍ ZÁKAZNÍKA: - vyšší informovaností – po celou dobu studia - péčí o stálost úrovně vzdělávání na škole - přidanou hodnotou – přednášky odborníků, exkurze, stáže, sportovní, kulturní, společenské aktivity - kvalitou vnitřního prostředí školy – estetika, zajištění studijních služeb – knihovna (kopírka, odborná literatura i beletrie, anotační služby)
VNÍMÁNÍ KVALITY Marketingový pohled na kvalitu vzdělávacích služeb musí zahrnovat vždy zejména pohled a vnímání kvality žákem, studentem Postoje žáků a studentů se velmi liší od potřeb a postojů veřejnosti (! neúspěšní žáci a studenti)
Růst kvality školy – dlouhodobý proces zdroje kvality ve vzdělávání: profesionální učitelský sbor vysoké morální hodnoty vynikající výsledky žáků specializace podpora rodičů využívání moderních technologií silné a cílevědomé vedení vyvážené kurikulum dobré klima školy velmi dobře udržované budovy
KDO VYTVÁŘÍ KVALITU? Lidé Kdy? - když mají vhodné pracovní prostředí - když mají podporu a uznání jejich úspěchů a výsledků
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB Jak pečovat o kvalitu? Naslouchat svým zákazníkům Odpovídat na jejich potřeby a požadavky
HODNOCENÍ KVALITY Tradiční metody hodnocení dle úrovně výstupů školy – závěrečné zkoušky – neobjektivní a nepostihují komplexní práci školy, proto byly vytvořeny nové procedury a mechanismy (evaluace kvality škol)
Oblasti kvality školy (NUOV) 1. Podmínky ke vzdělávání 2. Obsah a průběh vzdělávání 3. Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání 4. Výsledky vzdělávání žáků 5. Vedení a řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků 6. Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
ZDROJE SVĚTLÍK, J. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, ISBN
DĚKUJI ZA POZORNOST KRÁSNÉ JARO!