Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Optické vlastnosti oka
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Oko jako optická soustava, optické přístroje
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Anatomie a fyziologie oka II.
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Světlo a barvy v přírodě
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
OKO Marcela Hanáková.
Zrakový smyslový orgán
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Oko.
Mozek a jeho stimulace Bionická řešení
Smyslové vnímání OKO.
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Z očí do očí Lucie Olivíková Kateřina Palkovská Martin Palkovský Kateřina Škvárová.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
OKO MEDÚZ, PLOŠTĚNEK Biologie Schmidtová, Pospíšilová, Fojtů Sexta a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Oko Savců Matějka, Grulich, Preget. Části oka - obrázek.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Projekt „Z očí do očí“, 2012 Dominik Nop, Matěj Tomešek, Filip Šefčík, Lubomír Pala.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Lidské oko Optické čočky Název školy
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Zrak a optické klamy.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Lidské oko
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný

poměr velikosti očí ku velikosti těla je ze všech obratlovců největší u ptáků Oči jsou někdy větší než mozek, jejich hmotnost představuje často více než třetinu hmotnosti celé hlavy. pohyblivé oči mají pouze bukači oči jsou chráněny třemi víčky na každém oku 4 svaly přímé a 2 šikmé. akomodace oka se děje změnou tvaru čočky působením ciliárního svalu a změnou vzdálenosti mezi čočkou a sítnicí

Oko dravce 1 - čočka 2 - duhovka 3 - rohovka 4 - ciliární svaly 5 - sklerotikální prsten 6 – bělma 7 – cévnatka 8 - pigmentový epitel 9 - sítnice 10 - zrakový nerv 12 - sklivec

Mají největší oči ze všech obratlovců Bělma je zpevněna kostěnými destičkami Tlustá sítnice obsahuje tyčinky citlivé i na velmi malé množství světla a čípky umožňující barevné vidění Čípky obsahují olejovité kapičky nejčastěji žluté, oranžové a červené fungující jako barevné filtry (usnadňují vidění v mlze). Člověk potřebuje obrázků/s, aby byl schopen je ve filmu vnímat jako pohyb, ptáci odliší až 150 obr./s

Oči naprosté většiny ptáků jsou adaptovány na denní vidění, které v jejich evoluci velmi pravděpodobně hrálo mnohem větší roli než vidění za šera. Díky tyčinkám - roztroušeným po celé sítnici, jsou ovšem i typicky denní ptáci schopni vidět za šera a jejich oko se nakonec dokáže adaptovat i na vidění za velmi špatných světelných podmínek. zatímco člověku trvá adaptace okolo deseti minut, například u špačka obecného trvá adaptace oka na tmu více než hodinu. A podobně jsou na tom i ostatní pěvci.

oči ptáků velmi často odděluje jen velmi tenká přepážka Oko u ptáků nemá kulatý tvar jako oko savců. Zadní část, skrytá v očnici, je mnohem větší. A) Čočkovité (zploštělé) oči ptáků s malou hlavou, u kterých jsou oči umístěné po stranách celkově malé hlavy. Příkladem je třeba chřástal kropenatý Kromě chřástalů mají tyto oči třeba kachny a husy. B) Oválné, velké, silně protažené oči se silně vypouklou rohovkou, které mají např. dravci, pěvci a další ptáci s relativně širokou hlavou. C) Teleskopické oči nočních ptáků s velmi širokou hlavou (opravdu válcovitého tvaru, jako dalekohled), které mají velkou, velmi světelnou čočku.