Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

KMEN: STRUNATCI Chordata
Obecná charakteristika Stavba těla
FYLOGENEZE CÉVNÍ SOUSTAVY
Anatomie Kapra obecného
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ÚVOD SYSTÉM BEZČELISTNATCI-KRUHOÚSTÍ ČELISTNATCI
Obecná charakteristika + rozdělení.
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
RYBY Přírodopis 7. ročník.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Obecná charakteristika
Tvar a pohyb těla obratlovců
Kruhoústí.
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Strunatci Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Jsou dvoustranně souměrní Jsou dvoustranně.
Biologie 3.ročník.
Strunatci.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Plazi.
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
podkmen OBRATLOVCI (Craniata) nadtřída BEZČELISTNATÍ (Agnatha) třída SLIZNATKY (Myxini) třída MIHULE (Cephalaspidomorpha) nadtřída ČELISTNATCI (Gnathostomata)
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_06_Charakteristika.
Stavba kostry hrudního koše strunatců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Obratlovci Pětilístek: páteř
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Stavba těla savců.
OBRATLOVCI (úvod) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Typy dýchacích soustav
Nervová soustava nižších obratlovců
Lebka a končetiny obratlovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
zpracovaný v rámci projektu
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Strunatci Žraloci.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní znaky obratlovců Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Základní znaky obratlovců Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Základní znaky obratlovců. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií.Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Podkmen: OBRATLOVCI (Vertebrata) Obr. 1

Chorda: -u kruhoústých – plně zachovaná -u paryb – zachovalá, zčásti zvápenatělá, prostoupená těla obratlů -u ryb – zachovaná v různé míře – podle vývojové původnosti x pokročilosti (mladší ryby → značná redukce chordy) -obojživelníci, plazi, ptáci, savci – úplně vymizení chordy -fci chordy přejímá chrupavčitá nebo kostěná páteř

Vnitřní kostra – tvořená -pouze chrupavkou (kruhoústí, paryby, chrupavčité ryby) -převážně kostí (ostatní) Členění: -kostra hlavy -kostra trupu + ocasní část -kostra končetin

-osa kostry = páteř složená z obratlů (10 – 500, rozlišené x nerozlišené, složitý vývoj obratlů) -obratle vznikají vedle (nebo kolem) chordy, ta se na jejich vzniku nepodílí -kostra hlavy = lebka Obr. 3 Obr. 2

-mozková část – ochrana mozku -obličejová část – vznikla přeměnou párových žaberních oblouků u čelistnatců -1. oblouk → čelisti -2. – 3. oblouk → jazylka a sluchové kůstky -4. – 7. oblouk → hrtan žaberní oblouky původně vyztužovaly přepážky mezi žaberními štěrbinami (takto dosud u bezčelistnatců) Obr. 4

Evoluční osud žaberních oblouků u původnějších bezčelistnatců a vývojově mladších čelistnatců

Kostra končetin -bezčelistnatci – nemají končetiny -čelistnatci -původně vodní – ploutvovité končetiny -suchozemští – párové nohy -mohou být různě přeměněny: -křídla (ptáci) -druhotně chybí (hadi)

Vícevrstevná pokožka: - u vodních vylučuje ochranné sekrety, často šupiny -u suchozemských – někdy šupiny, peří, srst Cévní soustava: -uzavřená -svalnaté ♥ (komory, síně) -oběhové soustavy se u jednotlivých tříd liší v závislosti na typu dýchacích orgánů -v krvi vždy červené krvinky s hemoglobinem – váže O 2

Dýchání: - žábry – u vodních -plíce – u suchozemských -výměny dýchacích plynů se účastí i kůže Vylučování: -párové ledviny – v hřbetní části tělní dutiny -funkční jednotkou ledvin je nefron

Nejvyvinutější NS + výkonné smysly -souvisí s pohybem a složitou stavbou těla -CNS -mícha (z ní vystupují párové nervy – tvoří periferii) -mozek – z 5 částí -koncový mozek -mezimozek -střední mozek -mozeček -prodloužená mícha Obr. 6

Obr. 7 Obr. 8 ZÁKLADNÍ STAVBA MOZKU OBRATLOVCŮ VÝVOJ MOZKU OBRATLOVCŮ V JEDNOTLIVÝCH TAXONECH

Rozmnožování: -gonochoristé -vývoj většinou bez larev (výj. např. kruhoústí – mihule) -často péče o potomstvo -časný vývoj zárodku (viz vznik mnohobuněčnosti) -zygota → morula → blastula → gastrula → neurulace → vznik dalších tělních struktur

OTÁZKY 1) Podle obrázku popište mozek obratlovců. K doplnění pojmů použijte interaktivní pero. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 2) Spojte správně pořadí a názvem fáze časného ontogenetického vývoje embrya. Použijte interaktivní pero. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: BLASTULA MORULA NEURULACE ZYGOTA GASTRULA NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 3) Vysvětlete, jaké typy končetin se mohou vyskytovat u různých skupin obratlovců. 4) Jaké typy dýchání nacházíme u obratlovců. 5) Která struktura mozku má funkci řídícího centra u ryb a u vyšších obratlovců? Srovnejte. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Podle obrázku popište mozek obratlovců. K doplnění pojmů použijte interaktivní pero. ZPĚT NA ZADÁNÍ: Obr. 6 hřbetní mícha mezimozek a prodloužená mícha koncový mozek mezimozek střední mozek NA DALŠÍ OTÁZKU

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Spojte správně pořadí a názvem fáze časného ontogenetického vývoje embrya. Použijte interaktivní pero. ZPĚT NA ZADÁNÍ: BLASTULA MORULA NEURULACE ZYGOTA GASTRULA NA DALŠÍ OTÁZKU:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Vysvětlete, jaké typy končetin se mohou vyskytovat u různých skupin obratlovců. - Kruhoústí – bez párových končetin, čelistnatci – vodní – párové ploutve, suchozemští – nohy (možné přeměny – křídla, druhotná ztráta – hadi) 4) Jaké typy dýchání nacházíme u obratlovců. -Vodní – žábry, suchozemští – plíce, podíl kožního dýchání 5) Která struktura mozku má funkci řídícího centra u ryb a u vyšších obratlovců? Srovnejte. -u ryb – střední mozek -u vyšších obratlovců – progrese koncového mozku – přejímá fci řídícího centra ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – ZÁKLADNÍ ZNAKY OBRATLOVCŮ 1)Vyjmenujte struktury mozku obratlovců 2)Která část mozku obratlovců se velmi progresivně vyvíjí a postupně přebírá řídící funkci? 3)Cévní soustava obratlovců a. je vždy uzavřená b. je uzavřená, pouze kruhoústí mají cévní soustavu otevřenou c. je otevřená, pouze ptáci a savci mají cévní soustavu uzavřenou d. je vždy otevřená 4)Pojmenujte funkční jednotku vylučovací soustavy obratlovců. Jak se nazývají vylučovací orgány?

5) Vyjmenujte fáze časného zárodečného vývoje obratlovců. Jakého původu jsou nervová soustava a trávicí soustava? 6) Vyberte správné tvrzení: a. Kůže obratlovců je jednovrstevná / vícevrstevná. b. Vylučovací orgán obratlovců je párový / nepárový. c. Stavba cévní soustavy závisí / nezávisí na typu dýchacích orgánů. d. U obratlovců je hemoglobin přítomen v krvi vždy / pouze u některých skupin. 7) Jednoduše vysvětlete, k čemu sloužily žaberní oblouky. 8) Porovnejte výskyt struny hřbetní u kruhoústých, paryb a ryb.

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1) Vyjmenujte struktury mozku obratlovců - prodloužená mícha, mozeček, střední mozek, mezimozek, koncový mozek 2) Která část mozku obratlovců se velmi progresivně vyvíjí a postupně přebírá řídící funkci? - koncový mozek (telencefalon) 3) Cévní soustava obratlovců a. je vždy uzavřená b. je uzavřená, pouze kruhoústí mají cévní soustavu otevřenou c. je otevřená, pouze ptáci a savci mají cévní soustavu uzavřenou d. je vždy otevřená 4) Pojmenujte funkční jednotku vylučovací soustavy obratlovců. Jak se nazývají vylučovací orgány? - párové vylučovací orgány = ledviny, fční jednotka = nefron

5) Vyjmenujte fáze časného zárodečného vývoje obratlovců. Jakého původu jsou nervová soustava a trávicí soustava? - zygota, morula, blastula, gastrula, neurula 6) Vyberte správné tvrzení: a. Kůže obratlovců je jednovrstevná / vícevrstevná. b. Vylučovací orgán obratlovců je párový / nepárový. c. Stavba cévní soustavy závisí / nezávisí na typu dýchacích orgánů. d. U obratlovců je hemoglobin přítomen v krvi vždy / pouze u některých skupin. 7) Jednoduše vysvětlete, k čemu sloužily žaberní oblouky. - žaberní oblouky tvoří oporu v přepážkách mezi žaberními štěrbinami ve stěně hltanu 8) Porovnejte výskyt struny hřbetní u kruhoústých, paryb a ryb. - kruhoústí – chorda plně zachovaná - paryby – chorda zachovaná, z velké části zvápenatělá, prostoupená těly obratlů - ryby – stupeň redukce chordy závisí na evoluční pokročilosti (mladší ryby – chorda velmi redukovaná, u starších – podobně jako paryby)

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983,

ZDROJE OBRÁZKŮ: 1 – TotoBaggins at en.wikipedia. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GILLE, Uwe. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LUDWIG, Hubert. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4, 5 – vlastní 6 - DOSTAL, Vojtech. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DOSTAL, Vojtech. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, str. 72, 73, , úpravy autor.