Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 29. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 29. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika plazů Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Plazi Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

2 ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – PLAZI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

3 třída: PLAZI (Reptilia) charakteristika skupiny
Obr. 1

4 plně suchozemští → vytvoření zárodečných obalů → zdokonalená cévní soustava → mechanismy proti vysychání studenokrevní ZÁRODEČNÉ OBALY: u plazů, ptáků, savců = BLANATÍ (Amniota) předchozí skupiny – BEZBLANNÍ (Anamnia)

5 AMNION – uzavírá zárodek
3 zárodeč. obaly: AMNION – uzavírá zárodek CHORION – vnější obal ALANTOIS – má dýchací a vylučovací fci Obr. 2

6 Evoluce plazů: z obojživelníků koncem prvohor největší rozvoj – druhohory (éra plazů) všechny biotopy (souš nejvíce, voda – ichtyosauři, vzduch – létající dinosauři) velcí ještěři → † koncem druhohor z žijících plazů nejstarší – haterie, krokodýli, želvy (vývoj již od starších prvohor) šupinatí plazi – vývojově mladší (od středních druhohor)

7 3 odlišné stavební typy:
ještěrovitý (nejpůvodnější) – 4 končetiny s 5 prsty, většina ještěrů, krokodýli hadovitý – beznohý, vznikl z ještěrovitého redukcí končetin želvovitý – pevný krunýř

8 silně, nestejnoměrně rohovatějící pokožka → šupiny, štítky
KŮŽE silně, nestejnoměrně rohovatějící pokožka → šupiny, štítky pravidelné svlékání hadi – vcelku („hadí košilka“ – cca 2 měsíce) ještěři – po částech kožní žlázy – zřídka některé skupiny – barvoměna (chameleon) Obr. 3 – hadí svlečka

9 postupuje kostnatění; páteř – obratle
KOSTRA postupuje kostnatění; páteř – obratle první dva krční = nosič (atlas), čepovec – tvarově odlišené od ostatních Obr. 5 Obr. 4

10 členění páteře – nevýrazné
hrudní koš – hrudní žebra (ne všechna) napojena na hrudní kost u hadů – velký počet žeber, nemají hrudní kost (volná žebra) želvy – nemají hrudní kost, kostra spojena s krunýřem Obr. 6

11 - změny ve spánkové oblasti (spánkové jámy)
LEBKA – spojena s páteří jedním kloubním hrbolem (nasedá na nosič) → otáčení hlavy vytváří se sekundární patro = kostěná přepážka oddělující nosní a ústní dutinu - změny ve spánkové oblasti (spánkové jámy) souvislost asi s rozvojem žvýkacích svalů Obr. 7 – spánkové jámy na lebce palzů A – anapsidní lebka B – synapsidní lebka C – diapsidní lebka

12 čelisti ozubené – zuby se doplňují po celý život
u hadů a krokodýlů – tvarově a fčně rozlišené Zuby hadů Zuby krokodýla Obr Obr. 9

13 nejvýznamnější – koncový mozek
NERVOVÁ SOUSTAVA: nejvýznamnější – koncový mozek ČICH: hlavní smysl ( + zrak) nosní dutina vystlaná čichovou sliznicí vnější + vnitřní nozdry (choany) Jacobsonův orgán ústí do dutiny ústní Obr. 10 Odkaz na obrázek – JACOBSONŮV ORGÁN

14 OKO: horní a dolní víčko u některých – srostlá, průhledná (hadi, gekoni) mžurka = blána, kt. se přetahuje přes oko od vnitřního k vnějšímu koutku většinou barevné vidění zaostřování – změna tvaru čočky u hadů se posouvá celá čočka

15 Sluch: střední ucho – 1 sluchová kůstka (collumela) vnitřní ucho u některých i základ vnějšího ucha – krátký zvukovod

16 DÝCHÁNÍ – PLÍCEMI stavba plic se u jednotlivých skupin liší ze zadní části – někdy – vybíhají vzdušné vaky – zásobárna vzduchu (hadi, chameleoni) dýchací pohyby – mezižeberní svaly hadi – zakrnělá levá polovina plic (s výj. hroznýšů) přídatné dýchací orgány – výjimečně (vodní želvy, vodní hadi)

17 nejdokonalejší – u krokodýlů
CÉVNÍ SOUSTAVA: ♥ 2 předsíně + 1 komora komora – s neúplnou přepážkou → nedokonalé rozdělení → částečné mísení krve nejdokonalejší – u krokodýlů Obr. 11

18 POHLAVNÍ ŽLÁZY párové oplození – vnitřní (ve vejcovodech) vejcorodí vejcoživorodí u ještěrů – živorodost kopulační orgán samců – párový (u šupinatých) nebo nepárový (krokodýli, želvy) VYLUČOVÁNÍ – LEDVINY velký počet fčních jednotek - nefronů → močovod → KLOAKA - často močový měchýř kašovitá moč kyselina močová (konečný produkt metabolismu dusíkatých látek)

19 OTÁZKY Mezi zárodečné obaly plazů patří: a) pouze alantois
b) pouze amnion a chorion c) amnion, chorion, alantois d) amnoin, chorion, alantois, žloutkový vak SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

20 OTÁZKY 2) Cévní soustava plazů je a) otevřená b) uzavřená
Přepážka mezi pravou a levou polovinou srdce je a) dokonale vytvořená b) částečně vytvořená c) zcela chybí SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

21 OTÁZKY 3) Plazi dýchají: a) vždy plícemi
b) většinou plícemi, vodní žábrami c) suchozemští kůží, vodní žábrami d) výhradně kůží, plíce ani žábry nejsou vyvinuty SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

22 OTÁZKY 4) Vylučovacím orgánem plazů jsou: a) malpighické žlázy
b) ledviny Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek je: a) močovina b) kyselina močová c) amoniak d) elementární dusík SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

23 OTÁZKY 5) Nejvýznamnějším smyslem plazů je: a) zrak b) sluch c) čich
d) hmat Funkci řídícího centra mozku má: a) střední mozek b) mezimozek c) mozeček d) koncový mozek SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

24 OTÁZKY 6) Hrudní kost je vyvinuta u skupiny: a) krokodýlů b) želv
c) hadů Plazi mají / nemají možnost otáčet hlavou. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA TEST:

25 Mezi zárodečné obaly plazů patří: a) pouze alantois
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Mezi zárodečné obaly plazů patří: a) pouze alantois b) pouze amnion a chorion c) amnion, chorion, alantois d) amnoin, chorion, alantois, žloutkový vak ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

26 2) Cévní soustava plazů je a) otevřená b) uzavřená
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Cévní soustava plazů je a) otevřená b) uzavřená Přepážka mezi pravou a levou polovinou srdce je a) dokonale vytvořená b) částečně vytvořená c) zcela chybí ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

27 b) většinou plícemi, vodní žábrami c) suchozemští kůží, vodní žábrami
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Plazi dýchají: a) vždy plícemi b) většinou plícemi, vodní žábrami c) suchozemští kůží, vodní žábrami d) výhradně kůží, plíce ani žábry nejsou vyvinuty ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

28 4) Vylučovacím orgánem plazů jsou: a) malpighické žlázy b) ledviny
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Vylučovacím orgánem plazů jsou: a) malpighické žlázy b) ledviny Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek je: a) močovina b) kyselina močová c) amoniak d) elementární dusík ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

29 5) Nejvýznamnějším smyslem plazů je: a) zrak b) sluch c) čich d) hmat
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Nejvýznamnějším smyslem plazů je: a) zrak b) sluch c) čich d) hmat Funkci řídícího centra mozku má: a) střední mozek b) mezimozek c) mozeček d) koncový mozek ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

30 6) Hrudní kost je vyvinuta u skupiny: a) krokodýlů b) želv c) hadů
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 6) Hrudní kost je vyvinuta u skupiny: a) krokodýlů b) želv c) hadů Plazi mají / nemají možnost otáčet hlavou. ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA TEST:

31 Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – CHARAKTERISTIKA PLAZŮ
PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – CHARAKTERISTIKA PLAZŮ Do skupiny plazů nepatří: a) hadi b) ještěři c) haterie d) slepýši Hadi patří mezi: a) blanaté b) bezblanné Vysvětlete, co je alantois a jaká je jeho funkce. Lebka je s páteří spojena a) jedním kloubním hrbolem b) dvěma kloubními hrboly c) třemi kloubními hrboly d) pevným srůstem

32 5) V srdci plazů a) dochází k mísení okysličené a odkysličené krve b) nedochází k mísení okysličené a odkysličené krve 6) Ve vylučovací soustavě plazů se močový měchýř obvykle: a) vyskytuje b) nevyskytuje 7) Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek u plazů je: a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin 8) Oplození plazů je: a) vnější b) vnitřní

33 PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Do skupiny plazů nepatří: a) hadi b) ještěři c) haterie d) slepýši Hadi patří mezi: a) blanaté b) bezblanné Vysvětlete, co je alantois a jaká je jeho funkce. jeden ze zárodečných obalů, zajišťuje vylučování, dýchání zárodku Lebka je s páteří spojena a) jedním kloubním hrbolem b) dvěma kloubními hrboly c) třemi kloubními hrboly d) pevným srůstem

34 5) V srdci plazů a) dochází k mísení okysličené a odkysličené krve b) nedochází k mísení okysličené a odkysličené krve 6) Ve vylučovací soustavě plazů se močový měchýř obvykle: a) vyskytuje b) nevyskytuje 7) Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek u plazů je: a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin 8) Oplození plazů je: a) vnější b) vnitřní

35 OBRÁZKY: 1 - SIMPSON, B.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2 - MANSKE, Magnus. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3 - MYLITTLEFINGER. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4 - ROBINSON, Terry. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5 - SMITH, M. A.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6 - SOMA, Ryan. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7 - BOCKMAN, Petter. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8 – PEPP.CRISTIANO. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 9 - VAN DER SLUIJS, Peter. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 10 - MANSKE, Magnus. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 11 - LENNERT, B.. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

36 LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 29. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika."

Podobné prezentace


Reklamy Google