Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika."— Transkript prezentace:

1 Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 28. 5. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika obojživelníků Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Obojživelníci Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0816

2 ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – OBOJŽIVELNÍCI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Navazujícím materiálem je VY_32_INOVACE_01B_13_Systém obojživelníků Materiál je určen k interaktivní výuce.

3 OBOJŽIVELNÍCI (Amphibia)

4 EVOLUCE: -asi z lalokoploutvých ryb – prvohory (devon) -přechod mezi vodními a suchozemskými -dospělci mohou žít na souši -rozmnožování vázáno na vodu -vývin přes larvu -výhradně sladkovodní -embrya nejsou chráněna plodovými obaly – patří mezi bezblanné (Anamnia)

5 Stavební typy – tělní plán: 1. ještěrkovitý (mloci, čolci) 2. červovitý (červoři) 3. žáby Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4

6 Kůže: - holá -propustná pro vodu -ochrana -příjem vody (nepijí) → jen slabé rohovatění -pravidelná obměna = svlékání -silně prokrvená (kožní dýchání) - jedové žlázy - slizové žlázy mnohob. (x ryby – jednob.) - chromatofory (pigmenty)

7 Kostra: -převážně zkostnatělá -obratle silně zatlačují strunu hřbetní – páteř diferencovaná Žebra – plně vyvinuta pouze u ocasatých v trupové části -u žab redukovaná, mají dobře vyvinutou hrudní kost Obr. 5 Kostra ocasatých obojživelníků: http://zebrovnik.wz.cz/anatomie.html U žab – ocasní část zakrnělá, → tyčinkovitá kost = urostyl

8 LEBKA: -jednodušší než u ryb (téměř chybí krycí kosti kožního původu) -připojení k páteři – 2 kloubní hrboly -primární patro (strop ústní dutiny tvořen lebeční spodinou) Lebka obojživelníků: http://www.biolib.cz/cz/image/id7296/

9 KOSTERNÍ (žíhané) SVALSTVO: -uspořádání závisí na tvaru těla a způsobu pohybu -př. – žáby – silné svalstvo zadních končetin -u larev a vodních ocasatých – segmentace svalstva (jako u ryb)

10 NERVOVÁ SOUSTAVA: MOZEK: -rozvoj koncového mozku -stále převládá střední mozek -malý mozeček – souvisí s jednoduchým pohybem MÍCHA: -u ocasatých zasahuje až do ocasní části – více míšních nervů -u žab – zkrácená – 10 párů míšních nervů Stavba mozku obojživelníků – obrázek: http://openkava.sweb.cz/stavba/mozek.htm Srovnání mozku obojživelníků a ostatních skupin obratlovců – obrázek: http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200300a%20obratlovci/obecna%20characteristika%20obratlovcu.html

11 SMYSLY: ZRAK: -dobrý – hlavně u žab -asi barevné vidění -oční víčka, oční žlázky, slzný kanálek → ochrana + zvlhčení rohovky SLUCH: -vnitřní ucho + střední ucho (1 sluchová kůstka) -vnější ucho chybí Stavba sluchového orgánu obojživelníků – obrázek: http://openkava.sweb.cz/schema/sluch.htm Obr. 3

12 ČICH: -změna souvisí se suchozemským životem -nosní dutiny -vnější nozdry – komunikace s prostředím -vnitřní nozdry – spojení s ústní dutinou -Jacobsonův orgán – přídatný čichový orgán, slepé váčky s čichovou sliznicí spojené s nosní dutinou Vnitřní stavba čichového orgánu obojživelníků - obrázek http://openkava.sweb.cz/schema/cich.htm Obr. 6 Skokan hnědý vnější nozdry

13 PROUDOVÝ ORGÁN: -u larev obojživelníků a některých ocasatých -fce: orientace v prostředí (jako ryby) VYLUČOVÁNÍ + OSMOREGULACE -ledviny – velké množství moči (močovina) → močový měchýř → kloaka -larvy vylučují amoniak

14 TRÁVICÍ SOUSTAVA: -ústní dutina -zuby – drobné, nerozlišené, obnova po celý život (ropuchy zuby nemají) -jazyk – k chytání kořisti játra + žlučník + slinivka → jícen → žaludek → střevo (krátké, dospělci – masožraví) → konečník → KLOAKA

15 DÝCHÁNÍ: -larvy – žábry, kůže -dospělci – plíce, kůže (u žab přezimujících ve vodě pouze kůže -v dýchacích cestách – hlasový orgán – u ♂ zesílení vychlípením rezonančních měchýřků Obr. 7 – larva čolka velkého Obr. 8

16 CÉVNÍ SOUSTAVA: -larvy: -odkysličená krev → ♥ → žábry (okysličení) → tělo (jako ryby) -dospělci: -♥: 2 předsíně + 1 komora – zde mísení okysličené a odkysličené krve -komora → plicně kožní tepna → plíce, kůže (okysličení) → zpět do ♥ → tělo Obr. 9

17 POHLAVNÍ ŽLÁZY -párové -obalené žlutým tukovým tělesem – zásoba E pro jejich činnost -vajíčka obalena rosolovitým sekretem (snadno bobtnají) Obr. 10 – vajíčka žab

18 OPLOZENÍ -žáby -vnější -vajíčka – shluky, pásy nebo jednotlivě -ocasatí -♂ vypustí shluk spermií ve sliz. obalu = spermatofor → ♀ ho nasaje kloakou Amplexus = spojení jedinců – předchází oplození u žab (ropuchy) Obr. 11

19 PO OPLOZENÍ: - čolci – vejcorodí - mloci – vaj. vývoj v těle ♀, rodí se larvy LARVY: - ocasatí: dravé, beznohé, vývoj nejdříve předních, pak zadních končetin; vnější žábry - žáby: pulci – nejprve zadní končetiny; žábry vnější, pak překryty kožním záhybem → vnitřní; postupně mizí ocas U ocasatých – neotenie –pohlavní rozmnožování larválních stadií Obr. 12

20 OTÁZKY 1)Popište tři základní tělní plány obojživelníků. 2)Vyberte (možno i více odpovědí) týkající se mozku obojživelníků: a. Mozek obojživelníků má rozvinutější koncový mozek než ryby. b. Funkci řídícího centra má střední mozek c. Obojživelníci mají dobře vyvinutý mozeček. d. Ani jedno z tvrzení není správné. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

21 OTÁZKY 3) Vyberte správné tvrzení: a.U pulců žab se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední, u ocasatých opačně. b.U pulců žab se nejprve vyvíjejí přední končetiny, potom zadní, u ocasatých opačně. c.U pulců žab i ocasatých se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední. d.Přední i zadní končetiny se u všech pulců vyvíjejí současně. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

22 OTÁZKY 4) Sluchové ústrojí obojživelníků: a. má pouze vnitřní ucho b. má vnitřní a střední ucho c. má vnitřní, střední i vnější ucho d. obojživelníci postrádají sluch 5) Popište stavbu srdce obojživelníků a typ krve, které obsahuje. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

23 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Popište tři základní tělní plány obojživelníků. 1.ještěrkovitý – čolci, mloci, axolotli, žebrovníci 2.červovitý – červoři 3.žáby – bez ocasu – ropuchy, rosničky 2)Vyberte (možno i více odpovědí) týkající se mozku obojživelníků: a. Mozek obojživelníků má rozvinutější koncový mozek než ryby. b. Funkci řídícího centra má střední mozek. c. Obojživelníci mají dobře vyvinutý mozeček. d. Ani jedno z tvrzení není správné. PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

24 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Vyberte správné tvrzení: a.U pulců žab se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední, u ocasatých opačně. b.U pulců žab se nejprve vyvíjejí přední končetiny, potom zadní, u ocasatých opačně. c.U pulců žab i ocasatých se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední. d.Přední i zadní končetiny se u všech pulců vyvíjejí současně. PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

25 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Sluchové ústrojí obojživelníků: a. má pouze vnitřní ucho b. má vnitřní a střední ucho c. má vnitřní, střední i vnější ucho d. obojživelníci postrádají sluch 5) Popište stavbu srdce obojživelníků a typ krve, které obsahuje. - 2 síně + 1 komora – zde dochází k mísení krve PŘEJÍT NA TEST ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

26 PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – OBOJŽIVELNÍCI 1)Obojživelníci se během evoluce vyvinuli z: a. mnohokostnatých ryb b. chrupavčitých ryb c. lalokoploutvých ryb d. paprsčitých ryb 2)Urostyl je: a. část lebky všech obojživelníků b. část kostry zadních končetin žab c. tyčinkovitá kost v zadní části páteře žab d. vývod trávicí soustavy žab 3)Jaké funkce má kůže žab?

27 4) Vyberte správné tvrzení: a. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci vnitřními žábrami. b. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci plícemi a kůží. c. Pulci i dospělci mají vnější žábry. d. Pulci i dospělci mají pouze plicní dýchání. 5) Jacobsonův orgán je: a. přídatný čichový orgán b. rezonanční měchýřky zesilující hlas žab c. oblast mozku zpracovávající informace z čichového orgánu d. přídatný dýchací orgán dospělých obojživelníků 6) Přebytečných dusíkatých látek se obojživelníci zbavují: a. dospělci i larvy v podobě močoviny b. dospělci i larvy v podobě amoniaku c. dospělci v podobě amoniaku, larvy v podobě močoviny d. dospělci v podobě močoviny, larvy v podobě amoniaku

28 PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Obojživelníci se během evoluce vyvinuli z: a. mnohokostnatých ryb b. chrupavčitých ryb c. lalokoploutvých ryb d. paprsčitých ryb 2)Urostyl je: a. část lebky všech obojživelníků b. část kostry zadních končetin žab c. tyčinkovitá kost v zadní části páteře žab d. vývod trávicí soustavy žab 3)Jaké funkce má kůže žab? - ochrana, příjem vody, kožní dýchání

29 4) Vyberte správné tvrzení: a. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci vnitřními žábrami. b. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci plícemi a kůží. c. Pulci i dospělci mají vnější žábry. d. Pulci i dospělci mají pouze plicní dýchání. 5) Jacobsonův orgán je: a. přídatný čichový orgán b. rezonanční měchýřky zesilující hlas žab c. oblast mozku zpracovávající informace z čichového orgánu d. přídatný dýchací orgán dospělých obojživelníků 6) Přebytečných dusíkatých látek se obojživelníci zbavují: a. dospělci i larvy v podobě močoviny b. dospělci i larvy v podobě amoniaku c. dospělci v podobě amoniaku, larvy v podobě močoviny d. dospělci v podobě močoviny, larvy v podobě amoniaku

30 OBRÁZKY: 1 - SALIMFADHLEY. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frog_in_frogspawn.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frog_in_frogspawn.jpg 2 - FILIP, Martin; PROCHÁZKOVÁ, Tereza. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mlok.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mlok.JPG 3 - LIQUIDGHOUL. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Litoria_caerulea.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Litoria_caerulea.jpg 4 - AJITH U. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 28.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beddome%27s_Caecilian.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beddome%27s_Caecilian.jpg 5 - MOKELE. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 28.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frog_limbs.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frog_limbs.jpg 6 - BARTZ, Richard. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:European_Common_Frog_Rana_temporaria_(cropped).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:European_Common_Frog_Rana_temporaria_(cropped).jpg 7 - SPAANS, Piet. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LarveKamsalamander.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LarveKamsalamander.JPG 8 - VIRIDIFLAVUS. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RanaLessonaeCroacking.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RanaLessonaeCroacking.JPG 9 - LENNERT, B. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blutkreislauf_Amphibien.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blutkreislauf_Amphibien.svg 10 - GALLICE, Geoff. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frog_eggs.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frog_eggs.jpg 11 - DEN UIJL, Oscar. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_toads_mating.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_toads_mating.jpg 12 - FORESMAN, Pearson Scott. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tadpole_(PSF).png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tadpole_(PSF).png

31 LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80- 85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079- 83. SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN 80-7066-531-9.


Stáhnout ppt "Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika."

Podobné prezentace


Reklamy Google