Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Nahosemenné rostliny Pětilístek: plody
Charakteristika - Semena bez oplodí, nenacházejí se v plodech, nevytvářejí plody - U některých druhů jsou semena uloženy v něčem jako plod - k opylení dochází přenosem pylu přímo na nahé vajíčko pomocí větru – nejsou už vázány na vodu - nemají květní obaly - Dělíme je na jinany a jehličnany Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7
Dělení nahosemenných rostlin : - Jinany - Jehličnany Jinany Tato skupina vznikla koncem prvohor a postupně se rozšířila, největší vývoj nastal v druhohorách, ve třetihorách většina vymřela - je zastoupen pouze jediný druh – jinanovité Zástupce: jinan dvoulaločný (ginkgo biloba) – využití ve farmacii – k výrobě různých léků, doplňků - paměť, prokrvení
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Jehličnany(konifery) - z latinského conus = šiška, fero = nesu - jsou většinou jednodomé - většinou stálezelené dřeviny stromovitého, méně často i keřovitého vzrůstu s jehlicovitými nebo šupinovitými listy – pro snížení ztrát vody respirací (chladné a suché oblasti) - získává se z nich terpentýn a kalafuna – antibakteriální účinky - velký hospodářský význam - na severní polokouli rozsáhlé lesní porosty
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Příčný řez jehlicí borovice lesní
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Rozmnožování: KVĚTY – uspořádány na vřetenu v květenství KVĚTENSTVÍ = šištice (samčí nebo samičí) Opylení větrem = větrosnubné rostliny SEMENA – 2 na každé šupině, vznikají ze dvou oplozených vajíček, jsou okřídlená PLOD = šiška = zdřevnatělá samičí šištice (u jedle a cedru se rozpadá přímo na stromě, po rozpadu zbude vřeteno) - Jehličnany jsou větrusnubné rostliny(mají samčí a samičí orgány) - samčí produkují pylová zrna, samičí semenné šupiny=po oplození se přemění na tzv. křídlatá semena Zástupce: Smrk, Borovice, Jedle, Modřín, Jalovec, Tis
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Zpětná vazba - Opakovací testík 1.Popiš rozdíly mezi jinany a jehličnany. 2.Jak se rozmnožují jehličnany? 3.Kdy mapujeme výskyt jinanů? 4.Charakterizuj jinany. 5.Popiš skupinu jehličnanů, vyjmenuj zástupce. Vyhledávej, pracuj s učebnicí, s internetem.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 8. CLIL 1.Conifers – jehličnany 2.Ginkgo – jinany 3. spruce – smrk 4.Pine – borovice 5.Fir- jedle
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 9. Použité zdroje Získané informace Google obrázky: public/p%C5%99%C3%AD%C4%8Dn%C3%BD%20%C5%99ez%20d%C5%99evem%20borovice%20%28100x%29%20 -%20trval%C3%BD%20prepar%C3%A1t.jpg Paldiski_rdt_%C3%A4%C3%A4res.jpg/258px-Kuusk_Keila-Paldiski_rdt_%C3%A4%C3%A4res.jpg _u_Nechanic.jpg