Podnikatelská etika 5 Podniková kultura; firemní etika; etický kodex.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Předmět a prameny pracovního práva
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Pracovní vztahy.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Denisa Parkosová červen 2008
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vedení pracovníků Jak přesvědčit lidi, aby plnili své pracovní úkoly účelně a efektivně (a přitom rádi)?
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
úvod pojetí a obsah marketingu
Psychologie II Sociální psychologie
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
MARKETINGOVÝ MIX.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
H u m a n r e s o u r c e s OD a implikace do oblasti HR - řízení lidských zdrojů Michaela Vojtková.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
1 Teva Pharmaceuticals CR, s.r.o. Vítězslav Burda,
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Ekonomika malých a středních podniků
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Společenská odpovědnost a školy
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Podniková kultura; firemní etika; etický kodex
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Podnikatelská etika 5 Podniková kultura; firemní etika; etický kodex

Kultura podnikání x podniková kultura  U podnikatelských subjektů rozlišujeme dvě kultury  Kultura podnikání  Podniková kultura

Kultura podnikání  Širší pojem, vytváří ji všechny subjekty trhu  Psané i nepsané obecné zásady: čestnost podnikání, kultura prodeje, prezentace zboží i firmy, funkčnost, estetičnost, nezávadnost a kvalita produktů

Podniková kultura  Komplex vlastních názorů, hodnot, norem chování a jednání (psaných i nepsaných), způsobů podnikání, jedinečných pro konkrétní firmu  Má velkou setrvačnost, která může být překážkou rozvoje

Podniková kultura  Zahrnuje:  prvky materiální (osobitý vzhled podnikových budov, kanceláří, provozoven, výrobků, reklamních předmětů, uniformy personálu, automobily)  prvky nemateriální (vlastní způsoby řízení, organizační struktura, způsob prezentace výrobků a služeb, vztah ke klientům, podnikové klima, vnitropodniková komunikace, rituály, zvyky, hrdinové, legendy aj.)

4 bariéry rozvoje etiky v podniku  Zažité postupy práce a striktně vymezené role (strong role model) 2.Vysoká skupinová soudržnost - koheze (task group kohesion); psychologie vozové hradby – tým neventiluje problémy, mezi týmy předimenzována konkurence; 3. Nejasné priority (ambiguity about priorities) „víme co, ale nevíme jak” 4. Izolace před vnějšími vlivy (špatná komunikace a informovanost)

Osvojování si podnikové kultury zaměstnanci  Podniková kultura je: - osvojována - sdílena  To by nebylo možné bez procesu socializace  3 základní fáze socializačního procesu 1. Porozumění zákl. hodnotám, zásadám, principům 2. Přijetí (interiorizace) 3. Použití (konání a jednání v intencích podnikové kultury)

Psychologická smlouva  Každá firma má vůči zaměstnancům určité požadavky a očekávání, jejich součástí jsou i požadavky etické  Také zaměstnanci mají určité požadavky a očekávání vůči firmě (např. etické jednání ze strany firmy, spravedlivé hodnocení, nediskriminační praktiky aj.)  Tato oboustranná očekávání jsou součástí nepsané psychologické smlouvy (dohody) neobsahuje jen etické požadavky, ty však jsou základem vytváření morálního chování ve firmě

Psychologická smlouva 2  Uzavřena neformálně už přijetím zaměstnance  Má svoji dynamiku – vyvíjí se v čase  Optimální stav: vyváženost vzájemných očekávání, integrace do všech stupňů řízení= vyšší stupeň institucionalizace podnikové etiky do podnikové strategie  Nevyváženost smlouvy=konflikty zaměstnanci vs. firma,  Jednostranné porušení smlouvy: důsledky vážná překážka spolupráce, brzdí vzájemnou komunikaci, snižuje produktivitu, snižuje spokojenost zaměstnanců, zvyšuje fluktuaci

Varovné signály o stavu etiky od zaměstnanců  Nepříznivou situaci v oblasti podnikové etiky signalizují:  Výpovědi (často bez udání důvodů)  Bezmyšlenkovitá poslušnost, strach přijmout zodpovědnost (reakce na centralizaci a autoritativní styl řízení)  Úspěšnost za každou cenu (vítěze nikdo nesoudí)  Zaměstnanci komunikují o problémech anonymně

Pojem hodnota  Hodnota v ekonomii: užitná, směnná  ve filozofii: morální kategorie, která určuje normy lidského chování  Podstata hodnot: základem jsou lidské potřeby (materiální nebo duševní)  V čase se hodnoty mění, situace je může relativizovat, např. Richard III: Království za koně!  Trvalé hodnoty např. humanismus, láska, pravda, spravedlnost, solidarita, udržitelný rozvoj.

Hodnoty v ekonomické činnosti  Ekonomická činnost je založena na uspokojování lidských potřeb, které tedy představují hodnoty  Jsou to jednak hodnoty, kterými operuje ekonomická teorie, tedy hodnoty ekonomické  Vedle toho se všechny podnikatelské aktivity pohybují v širokém poli mravních hodnot

Hodnoty v ekonomické činnosti 2  Mravní hodnoty spojené s podnikáním by měly přispívat ke zkvalitnění života celé společnosti  Podnikatelské subjekty by měly zveřejnit svoje hodnotové priority a způsoby, jak budou uspokojovat zákazníky, akcionáře, jak se budou chovat k zaměstnancům a ke konkurenci

Jaké funkce plní klíčové etické hodnoty?  Definiční funkce (kdo jsme a oč usilujeme?) Mission  Strategická funkce (jak toho dosáhneme) Vision + Strategy  Kontrolní funkce (aby mohli hodnotit činnost podniku – vedoucí podniku, management, i řadoví pracovníci a veřejnost)

Jaké funkce plní klíčové etické hodnoty? Požadavky na klíčové hodnoty  Nadčasovost  Přiměřenost  Garance

Princip zlatého pravidla  Jste-li na pochybách, jak se zachovat vůči klientovi, dodavateli, a pod. použijte zlaté pravidlo: zájmy druhých máme poměřovat zájmy vlastními Např.: K zákazníkovi se chovej tak, jak by sis přál, aby se se ostatní chovali k tobě jako k zákazníkovi! Produkuj zboží a služby v takové kvalitě, abys je kdykoliv mohl s čistým svědomím nabídnout vlastní rodině! K přírodě se chovej tak, jako by byla tvojí zahradou, kterou jsi pracně vybudoval!

Priority v hodnotách  Hodnoty se odvíjejí od lidských potřeb, které jsou základním motivačním faktorem každého jedince.  Základní řazení (hierarchii) hodnot můžeme proto odvozovat od priorit jednotlivých potřeb, které tyto hodnoty uspokojují  Problém – tyto priority nejsou u všech lidí stejné a navíc se u každého mění – s věkem, výchovou, vzděláním, zdravotním stavem, sociálním postavením, ekonomickou situací  Nejznámější hierarchie: pyramida podle Maslowa

Maslow: pyramida potřeb Lidské potřeby lze rozdělit do 5ti skupin, od nejnižších (fyziologické potřeby) do nejvyšších (duchovního charakteru) V určitém smyslu jsou nižší potřeby silnější než vyšší. Uspokojení nižší p. lze považovat za podmínku pro zájem či touhu po dosažení vyšší potřeby Toto je zjednodušená teorie.

Maslow: pyramida potřeb

 Ve skutečnosti po dosažení určité úrovně osobnosti se vyšší p. mohou stát dominantními a v zájmu jejich dosažení může člověk odsunovat uspokojení potřeb hierarchicky nižších  Příklady: dobrovolně hladovějící vynálezci, umělci, zdraví riskující cestovatelé a sportovci. Pro seberealizaci a uspokojení svého ega, tj. vyšší potřeby, zanedbávají potřeby fyziologické, bezpečí, sociální tj. potřeby nižší

Firemní hodnoty  Měly by respektovat hodnoty lidí (člověka) a měly by umožňovat aplikovat je na produkci nebo služby podniku.  Produkty a služby firmy by neměly být vydávány za záruky naplnění těch nejvyšších potřeb člověka.  Např. je neetické užívat reklamu stylu „s naším novým modelem auta naleznete nový smysl života“ „Zde jsem člověkem, zde nakupuji“

Institucionalizace firemní etiky  Co to je institucionalizace? 1. krok: Stanovení firemních hodnot (viz předešlá kap.) 2. krok: Shrnutí zásad morálního jednání v eticky náročných situacích do podoby oficiálního dokumentu, často nazývaného etický kodex.

Etický kodex firmy (profese)  Kodex: je systematicky zpracovaný soubor norem a předpisů, upravuje vztahy mezi členy určité komunity  Na rozdíl od zákonů, které jsou velmi úzce zaměřené a vztahují se na přesně vymezenou činnost, jsou široce pojaté (mají universální charakter)  etické kodexy vymezují požadavky na mravnost jednání člověka v nějaké situaci, roli

Etický kodex firmy (profese)  kodex konkretizuje použití morálních zásad v praktické činnosti firmy, protože jen seznam firemních hodnot pro potřeby praxe nestačí  Příklady:  Hippokratova přísaha v lékařství  etický kodex České bankovní asociace  etický kodex pracovníka České spořitelny

Mafiánský kodex ctihodných mužů  Budeš loajální k členům rodiny a nikdy je nezradíš.  Mysli racionálně a nezapojuj se do boje, který nemůžeš vyhrát.  Budeš jednat čestně, respektovat ženy a starší.  Budeš rovný chlap s očima a ušima otevřenýma, ale s ústy zavřenými.  Nebudeš si stýskat na nepřízeň osudu, týká se i trestu.  Jestliže nedokážeš zaplatit za chyby, nehraj!  Měj svou úroveň, buď nezávislý.

V čem může etický kodex pomoci vedení firmy  Eliminovat nežádoucí praktiky, vyvolávající nespokojenost zákazníků, zaměstnanců, investorů, veřejnosti a regulátorů.  Objasnit politiku firmy v morálně problematických otázkách spojených s činnosti firmy  Posílit vnitropodnikovou disciplínu, snížit potřebu donucovacích a restriktivních opatření pro potírání neetického jednání

V čem může etický kodex pomoci vedení firmy 2  Zamezit zneužívání postavení nadřízeného vůči ostatním zaměstnancům nebo klientům  Být vodítkem pro etické jednání při rozhodování všech článků řízení

V čem může etický kodex pomoci manažerům firmy  Řešit morální problémy a dilemata v práci manažerů  Čelit neetickým požadavkům zákazníků, dodavatelů, nadřízených i podřízených.  Obhajovat etičnost svých rozhodnutí jak uvnitř, tak vně podniku.  Urychlit identifikaci problémových praktik a odhalení případných porušení etických pravidel.  Zdůvodňovat návrhy na disciplinární opatření při porušení etických zásad ze strany zaměstnanců

V čem může etický kodex pomoci zaměstnancům  Pozitivně motivuje zaměstnance vědomím, že pracují v etickém prostředí, s jasnými pravidly platnými pro všechny  Aktivní účast zaměstnanců na tvorbě etického kodexu zvyšuje jejich zainteresovanost na jeho dodržování (skandinávský model)

Zásady tvorby etických kodexů  Vychází z detailně propracované politiky firmy a osvědčených precedentů. Nejsou-li, pak vychází z firemních hodnot.  Má být vnitřně konzistentní a související s posláním, cíli, strategií a politikou firmy  Má být přiměřený. Nezahrnovat vše, nebýt příliš detailní ani příliš obecný (vágní)  Musí obsahovat mechanismus řešení etických konfliktů  Musí řešit i výjimky

Obecné funkce etického kodexu firmy

Jak zformulovat etický kodex firmy  Úvod: Závazek firmy k etickému chování, výčet, které mravní hodnoty chce naplňovat.  Mravní závazky vůči zainteresovaným subjektům (zákazníkům, zaměstnancům, dodavatelům, konkurenci, akcionářům, regionům, státu, prostředí)  Dlouhodobé zájmy a cíle podniku a způsoby jejich dosahování.  Požadavky na jednání řadových pracovníků, manažerů a vedení podniku. (Kriteriální forma, aby každý akt bylo možno posoudit)  Návod, jak postupovat při rozhodování etických problémů

Implementace etického kodexu 1  Integrace – zajistěte, aby kodex reagoval na současné otázky v organizaci.  Schválení - etický kodex musí schválit a podepsat výkonný ředitel organizace.  Distribuce - zašlete kodex všem zaměstnancům v přehledné a přenosné formě i všem, kdo s organizací spolupracují.  Překážky - pořádejte krátké porady, na kterých vysvětlujete, jak by zaměstnanci měli jednat, když se objeví překážky při realizaci zásad kodexu nebo pochybnosti, jak jednat v souladu s kodexem.

Implementace etického kodexu 2  Osobní odpovědnost - dejte všem zaměstnancům příležitost, aby jednali v souladu se zásadami kodexu. Z jednání v rozporu se zásadami kodexu je nutno vyvodit osobní odpovědnost.  Potvrzení - zajistěte, aby manažeři všech řídících úrovní veřejně prohlásili, že oni a jejich spolupracovníci souhlasí s kodexem a budou jednat v souladu s jeho zásadami.

Implementace etického kodexu 3  Pravidelné vyhodnocování - kontrolujte, zda kodex odpovídá současné situaci.  Smluvní ujednání - dodržování kodexu je povinné (mělo by být smluvně zakotveno) a jeho nedodržování je důvodem k disciplinárnímu řízení.

Příklady neetického jednání  Pojem mobbing je odvozen z anglického slova „to mob“ (obtěžovat, dotírat, hromadně napadnout).  Používá se většinou ve Skandinávii, v anglicky mluvících zemích se používá termín bullying.

Způsoby mobbingu 1  Bránění možnosti vyjádřit se, popřípadě svěřit se (člověk je neustále přerušován, je mu ústně nebo písemně vyhrožováno atd.)  Působení na sociální vztahy („nemluví se“ s dotyčným, kolegům je „zakázáno“ s dotyčným mluvit,…)  Útoky na pověst, úctu a vážnost (rozšiřují se pomluvy, dotyčný je zesměšňován, je nucen vykonávat práce, které zraňují jeho sebevědomí atd.)

Způsoby mobbingu 2  Působení na kvalitu pracovního života (nesmyslné pracovní úkoly, obtížně splnitelné úkoly…)  Útoky na zdraví a tělesnou integritu (vyhrožování násilím, tělesné zneužívání atd.).

Nejčastější příčiny – spouštěče - mobbingu  nedostatečná kvalifikace pro vedení lidí – autoritářský styl vedení,  nízká schopnost vypořádat se s konfliktem,  permanentní tlak na zvyšování výkonu a snižování nákladů,  organizační kultura s nízkou úrovní etiky,  nedostatky ve vnitropodnikových strukturách,  strach ze ztráty zaměstnání,  závist a konkurenční vztahy,  struktura osobnosti atakované osoby.

Jak se vůči mobbingu bránit 1  Je nutné prolomit bariéru mlčení a více o něm v organizaci hovořit – o jeho projevech, příčinách a jejich odstraňování.  Vytvořit systém dokumentace mobbingu v organizaci. Organizační pomoc by měly převzít odbory.  Zaměstnavatel musí zaměstnancům vytvořit optimální podmínky pro nejlepší výkon, včetně přijatelných mezilidských vztahů.

Jak se vůči mobbingu bránit 2  Zejména manažeři nesmí používat žádné formy mobbingu a nesmí ani být vůči němu lhostejní, ale naopak aktivně, důsledně a veřejně proti němu musí vystupovat.  zákoník práce zakotvuje zásadu vylučující jakoukoliv diskriminaci zaměstnanců v pracovněprávních vztazích nebo ponižování lidské důstojnosti  Zásady boje s mobbingem by měly být rozpracování v etickém kodexu firmy