Název:Základy systémů ABS a ASR Autor:Ing.Karel Hrádek Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Brzdy Ročník:druhý Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:
Anotace Základ systémů ABS a ASR
AUTOMOBILY Základy systémů ABS a ASR
Účel ABS Zachovat řiditelnost a směrovou stabilitu vozidla při intenzivním brždění. Co nejvíce zkrátit brzdnou dráhu vozidla (zejména na kluzké vozovce)
Požadavky na ABS Zajistit stabilitu a řiditelnost vozidla Maximálně využít součinitel tření Pracovat v celé oblasti rychlostí (4km/hod) Přizpůsobit se změnám přilnavosti vozovky (levá/pravá, změna, aqaplaning,…) Bezpečnostní obvody musí neustále kontrolovat bezchybnou funkci
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 114
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 115
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 116
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 116
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 116
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 120
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 120
Systém Bosch ABS 5.3 Tento systém byl vyvinut pro osobní automobily nižších tříd. Při stejném rozsahu funkcí jako ABS 5.0 má mnohem menší zástavbové rozměry. Elektromagnetické ventily jsou umístněny odděleně. Elektronická jednotka může být umístněna přímo na hydraulické jednotce, nebo odděleně a propojena kabelovým svazkem.
Elektronický uzávěr diferenciálu EDS Použití EDS je možné jen ve spojení s ABS. Pokud hnací kola automobilu prokluzují, systém EDS rozděluje hnací moment motoru nerovnoměrně na hnací kola, pomocí brždění těchto kol. Přitom se používají již existující součásti systému ABS.
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 122
ABS u motocyklů. Vzhledem ke zvláštnostem použití tohoto systému u motocyklů je z prostorových důvodů málo místa pro dodatečné části a nutnosti věnovat pozornost celkové hmotnosti a rozdělení zatížení. Je princip činnosti mírně odlišný.
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 128
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 129
Účel ASR Regulace prokluzu musí zabránit protočení kol při rozjezdu a zrychlení
Regulace prokluzu ASR Je rozšíření ABS a má zajistit stabilitu a řiditelnost vozidla při zrychlení. Musí zabránit protočení kol při rozjezdu, nebo zrychlení při náledí, v zatáčce, do kopce…
Princip činnosti ASR Řízení hnacího momentu na kolech při prokluzu a to. Nastavením škrtící klapky. Změnou okamžiku zážehu. Omezením množství vstřikovaného paliva. Přibržděním prokluzujícího kola. (vyžaduje rozšíření hydrauliky)
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 131
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 131
ZDROJ Ing.ZDEŇEK JAN; Ing.BRONISLAV ŽDÁNSKÝ; Ing.JIŘÍ ČUPERA PhD. AUTOMOBILY PODVOZKY. Brno: Avid, 2009, ISBN Str. 132
POZOR fyzikální zákony PLATÍ!!! ABS, ASR, ale i další pomocné systémy nedokáží zabránit nehodě. Pouze dokáží posunout o něco výše lidskou NEDOKONALOST???!!!