Fyzika – akustika
Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového limitu musí žák odpovědět na otázku buď ústně, nebo písemnou formou. Dalším kliknutím na list se objeví správná odpověď.
1. Vyjmenujte alespoň dva příklady kmitavého pohybu. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Kmitavý pohyb ve svislém směru (pohyb závaží na pružině), kmitavý pohyb ve vodorovném směru (pohyb matematického kyvadla nebo závaží zavěšeného na velmi tenkém vlákně).
2. Jaký je rozdíl mezi amplitudou a okamžitou výchylkou kmitavého pohybu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Amplituda je maximální výchylka kmitavého pohybu, okamžitá výchylka je výchylka v daném časovém okamžiku.
3. Co je rovnovážná poloha kmitavého pohybu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to poloha kmitajícího tělesa, při které má nulovou výchylku.
4. Vysvětli pojem perioda. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Perioda – (doba kmitu) je čas, za který se kmitající těleso dostane z rovnovážné polohy do následující rovnovážné polohy. t
5. Jak označujeme periodu a jaká je její jednotka? Fyzika – akustika START 30 s60 s T Odpověď: Periodu označujeme písmenem T a její jednotkou je 1 sekunda. t (1 s)
6. Na čem závisí doba kmitu matematického kyvadla na určitém místě? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Závisí pouze na délce jeho závěsu.
7. Na čem závisí doba kmitu závaží zavěšeného na pružině? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Závisí na hmotnosti závaží a tuhosti pružiny.
8. Vyjmenuj alespoň tři periodické děje. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: tlukot srdce; blikající světlo semaforu; pohyb Země kolem Slunce.
9. Co je frekvence? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Udává, kolikrát proběhne periodický děj za 1 sekundu.
10. Jak značíme frekvenci a jaká je její jednotka? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Značí se písmenem f a její jednotkou je hertz (Hz).
11. Jaký matematický vztah platí mezi frekvencí a periodou? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: f = 1 T T = 1 f
12. Jakou společnou vlastnost mají tělesa: budík, reproduktory, houkačka, trumpeta, buben? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Jsou to zdroje zvuku, protože vydávají zvuk.
13. Jak vzniká zvuk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zvuk vzniká chvěním – kmitáním pružných těles.
14. Jakou rychlostí se šíří zvuk ve vzduchu za normálních podmínek? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zvuk se šíří rychlostí 340 m s
15. Jak vzniká ozvěna? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to odražený zvuk, který můžeme odlišit od původního zvuku. Vnímáme ho za dobu kratší než 0,1 s po původním zvuku.
16. Co je to tón? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to pravidelný zvuk o určité frekvenci.
17. Jaké vlastnosti rozeznáváme u každého tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: výška tónu; barva tónu; hlasitost tónu.
18. Čím je určena výška tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Výška tónu je dána jeho frekvencí. Čím vyšší frekvence, tím vyšší tón.
19. Co je to barva tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Barva tónu je určena složením frekvencí. Je charakteristická pro každý hudební nástroj nebo hlas.
20. Jaká je jednotka hladiny intenzity zvuku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Jednotkou je jeden decibel – 1 dB.
21. Co je to rezonance? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to zvláštní vlastnost zvuku spojená s rytmem. Jeden objekt se silnými rytmickými vibracemi vyvolá slabší rytmické vibrace stejné frekvence u jiných objektů.
22. Co je to hluk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to silný nepříjemný zvuk.
23. Jaký vliv má nadměrná hlučnost na lidský organismus? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Nadměrná hlučnost vyvolává únavu, bolesti hlavy, hučení v uších, pocit úzkosti.
24. Jak se bráníme proti nadměrnému hluku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Pokud možno odstranit zdroj hluku, vytvořit hlukovou bariéru, používat ochranné pomůcky (tampony do uší, sluchátka apod.).
25. K čemu slouží mikrofon a k čemu reproduktor? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Mikrofon je zařízení, které převádí zvuk na elektrický signál. Reproduktor naopak převádí elektrický signál na zvuk.
26. Jaké znáte způsoby záznamu zvuku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Říká se jim také nosiče zvuku; jsou to gramofonová deska, magnetofonový pásek, CD disk.
27. Proč vojáci, kteří jdou v přesných zástupech po mostě, nesmějí pochodovat stejným krokem? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Protože při stejném kroku by se most mohl nebezpečně rozhoupat rezonančními kmity.
28. Proč na nádraží chodí zaměstnanci s dlouhými kladívky a poklepávají kola vagónů? Co tím zjišťují? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zkoumají, zda některé kolo není prasklé, protože prasklé kolo vydává jiný zvuk než kolo neporušené.
29. Můžeme říci, že každé rádio či televize, které mají dva reproduktory, produkují stereozvuk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Ne každé reproduktory produkují stereo. Mluvíme-li o stereozvuku, pak musí z každého reproduktoru vycházet jiný zvuk, které dohromady vytvářejí celkový prostorový zvukový efekt.
Zdroje obrázků: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < <