VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
VY_32_INOVACE_14_1_7 Ing. Jan Voříšek  Základy systematického názvosloví byly položeny v roce 1892 na Mezinárodním kongresu pro reformu chemické nomenklatury.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_2_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkany jsou sloučeniny uhlíku a vodíku, ve kterých jsou atomy uhlíku vzájemně vázány jednoduchými vazbami C-C.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Vznik molekul Jakou strukturu má atom? Co je to molekula? Jak vzniká molekula?
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základy automatického řízení 1
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Číselné množiny - přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Autor: Mgr. Simona Komárková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
CHEMIE - Chemická vazba
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.  Například: voda H 2 O  kyselina sírová H 2 SO 4  fosforečnan amonný (NH 4 ) 3 PO 4  Co nám tyto vzorce říkají?  Zde nám jednotlivé vzorce říkají, z jakých prvků se jednotlivé sloučeniny skládají a kolik jich je ve sloučenině obsaženo.

 Jak to bude u sloučenin v organické chemii? Když je chemie jen jedna, budou vzorce také stejné?  Ano, v principu je možné napsat složení organických látek obdobným vzorcem, jako u látek anorganických.  Ze základní školy znáte například vzorec glukosy: C 6 H 12 O 6

 Avšak z hlediska rozmanitosti organických sloučenin, studia jejich vlastností a reakcí se v praxi osvědčilo několik typů vzorců, které se používají. Jednu a tu samou látku můžeme tedy zapsat několika různými typy vzorců.

 Nejčastěji používanými vzorci jsou tyto:  3.1. Stechiometrické neboli empirické nebo též sumární vzorce.  3.2. Racionální neboli funkční vzorce.  3.3. Strukturní neboli konstituční vzorce.  3.4. Lewisovy neboli elektronové vzorce.

 Dokážete z názvu odvodit, co nám tyto vzorce říkají?  Tyto vzorce nám vyjadřují z jakých prvků se sloučenina skládá a v jakém poměru se tyto prvky ve sloučenině nacházejí. Tyto vzorce můžeme získat například při elementární analýze sloučeniny.  Příklady: - Methan, jako základní složka zemního plynu, se skládá z jednoho atomu uhlíku a čtyř atomů vodíku. Jeho sumární vzorec je tedy: CH 4 - Ethanol, jako významná součást alkoholických nápojů, má sumární vzorec: C 2 H 6 O

 Dokážete vysvětlit, co nám říkají tyto vzorce?  Tyto vzorce nám znázorňují určitá charakteristická uskupení atomů ve sloučenině – tzv. funkční neboli charakteristické skupiny. Tyto skupiny atomů výrazně ovlivňují vlastnosti sloučenin, a proto je dobré v určitých situacích vyjadřovat složení sloučenin tímto typem vzorců.  Příklady: - Propan, sumární vzorec C 3 H 8, má racionální vzorec: CH 3 CH 2 CH 3 - Ethanol, sumární vzorec C 2 H 6 O, má racionální vzorec: CH 3 CH 2 OH.  Zde vidíme charakteristickou skupinu –OH, která významně ovlivňuje chemické a fyzikální vlastnosti látky, např.: teplota tání a varu.

 Řada chemiků užívá kombinaci obou výše uvedených vzorců. Pro zjednodušení zápisu použijí sumární vzorec, který doplní důležitou charakteristickou skupinou.  Příklad: Ethanol, sumární vzorec má C 2 H 6 O, racionální vzorec má CH 3 CH 2 OH a kombinací obou typů vzorců je možné se setkat se vzorcem C 2 H 5 OH.

Opět ta samá otázka, co nám tyto vzorce říkají? Tyto vzorce nám zobrazují vazby mezi jednotlivými prvky v molekule sloučeniny. Nezobrazují ale rozmístění jednotlivých atomů v prostoru, pouze, jak jsou jednotlivé prvky na sebe navázány. Příklady: Propan  Ethanol

 Tyto vzorce nám znázorňují kovalentní vazby mezi prvky v molekule sloučeniny, kde jsou znázorněny jednotlivé elektrony ve valenční vrstvě prvků pomocí teček.  Vodík má tedy jednu tečku, znázorňující jeho jeden elektron v orbitalu 1s. Uhlík má 4 tečky: 2s 2 2p 2, kyslík má 6 teček: 2s 2 2p 4 atd.  Příklady: Vodík Uhlík Kyslík

 Ve sloučeninách znázorňujeme kovalentní vazbu pomocí dvojice teček, kde každá tečka patří jednomu prvku. Zbylé elektrony, které se nezúčastní kovalentní vazby, znázorňujeme pomocí volných teček.  Příklady: voda H 2 O amoniak NH 3 methan CH 4

 Praktické procvičení tvorby vzorců si provedeme v následující kapitole.

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie   Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Vzorce organických sloučenin.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák dokáže popsat jednotlivé typy vzorců organických sloučenin a vysvětlit rozdíly mezi nimi.  Klíčová slova: Racionální vzorec, sumární vzorec,Lewisovy vzorce, charakteristická skupina.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu.