Řešení vrstevnických vztahů CZ.1.07/1.2.00/ /15/20161
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa 1Počáteční vzdělávání Oblast podpory 1.2Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základní údaje Realizace Zapojeno 32 základních škol žáků 65 pedagogů
Zdůvodnění projektu v současné době společnost vnímá nárůst agresivity nezletilých osob, nárůst případů šikany, nízké právní vědomí dětí lze konstatovat, že neexistuje žádná instituce, systém či metoda, která by se tímto problémem standardně zabývala, tyto jevy podrobně analyzovala a předkládala návrhy na řešení projekt se opírá o zkušenosti s mezinárodního předpilotního projektu (Anglie, ČR, Slovensko a Polsko). V České republice bylo do projektu zapojeno 5 ZŠ – tj. cca 2000 žáků, 85 podporovatelů a 15 pedagogů-supervizorů na základě výsledků předpilotního projektu je realizován IPo
Zdůvodnění projektu na základě výzkumných šetření provedených Institutem pro kriminologii a sociální prevenci MS ČR, na základě statisticky zpracovaných dat MV ČR, zveřejňovaných údajů Linky bezpečí, na základě výkazů středisek výchovné péče a pedagogicko- psychologických poraden lze doložit, že ve školách narůstá výskyt negativních projevů chování nejen mezi spolužáky, ale i mezi žáky a pedagogy navzájem, včetně interpersonálních vztahů mezi členy pedagogických sborů tento zhoršující stav má negativní vliv na klima školy, které se odráží i v prospěchu žáků a následně i při uplatnitelnosti na trhu práce v rámci realizace projektu připravíme školní kolektivy na to, aby méně závažné problémy nebo situace řešili ve spolupráci s vyškolenými staršími spolužáky – podporovateli.
Typ problémupočet% Rodinné vztahy15936,7% Problémy s láskou51,2% Problémy sex. zrání61,4% Vrstevnické vztahy4510,4% Šikana, etnické problémy204,6% Školní problémy337,6% CAN388,8% Závislosti102,3% Osobnostní a zdrav. problémy6615,2% Ostatní409,2% Neurčeno71,6% Internet40,9% CELKEM433100,0% Důvod volání klienta na LVDpočet% rodinné vztahy20049,14 osobní témata184,42 problémy s láskou,partnerstvím133,19 CAN409,83 škola286,88 závislosti112,70 ostatní4611,30 šikana102,46 vrstevnické vztahy20,49 problém sex.zrání10,25 neurčen389,34 Celkem407
problémy nad rámec možností podporovatele bude řešit metodický tým úkolem podporovatelů není řešit problémy svých vrstevníků, ale umět naslouchat, zvážit možnosti řešení, odkázat na možnosti pomoci třídního učitele, výchovného poradce či školního metodika prevence, případně některé z institucí, které se těmito problémy zabývají (školské poradenské zařízení, SLB, LVZ, Krizové linky)
Vrstevnická podpora Kdy funguje vrstevnická podpora? Vrstevnická podpora funguje dobře tehdy, pokud jsou splněny následující podmínky: vrstevnická podpora je součástí etiky celé školy projekt vrstevnické podpory je zaměřen vždy na konkrétní podmínky dané školy podporovatelé jsou dobře vyškoleni, vědí, co se od nich očekává, naučí se dobře komunikovat vybraní učitelé pomáhají podporovatelům a jsou připraveni zasáhnout, pokud řešení problému přesáhne síly podporovatelů
Cíle projektu vytvoření vhodného, stimulujícího a bezpečného školního prostředí aktivní přístup žáků k řešení školních i osobních problémů větší empatie pedagogů vůči žákům a jejich osobním problémům naučit žáky řešit problémy související s negativními jevy a problémy vrstevnických skupin vlastními silami evaluace dopadu projektu na třídní i školní kolektivy změny v celkovém klimatu školy zlepšit kvalitu vzdělávání v kontextu kurikulární reformy větší motivace k celoživotnímu vzdělávání
Hlavní cíle pro školu Specifické Hodnotitelské Realistické Časově vymezené Individuální a kreativní program pro jednotlivé školy „na míru“ Pocit bezpečí ve škole Partnerské vztahy mezi-pedagogy X žáky žáky X pedagogy žáky na 1. a 2.stupni
Hlavní cíle pro žáky Vést spolužáky k tomu, aby se nebáli mluvit o problémech Podporovat interakci mezi podporovateli Získat důvěru spolužáků s důrazem na zachování důvěrnosti získaných informací Překonat bariéry a komunikaci mezi ročníky či věkovými skupinami
Role podporovatelů Interakce mezi podporovateli a pedagogickými i nepedagogickými pracovníky školy Interakce mezi podporovateli a žáky školy Tým podporovatelů musí odpovídat typickému složení žáků a věkových skupin (nutný souhlas rodičů) Netvoří elitní skupinu
Výstupy projektu Metodika - program vrstevnické podpory Manuál pro starší žáky Manuál pro mladší žáky Manuál pro školení školitelů Příručka pro podporovatele Pracovní listy pro žáky
Děkuji za pozornost PhDr. Alena PLŠKOVÁ Vzdělávací institut ochrany dětí, o.p.s. U Pergamenky 3, Praha 7