PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – Ú VOD Mgr. Jiřina Boušková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Psychologie – předvědecká fáze I
M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.03.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.04.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Číselné množiny - přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POTŘEBY DUM _13.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Dechové dřevěné nástroje
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Životní cyklus.
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Temperament VY_32_INOVACE_1B_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
Psychodynamický přístup
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Návykové látky Alkohol
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – Ú VOD Mgr. Jiřina Boušková

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.06 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: září Ročník: 1. ročník – čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s pojmem osobnost a významnými teoriemi osobnosti. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Součástí materiálu je i test, který ověří znalosti žáků. Pomůcky: interaktivní tabule. Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhČlověk jako jedinec

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Psychologie osobnosti struktura osobnosti: 1.schopnosti 2.temperament 3.charakter 4.motivace, potřeby, zájmy, poznávání osobnosti zabývá se odlišnostmi a podobnostmi mezi jedinci typy osobnosti

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Co znamená pojem osobnost? osobnost v běžném jazyce osobnost v psychologii (počátek 20. století) nahradil pojem duše

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Hippokrates sangvinik (sangius=krev) – stabilní, extravert cholerik (cholé=žluč) – labilní, extravert melancholik (černá žluč) – labilní, introvert flegmatik (flegma=hlen) – stabilní, introvert

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Sigmund Freud osobnost má 3 složky: 1.Id 2.Ego 3.Superego jsou v neustálém protikladu duševní energií je libido (touha po uspokojení potřeb) 1

Freudův model osobnosti 2

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Tři vrstvy lidské psychiky 1.vědomí 2.předvědomí 3.nevědomí

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vědomí je vázáno na vnímání zahrnuje tu část osobnosti, kterou si jedinec plně uvědomuje

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Předvědomí obsahuje zapomenuté, ale vybavitelné myšlenky, zážitky, konflikty, rozhodnutí obsahy předvědomí nečelí při přechodu do vědomí odporu

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Nevědomí je nejrozsáhlejší a vědomí nepřístupná část psychiky představuje změť neorganizovaných představ, přání, obav do nevědomí jsou vytěsněny myšlenky a city, které by pro jedince byly při uvědomění příliš zraňující, ponižující pocity úzkosti a viny co je nevědomé, má stálou tendenci stát se vědomým a psychika musí vynakládat energii, aby se tomu tak nestalo proto například lidé, kteří toho moc vytěsnili, mohou cítit únavu bez zjevné příčiny

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ID – ono - pudová složka osobnosti je iracionální touží po okamžitém uspokojení svých potřeb bez ohledu na potřeby ostatních lidí např.: kojenec, který touží po jídle u dospělého se Id projevuje ve snění sny jsou strážci spánku sny jsou splněním našich nevědomých přání

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ego – Já je realistické reguluje Id je vědomé a zvažuje činy a jejich následky a ukládá je do podvědomí

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Superego - Nadjá omezení a zákazy dané společností chvála za dobré chování hlas svědomí zdroj pocitu viny kritický pozorovatel našich činů vyrostlo ze zkrocených pudů boj mezi pudy a společenskými pravidly

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Konflikty id versus ego: holčička chce ukrást panenku, avšak neukradne ji, neboť se obává, že by se cítila špatně id versus superego: holčička chce ukrást panenku, avšak neukradne ji, neboť maminka říkala, že krást se nemá ego versus superego: holčička již má našetřené peníze, takže si panenku může koupit, ale neudělá to, neboť v náboženské výchově ji učili, že člověk má žít střídmě a dávat almužnu. Našetřené peníze proto věnuje žebrákovi.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dílo Studie o hysterii Výklad snů Vtip a jeho vztah k nevědomí Totem a tabu Já a Ono psychoanalyza-a-oidipovsky-komplex-za-vsim-hledej- freuda/ psychoanalyza-a-oidipovsky-komplex-za-vsim-hledej- freuda/..\Kvíz - S.Freud.docx

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Carl Gustav Jung považován za zakladatele analytické psychologie navazoval na S. Freuda důraz kladl na minulost jedince pracuje s pojmem archetypu archetypy = praobrazy kolektivního nevědomí existuje tzv. kolektivní podvědomí = koncentrovaná zkušenost celé historie lidstva rozlišuje osobnost: 1.introvert = orientují se dovnitř 2.extrovert = orientují se na okolí

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ernst Kretschmer – tělo a osobnost port/687-na-prvni-pohled/video/ port/687-na-prvni-pohled/video/ německý psycholog souvislost psychických vlastností a tělesné schránky člověka tři typy osobnosti: 1.pyknik 2.atlet 3.astenik

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Pyknik krátký trup velká, kulatá hlava veselá povaha mají sklony k maniodepresivním psychózám

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Atlet široká ramena a hodně svalové hmoty lidé lhostejní a výbušní nejsou náchylní k psychickým poruchám

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Astenik plochý hrudník a dlouhé tenké končetiny přecitlivělí uzavření chladní mají sklony k schizofrenním poruchám

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Test 1.Co tvoří strukturu osobnosti? 2.Čím se zabývá psychologie osobnosti? 3.Jaké jsou nejdůležitější teorie osobnosti? 4.Jak se dívá na osobnost člověka S. Freud? 5.Charakterizuj pojem osobnosti u C. G. Junga? 6.Co zajímavého přináší teorie E. Kretchmera? 7.Existuje jednotná definice osobnosti? 8.Pokuste se definovat pojem osobnost: „Osobnost je individuální jednotou biologických, psychologických a sociálních aspektů. Je utvářena ve vztazích mezi lidmi a ve společnosti a v nich se také projevuje. Tvoří jednotu obecných a individuálních rysů. Je relativně stálá, ale současně je dynamická, vyvíjí se.“

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura 1.vlastní materiály 2.Hladík, Jaroslav: Společenské vědy v kostce pro střední školy,Fragment, Havlíčkův Brod, 1996, ISBN: Doležalová, Ladislava, Vlková, Marie: Občanský a společenskovědní základ Psychologie, Computer Media s.r.o., Kralice na Hané, 2010, ISBN: Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni zveřejnění díla.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura Obrázek č. 1 HALBERSTADT, Max. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č. 2 STRUCTURAL-ICEBERG.SVG: HISTORICAIR 16:56, 16 DECEMBER 2006 (UTC) DERIVATIVE WORK: LADISLAV FAIGL (TALK). wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni zveřejnění díla.