1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV
Obsah činnosti: Další vzdělávání Projektová řízení Správa dat Další vzdělávání pedagogických pracovníků
3
4
5 EU peníze školám
6 Strategie celoživotního učení ČR + Implementace
7 Strategie celoživotního učení ČR Teoretické vymezení Analytická část Strategická část Návrh opatření, OP
8 Strategie celoživotního učení ČR Teoretické vymezení Analytická část Strategick á část Návrh opatření, OP Celkové charakteristiky Identifikace problémů počátečního vzdělávání Identifikace problémů v oblasti terciárního vzdělávání Identifikace problémů v oblasti dalšího vzdělávání
9 Strategie celoživotního učení ČR Teoretické vymezení Analytická část Strategická část Návrh opatření, OP Celkové charakteristiky Identifikace problémů počátečního vzdělávání Identifikace problémů v oblasti terciárního vzdělávání Identifikace problémů v oblasti dalšího vzdělávání Hlavní strategické směry Návrh opatření pro oblast PV Návrh opatření pro oblast TV Návrh opatření pro oblast DV Provázanost na segmenty celoživotního učení
10 Analytická část Konstatování Nízká účast zaměstnavatelů při formulování jejich požadavků na absolventy odborného vzdělávání Praktický výcvik v učebních oborech, probíhá zcela ve školním prostředí odtrženě od reálného pracovního prostředí podniků a firem Omezená účast zaměstnavatelů na tvorbě vzdělávacích programů 65 % absolventů učebních oborů vůbec nevstoupí v průběhu studia do reálného pracovního prostředí SOŠ krátkodobé praxe v podnicích Kapitola Identifikace problémů v oblasti počátečního (všeobecného a odborného) vzdělávání, str. 31.
11 Analytická část Identifikace problémů v oblasti dalšího vzdělávání Důležitou formou dalšího vzdělávání je vzdělávání organizované podniky 69 % poskytuje svým zaměstnancům další odborné vzdělávání (EU 72 %) České firmy se mnohem méně věnují rozvoji svých lidských zdrojů Nejslabší pozice malé a střední podniky Příčiny: horší finanční podmínky v českých firmách nižší úroveň podnikového managementu nižší kultura či dokonce absencí řízení lidských zdrojů Kapitola Identifikace problémů v oblasti dalšího vzdělávání, str. 38, 39.
12 Analytická část Identifikace problémů v oblasti dalšího vzdělávání Porovnání podnikových výdajů na vzdělání proti EU malé podniky43% střední podniky42% velké podniky46% Kapitola Identifikace problémů v oblasti dalšího vzdělávání, str. 38, 39.
13 Strategická část Hlavní strategické směry Uznávání, prostupnost Rovný přístup Funkční gramotnost Sociální partnerství Stimulace poptávky Kvalita Poradenství Kapitola 3.2. Hlavní strategické směry, str. 43.
14 Sociální partnerství Strategická část Spoluprací se sociálními partnery podporovat soulad nabídky vzdělávacích příležitostí s potřebami ekonomického a sociálního rozvoje Republiková, krajská a místní úroveň
15 Sociální partnerství Strategická část Republiková, krajská a místní úroveň Sektorové rady NSK RVP Dílčí a úplně kvalifikace
16 Sociální partnerství Strategická část Republiková, krajská a místní úroveň Sektorové rady NSK RVP Dílčí a úplně kvalifikace Krajské rady pro RLZ Strategické dokumenty DZ PRK RIS
17 Sociální partnerství Strategická část Republiková, krajská a místní úroveň Sektorové rady NSK RVP Dílčí a úplně kvalifikace Krajské rady pro RLZ Strategické dokumenty DZ PRK RIS Zaměstnavatelé Partnerství škol a podniků ŠVP Praxe Výuka expertů na školách
18 Sociální partnerství v Ústeckém kraji Spolupráce s Okresními hospodářskými komorami a Krajskou hospodářskou komorou v Ústeckém kraji Nutnost posílení spolupráce škol a budoucích zaměstnavatelů Dobrý list komory Dlouhodobý záměr vzdělávání a vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2008/2010
19 Sociální partnerství v Ústeckém kraji Školy ve snaze pomoci trhu práce věnují maximální úsilí profesní přípravě žáků, a to zejména ve spolupráci se zaměstnavateli. Školy, ve snaze uspokojit požadavky zaměstnavatelů, úřadů práce a zájemců o vzdělání, věnují velké úsilí realizaci celoživotního učení a vzdělávání včetně realizace rekvalifikačních kurzů. Tam, kde je nastavena dobrá spolupráce mezi školou a firmou při přípravě absolventů, bývá i spokojenost s kvalitou a dovednostmi absolventa.
20 Sociální partnerství v Ústeckém kraji Strategie dalšího rozvoje krajského systému škol Další vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení Strategické dokumenty ČR Charakteristika koncepcí Právní rámec, zákon 179/2006 Sb. Projekt UNIV Průzkum CZESHA Členství v profesních sdruženích, ve nichž uplatňuje možnost poskytovat další vzdělávání (zaměstnavatelské svazy, profesní družení apod.) 13 škol
21
22 Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery vytipování oblastí a vzdělávacích příležitostí Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery, NUOV, Praha, 2011
23 Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery spolupráce v oblasti podpory odborné kvality učitelů zaměstnavateli se zaměstnavateli Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery, NUOV, Praha, 2011
24 Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery Podpora ze strany dalších sociálních partnerů Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery, NUOV, Praha, 2011
25 Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery Názor na důležitost zapojení do tvorby a realizace VP
26 Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery, NUOV, Praha, 2011 Spolupráce odborných škol s jejich sociálními partnery Shrnutí Monitorování ve spolupráci se sociálními partnery jednání se sociálními partnery (zaměstnavatelé 78%, ÚP 62%) Výběr vhodného sociálního partnera zkušenosti (95%), osobní kontakty, zaměstnavatelé absolventů (78%) přístup firmy (63%), technické zabezpečení firem (53%) Spolupráce při tvorbě VP Nejčastějším partnerem zaměstnavatelé vymezení profilu a kompetencí absolventů (68,6 %) celkové pojetí vzdělávání v daném oboru (68 %) nejlépe technické a zemědělské obory
27 Příklad úspěšného reálného řešení v praxi „Bez zaměstnavatelů to nepůjde…“
28 Příklad úspěšného reálného řešení v praxi „Bez zaměstnavatelů to nepůjde…“ Střední škola strojní, stavební a dopravní, Liberec II, Truhlářská 360/3, příspěvková organizace Českomoravská komora lešenářů, o.s.
29 Příklad úspěšného reálného řešení v praxi „Bez zaměstnavatelů to nepůjde…“ Střední škola strojní, stavební a dopravní, Liberec II, Truhlářská 360/3, příspěvková organizace Českomoravská komora lešenářů, o.s. „Posílení konkurenceschopnosti osob a organizací v Libereckém kraji podnikajících v oblasti dočasných stavebních konstrukcí prostřednictvím rozvoje nabídky programů dalšího vzdělávání“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, GG Libereckého kraje, oblast podpory 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání
30 Příklad úspěšného reálného řešení v praxi „Konkurenceschopnost v lešenářství…“ Zahájení: Ukončení: Celkové způsobilé náklady projektu: ,20 Výstupy projektu: vzdělávací programy Odborně způsobilá osoba A1,A2,A3 Osoba vykonávající práce při montáži a demontáži B1,B2,B3 Uživatel dočasných stavebních konstrukcí C1 + pilotně vyškolení pracovníci firem
31
32
33 Děkuji vám za pozornost Robert Gamba Centrum vzdělanosti Libereckého kraje