LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Sčítání zlomků..
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZORUJ: = = =
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy e-learning
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání lomených výrazů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
7.
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Sčítání lomených výrazů – 3
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
5.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Racionální čísla.
Rozklad mnohočlenů na součin
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1859_POČETNÍ_OPERACE_SE_ZLOMKY_II. Téma:
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
Zlomky Sčítání zlomků..
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel.
Lomené algebraické výrazy
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
I. Podmínky existence výrazu
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Vy_32_Inovace_12_Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Lomené algebraické výrazy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK

Lomený výraz je takový výraz, ve kterém se vyskytuje proměnná ve jmenovateli zlomku. Čitatel Jmenovatel Zlomková čára Lomené výrazy x zlomky

Sčítání a odčítání zlomků - opakování. Při sčítání nebo odčítání zlomků se můžeme setkat, podle jmenovatelů, se čtyřmi základními typy příkladů. 1) Stejní jmenovatelé 2) Různí jmenovatelé, jeden násobkem druhého 3) Různí jmenovatelé, navzájem nesoudělní 4) Různí jmenovatelé, navzájem soudělní Stejné postupy budeme používat i pro výpočty s lomenými výrazy.

1. Sčítání LV se stejnými jmenovateli Lomené výrazy se stejnými jmenovateli sčítáme tak, že sečteme jejich čitatele a jmenovatele opíšeme.

Sečti: a ≠ 0 b ≠ -2 c ≠ 0

Zlomková čára vlastně zastupuje závorku… takže, je-li před zlomkovou čárou mínus, umístíme čitatele do závorky. Při odstranění závorky změníme znaménka u členů v závorce. Jinak postupujeme stejně jako u sčítání. Nesmíme zapomenout na podmínky řešitelnosti: y ≠ 0 1. Odčítání LV se stejnými jmenovateli

Odečti: a ≠ 0 b ≠ -3 c ≠ 0

2. Sčítání a odčítání LV s různými jmenovateli Lomené výrazy s různými jmenovateli sčítáme tak, že jmenovatele převedeme na společného jmenovatele a sečteme.. 3

Jaký je společný jmenovatel? Společný jmenovatel je abc.. a Oba výrazy převedeme na společného jmenovatele. Odečteme čitatele a jmenovatele opíšeme. Nesmíme zapomenout na podmínky řešitelnosti:. c ! a ≠ 0; b ≠ 0; c ≠ 0 2. Sčítání a odčítání LV s různými jmenovateli

Zlomková čára vlastně zastupuje závorku… takže je-li před zlomkovou čárou mínus, umístíme čitatele do závorky. Při odstranění závorky změníme znaménka u členů v závorce. Jinak postupujeme stejně jako u sčítání. Nesmíme zapomenout na podmínky řešitelnosti: x ≠ 0 2. Sčítání a odčítání LV s různými jmenovateli !

Sečti lomené výrazy a urči podmínky a ≠ 0 b ≠ 0; c ≠ 0 c ≠ 0; d ≠ 0

b ≠ -1 x ≠ 0 c ≠ 0; d ≠ 0 Odečti lomené výrazy a urči podmínky

Nejprve určíme pomocí rozkladu společného jmenovatele Při sčítání a odčítání lomených výrazů potřebujeme především převést výrazy na společného jmenovatele. Společného jmenovatele výrazů musíme nejdříve zjistit. K tomu opět pomůže rozložení jmenovatelů na součin v základním tvaru. Příklad: Sečtěte Společný jmenovatel obsahuje všechny činitele z obou rozkladů, ale činitel, který se vyskytuje v obou jmenovatelích, vezmeme do společného jmenovatele pouze jednou. lomených výrazů – složitější příklad

Pokračujeme: Nalezený společný jmenovatel je tedy x.(x+5).(x-5). Nyní oba lomené výrazy rozšíříme na společného jmenovatele lomených výrazů – složitější příklad A teď již oba lomené výrazy sečteme Ve výsledku lze ještě krátit x

H E L P lomených výrazů – složitější příklad

H E L P lomených výrazů – složitější příklad

H E L P lomených výrazů – složitější příklad

H E L P lomených výrazů – složitější příklad

H E L P lomených výrazů – složitější příklad

H E L P lomených výrazů – složitější příklad

Konec třetí části.