TISKOVÁ KONFERENCE KVALITA Z EVROPY – chutě s příběhem
Ing. Miroslav Koberna, CSc. Ředitel pro programování a strategii PK ČR
Ivana Valentová Client Service Manager STEM/MARK, a. s.
MĚŘENÍ VÝSLEDKŮ KOMUNIKAČNÍ KAMPANĚ CHRÁNĚNÝCH OZNAČENÍ Termín dotazování: červen 2016 Termín předchozího měření: září 2015 Počet respondentů: 1330 Pro cílovou skupinu spotřebitelů byl zvolen kvantitativní výzkum. Dotazování v rámci pravidelného omnibusového šetření Metodika: osobní dotazování (CAPI) + online (CAWI) Pro cílovou skupinu odborná veřejnost (výrobci a zpracovatelé, obchodníci, účastníci z gastronomie) byl zvolen taktéž kvantitativní výzkum Metodika: hloubkové rozhovory (In Depth Interviews)
Obecná znalost značek kvality se od minulého šetření téměř nezměnila. Stále ženy nad 20 let a vysokoškoláci patří mezi skupiny obyvatel, které znají tyto značky lépe. Valná většina Čechů nezná značky kvality pod názvem „sluníčka“, nicméně mládež si vybavuje tento název více než ostatní – 18 % Znalost značek kvality potravin
Podpořená znalost značek kvality potravin 25 % Podpořená znalost některých značek kvality potravin časem mírně narůstá, nejvíce znalost značky Český výrobek, ale také evropských značek kvality. Čtvrtina Čechů zná alespoň jedno evropské značení. Spontánní znalost stoupla z 2 % -> 4 %
Kde značky zaznamenali? 9 z 10 respondentů obeznámených se značkami kvality je zaznamenali přímo na obalech potravin. Celkově si jich oslovení všímají více než minulý rok.
Preference výrobků s označením kvality dle segmentů Potravinám se značkou kvality dávají přednost hlavně lidé s maturitou či vysokoškolským vzděláním. Jako celek jsou hodnoty téměř identické, třetina dotázaných dává přednost výrobkům s označením kvality, muži častěji k těmto značkám nepřihlíží.
Důvěra v označení dle segmentů Mládež o trochu více než ostatní vkládá důvěru do evropských značek, ženy nad 20 let a také dotazaní střední a starší generace (45 + let) vyslovují významně větší důvěru domácím značením. Jako celek zůstávají téměř neměnné ve srovnání s loňským měřením.
Porovnání kvality domácího a evropského označení dle segmentů Mládež se zdá být nejvíce nakloněna evropským značením, neboť dvě pětiny z nich očekávají u potravin s evropskými značkami vyšší kvalitu než u potravin se značkami domácími. Jako celek vnímá třetina dotazovaných kvalitu značek domácích a evropských stejně.
Více informací o evropských označení kvality dle segmentů Dvě třetiny dotázaných zastávají názor, že větší informovanost veřejnosti o evropských značkách kvality by byla prospěšná. Pro větší informovanost jsou především respondenti s vysokoškolským vzděláním a také mládež.
Ochota připlatit si dle segmentů Podobně jako minulý rok necelé dvě pětiny oslovených jsou ochotny si za výrobky s označením kvality připlatit. …přičemž připlatit si odmítají především muži nad 20 let.
Vnímání značek kvality potravin: červen 2016 …letos tyto značky sice zná větší množství lidí, nicméně o jejich kvalitě jsou přesvědčeni o něco méně. Zhruba ¾ lidí, kteří značky znají, jsou přesvědčeni o kvalitě potravin s evropským označením.
Celkový vliv evropských značení kvality Dvě třetiny respondentů, kteří znají evropské značky, se jimi nechají ovlivnit.
Zájem o kvalitu českých potravin Polovina z těch, kteří znají evropské značky, se díky nim začala více zajímat o kvalitu českých potravin.
Vliv na nákup kvalitních českých potravin Dokonce více než polovina deklaruje, že díky těmto značkám začala více kupovat kvalitní české potraviny.
Preference potravin s evropským označením při nákupu 40 % oslovených se snaží při nákupu sahat po produktech přímo s evropskými značkami.
Povědomí o reklamách na označení kvality Každý šestý zaznamenal nějakou reklamu. O něco častěji si reklamy vybavuje mládež.
Znalost TV spotu: ČESKÉ PIVO Pětina oslovených viděla televizní spot na České pivo.
Hodnocení TV spotu: ČESKÉ PIVO Televizní spot na pivo se zdá být srozumitelný a dobře zapamatovatelný.
Znalost TV spotu: JIHOČESKÁ NIVA Televizní reklama na Jihočeskou Nivu je VELMI VÝRAZNÁ, neboť většina oslovených dokáže s jistotou říci, zda ji viděla či nikoli.
Hodnocení TV spotu: JIHOČESKÁ NIVA Televizní spot získal lepší hodnocení než spot na pivo. Tato reklama je snadno zapamatovatelná a u dvou třetin také vzbuzuje zájem.
Znalost reklamy: ČESKOBUDĚJOVICKÉ PIVO Přibližně třetina respondentů viděla reklamu na ČESKOBUDĚJOVICKÉ PIVO.
Znalost reklamy: ČESKÉ PIVO Tato reklama je ještě o něco méně známá než reklama na Českobudějovické pivo. Dvě třetiny oslovených určitě neviděly tuto reklamu.
Znalost reklamy: JIHOČESKÁ NIVA Třetina si vybavuje reklamu, nicméně část z nich zřejmě odkazuje spíše na její televizní verzi.
Znalost reklamy: ŠPEKÁČKY Respondenti správně tuto reklamu zaznamenali nejvíce v letácích obchodů.
DĚKUJEME ZA POZORNOST