Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 16 Anotace Pájené spoje Klíčová slova Spoj, pájka, smáčivost, vzlínavost, tavidla PředmětInstalace vody kanalizace Autor, spoluautorLudvík Hrtánek JazykČeština Druh učebního materiáluVýklad Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina ročník, žáci 15 – 18 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana Pájené spoje 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_16_318
-Pájení je nerozebíratelné spojení dvou kovových částí v pevném stavu pomocí pájky, která je v tekutém stavu. -Pájka je slitina kovů, která má nižší bod tavení než spojované kovy. -Pájky jsou ve tvaru tyčí, drátů, fólií, pásů, trubiček a past. -Nejdůležitější vlastnosti pájek: -smáčivost (schopnost pájky přilnout k základnímu materiálu), -vzlínavost (schopnost pájky zatékat do úzkých spár). STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2 Pájené spoje
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3 -Podstatou pájení je vlastně difúze (prolínání molekul) pájky do spojovaných částí, proto musí být spojované části čisté a ohřáté na určitou teplotu. -Pájku i povrch spojovaných částí chráníme před oxidací tavidly. -Tavidla jsou buď ve formě prášku, pasty, nebo roztoku. -Tavidla zabraňují přístupu kyslíku ke spoji a odstraňují zbytky nečistot. -Nástrojem pro pájení je pájedlo – měděný hranolek, který ohříváme a roztíráme jím pájku. -V minulosti bylo pájedlo opatřeno držákem a ohříváno např. v kovářské výhni, dnes se používají páječky, tedy pájedla s vlastním zdrojem tepla (elektrické, plynové nebo benzinové páječky).
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 4 Postup při pájení: 1.Příprava spoje -Pájka drží jen na čistém povrchu, proto povrch očistíme pilníkem, škrabkou nebo drátěným kartáčem, pozinkované plechy potřeme ředěnou kyselinou solnou. -Části, určené k pájení, k sobě přitiskneme ve svěráku, kleštěmi nebo svěrkami, aby byla spára co nejmenší. 2. Natření tavidlem a nahřátí -Před nahřátím naneseme na pájený spoj tavidlo a potom nahřejeme součásti na tavící teplotu pájky. -Tuto teplotu udržujeme po celou dobu pájení. 3. Nanesení pájky v potřebném množství -Důležité je, aby pájka nebyla tavena plamenem, ale aby se zahřívala ohřátými spojovanými částmi. 4. Pájení -Po nanesení pájky dochází k zatékání roztavené pájky mezi součásti, dochází ke slévání kovů, kdy pájka částečně proniká do spojovaného materiálu a materiál do pájky (difúze). -Pájka rovnoměrně pokryje spojované plochy a zcela vyplní spáru. 5. Očištění pájeného spoje -Povrch pájených součástí očistíme od zbytků tavidel.
Výhody pájení: -pájením můžeme spojovat všechny běžné kovy, -pájet můžeme stejné, ale i různé kovy navzájem, -můžeme spojovat součásti s velkými rozdíly síly stěn, -pájené součásti jsou vodotěsné, a elektricky i tepelně vodivé, -teploty při pájení jsou značně nižší než při svařování, takže vzniká menší pnutí. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 5 Výhody pájení
Nevýhody pájení: -pájené spoje korodují vzhledem k rozdílným materiálům pájky a spojovaných součástí, -spoje jsou méně pevné, zejména při měkkém pájení, -pájené spoje nesnesou vyšší teploty, -je nutné používat tavidlo STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 6 Nevýhody pájení
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 7 Otázky k opakování 1. Vysvětlete princip pájení. 2. Jaké jsou důležité vlastnosti pájek? 3. Jaké jsou výhody a nevýhody pájení?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 8 Zdroje Vlastní zdroje Ing. MIROSLAVA TRNKOVÁ, Instalace vody a kanalizace I, nakladatelství INFORMATORIUM, Praha