ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
MINERÁLY A HORNINY
Prezentace je určena žákům 4. ročníku. Slouží k výkladu. Seznamuje žáky se základními poznatky o minerálech a horninách. Obsahuje řadu fotografií. Je vhodné ji doplnit ukázkami ze školní sbírky minerálů a hornin. ANOTACE
Tvoří povrch naší planety. MINERÁLY A HORNINY
Vyskytují se jako součást hornin nebo samostatně. Ložiska nerostných surovin. MINERÁLY ložiska kaolinu
Nejrozšířenější minerál, bývá součást hornin. Může být různě zbarvený - hnědě nebo fialově. Čirý křemen se nazývá křišťál. Z křemenného písku se vyrábí sklo. KŘEMEN
Všechny horniny jsou tvořeny souborem zrn jednoho nebo více minerálů. HORNINY
Chladnutím a tuhnutím roztavené horniny zvané magma. VYVŘELÉ Zvětráváním starších hornin, které jsou přeneseny na jiné místo, kde se usazují. USAZENÉ Přeměnou vyvřelých a usazených hornin v důsledku působení tlaku a tepla v nitru Země. PŘEMĚNĚNÉ HORNINY PODLE ZPŮSOBU VZNIKU DĚLÍME NA TŘI SKUPINY.
Na zemský povrch se dostávají při sopečné činnosti. ŽULA-používá se jako stavební kámen. Skládá se z nerostů KŘEMENE, ŽIVCE a SLÍDY. VYVŘELÉ HORNINY
Mohou být sypké jako např. PÍSEK nebo zpevněné např. PÍSKOVEC. VÁPENEC - usazováním pevných zbytků odumřelých živočichů a rostlin, bělavá nebo šedavá barva. Výroba vápna a cementu. USAZENÉ HORNINY
MRAMOR-přeměnou vápenců v hlubinách. Lze ho dobře leštit a bývá krásně zbarven. Ozdoba schodišť, sálů, sochy. PŘEMĚNĚNÉ HORNINY
UHLÍ, ROPA, ZEMNÍ PLYN ROPA - vznikla z živočišných a rostlinných těl. V elektrárnách elektrická energie. Jiné zdroje - vodní, větrné a solární elektrárny. ENERGETICKÉ SUROVINY
MGR.VĚRA ŠTIKOVÁ. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 4.ročník. druhé vydání. Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA,s.r.o., ISBN POUŽITÉ ZDROJE