ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Organogenní usazené horniny
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
HORNINY A NEROSTY Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2013.
VY_52_INOVACE_20 Nerudní suroviny určeno pro 5. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
© copyleft Jiří Trávník
HORNINY USAZENÉ.
Horniny přeměněné.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Horniny Vladislava Zubrová.
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Dělení hornin Podle vzniku.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Energetické suroviny 5. ročník
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Usazené horniny.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
Usazené horniny.
Nerudní suroviny 5. ročník
Usazené horniny = sedimenty
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
Nerostné bohatství 4. ročník
Přeměněné horniny.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
Neživá příroda − horniny
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4
Anotace Pracovní list k procvičení základních poznatků o horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
 vznikají z hornin vyvřelých, usazených i přeměněných za vysokých tlaků a teplot  při metamorfóze nedochází k roztavení hornin  nejvyšší možná teplota.
Energetické suroviny Název školyPlavská škola AutorMgr. Jitka Hýsková, DiS. Název VY_32_INOVACE_13_PŘ5 _Energetické suroviny - uhlí TémaPŘ 5 Název školyPlavská.
Neživá příroda Nerosty a horniny.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Nerudní suroviny 5. ročník
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
Součásti neživé přírody
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Prezentace – výklad učiva
Člověk a jeho svět (Vlastivěda pro 4. ročník)
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Neživá příroda − horniny
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Nerudní suroviny 5. ročník
Petrologie Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Energetické suroviny 5. ročník
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_14_Horniny a nerosty
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_19_Horniny
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/

MINERÁLY A HORNINY

 Prezentace je určena žákům 4. ročníku.  Slouží k výkladu.  Seznamuje žáky se základními poznatky o minerálech a horninách.  Obsahuje řadu fotografií.  Je vhodné ji doplnit ukázkami ze školní sbírky minerálů a hornin. ANOTACE

 Tvoří povrch naší planety. MINERÁLY A HORNINY

 Vyskytují se jako součást hornin nebo samostatně.  Ložiska nerostných surovin. MINERÁLY ložiska kaolinu

 Nejrozšířenější minerál, bývá součást hornin.  Může být různě zbarvený - hnědě nebo fialově.  Čirý křemen se nazývá křišťál.  Z křemenného písku se vyrábí sklo. KŘEMEN

 Všechny horniny jsou tvořeny souborem zrn jednoho nebo více minerálů. HORNINY

Chladnutím a tuhnutím roztavené horniny zvané magma. VYVŘELÉ Zvětráváním starších hornin, které jsou přeneseny na jiné místo, kde se usazují. USAZENÉ Přeměnou vyvřelých a usazených hornin v důsledku působení tlaku a tepla v nitru Země. PŘEMĚNĚNÉ HORNINY  PODLE ZPŮSOBU VZNIKU DĚLÍME NA TŘI SKUPINY.

 Na zemský povrch se dostávají při sopečné činnosti.  ŽULA-používá se jako stavební kámen.  Skládá se z nerostů KŘEMENE, ŽIVCE a SLÍDY. VYVŘELÉ HORNINY

 Mohou být sypké jako např. PÍSEK nebo zpevněné např. PÍSKOVEC.  VÁPENEC - usazováním pevných zbytků odumřelých živočichů a rostlin, bělavá nebo šedavá barva. Výroba vápna a cementu. USAZENÉ HORNINY

 MRAMOR-přeměnou vápenců v hlubinách.  Lze ho dobře leštit a bývá krásně zbarven.  Ozdoba schodišť, sálů, sochy. PŘEMĚNĚNÉ HORNINY

 UHLÍ, ROPA, ZEMNÍ PLYN  ROPA - vznikla z živočišných a rostlinných těl.  V elektrárnách elektrická energie.  Jiné zdroje - vodní, větrné a solární elektrárny. ENERGETICKÉ SUROVINY

  MGR.VĚRA ŠTIKOVÁ. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 4.ročník. druhé vydání. Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA,s.r.o., ISBN POUŽITÉ ZDROJE