Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Charakteristika umělecké památky
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Předrománské umění Kulturní okruhy: západní Evropa, východní Evropa
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky RANÉ KŘESŤANSTVÍ
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Raně středověké umění.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_25-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_18_ Křesťanská antika II TEMA:Historie.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Dějiny ČR – románský sloh
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Umění starověkého Říma
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Raně křesťanské umění PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: malby v katakombách bazilika bazilika baptisterium baptisterium mauzoleum mauzoleum mozaika mozaika JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad raně křesťanského umění na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad raně křesťanského umění na vyšším stupni gymnázia.

Charakter raně křesťanského umění Malby epičnost – náboženský příběh epičnost – náboženský příběh objevení symbolů v malbě objevení symbolů v malbě jednoduchá, strohá forma jednoduchá, strohá forma důležitost náboženského obsahu, nikoli formy či techniky zobrazení důležitost náboženského obsahu, nikoli formy či techniky zobrazení Architektura přejímání římských typů staveb přejímání římských typů staveb stavby přizpůsobeny církevním obřadům svojí strukturou stavby přizpůsobeny církevním obřadům svojí strukturou

První svatyně křtitelnice ve výklenku či se stříškou na sloupech v obyčejných civilních domech křtitelnice ve výklenku či se stříškou na sloupech v obyčejných civilních domech křtitelnice v Dura Europos v Sýrii křtitelnice v Dura Europos v Sýrii stěny s malbami Krista, Adama a Evy stěny s malbami Krista, Adama a Evy obr. 1 obr. 1

Malby v katakombách katakomby – podzemní chodby s výklenky nad sebou pro zemřelé katakomby – podzemní chodby s výklenky nad sebou pro zemřelé zdobeny náboženskými motivy zdobeny náboženskými motivy nejznámější katakomby: nejznámější katakomby: Domicilliny, Priscilliny v Římě obr. 2 obr. 2

Malby v katakombách postavy ze Starého a Nového zákona postavy ze Starého a Nového zákona symboly – snaha zobrazit abstraktní jevy (víra, láska, naděje…) symboly – snaha zobrazit abstraktní jevy (víra, láska, naděje…) typické symboly: typické symboly: Kristus – pastýř či rybář páv – nesmrtelnost kotva – naděje ryby – křest obr. 3 obr. 3

Malby v katakombách Kristus jako dobrý pastýř Kristus jako dobrý pastýř PRÁCE S OBRÁZKEM Proč byl Kristus zobrazován právě v této roli? Proč byl Kristus zobrazován právě v této roli? Jak se liší vzhled Krista od pozdější zobrazované podoby? Jak se liší vzhled Krista od pozdější zobrazované podoby? obr. 4 obr. 4

Architektura Bazilika obr. 5 obr. 5 původně římská soudní budova původně římská soudní budova 313 – povolení křesťanství, nutnost najít prostornou budovu pro bohoslužby 313 – povolení křesťanství, nutnost najít prostornou budovu pro bohoslužby hlavní loď vyšší, vlastní okna, vlastní světlo hlavní loď vyšší, vlastní okna, vlastní světlo boční lodě nižší, od hlavní odděleny sloupy či oblouky boční lodě nižší, od hlavní odděleny sloupy či oblouky

Raně křesťanská bazilika vpředu atrium – dvůr se sloupovými ochozy vpředu atrium – dvůr se sloupovými ochozy pak nartex – předsíň pro nepokřtěné pak nartex – předsíň pro nepokřtěné vyšší hlavní loď vyšší hlavní loď nižší vedlejší lodě nižší vedlejší lodě vzadu transept – příčná loď vzadu transept – příčná loď obr. 10 obr. 10

Raně křesťanská bazilika Bazilika sv. Jana v Lateránu, Řím obr. 6 nartex (A), hlavní loď (B), příčná loď (C), apsida (D) nartex (A), hlavní loď (B), příčná loď (C), apsida (D) pětilodí (hlavní loď, po obou stranách 2 vedlejší) pětilodí (hlavní loď, po obou stranách 2 vedlejší) typický rovný strop bez klenby, interiér dnes barokní typický rovný strop bez klenby, interiér dnes barokní obr. 7 obr. 7

Raně křesťanská bazilika Chrám Božího hrobu, Chrám Božího hrobu, Jeruzalém obr stol, postaven císařem Konstantinem 4. stol, postaven císařem Konstantinem součástí komplexu bazilika, rotunda (kruhový půdorys), dvě sloupová nádvoří obr. 8 součástí komplexu bazilika, rotunda (kruhový půdorys), dvě sloupová nádvoří obr. 8

Raně křesťanská bazilika Bazilika sv. Pavla obr. 12 za hradbami, Řím pětilodní bazilika, rovný strop dnes kazetový pětilodní bazilika, rovný strop dnes kazetový 4. století, počátky za Konstantina obr století, počátky za Konstantina obr. 11

Raně křesťanská bazilika Bazilika S. Apollinare in Classe, Ravena trojlodní bazilika z 6. století trojlodní bazilika z 6. století bez příčné lodi bez příčné lodi bohatá mozaiková výzdoba bohatá mozaiková výzdoba PRÁCE S OBRÁZKEM Co vyvolává dojem velkého Co vyvolává dojem velkéhoprostoru? obr. 13 obr. 13

Raně křesťanská bazilika Bazilika S. Maria Maggiore, Řím trojlodní bazilika z 5. století trojlodní bazilika z 5. století později přestavěna později přestavěna PRÁCE S OBRÁZKEM Charakterizuj strukturu a interiér baziliky (strop, sloupy, příčná loď?) Charakterizuj strukturu a interiér baziliky (strop, sloupy, příčná loď?) obr. 14 obr. 14

Centrální stavby – mauzolea Santa Constanza, obr. 16 mauzoleum v Římě mauzolea – hrobky mauzolea – hrobky 4. století, císař Konstantin pro svou dceru 4. století, císař Konstantin pro svou dceru kruhový půdorys, kupole kruhový půdorys, kupole obr. 15 obr. 15

Centrální stavby – mauzolea Mauzoleum Gally Placidie, Ravena obr. 17 obr. 17 stavba z 5. století stavba z 5. století PRÁCE S OBRÁZKEM Charakterizuj půdorys mauzolea, zdůvodni. Charakterizuj půdorys mauzolea, zdůvodni. Co bylo v centru těchto staveb (vyjdi z jejich účelu)? Co bylo v centru těchto staveb (vyjdi z jejich účelu)? obr. 18 obr. 18

Centrální stavby – baptisteria Baptisterium u baziliky v Lateránu, Řím baptisteria – stavby určené ke křtům baptisteria – stavby určené ke křtům v centru zpravidla křestní nádrž v centru zpravidla křestní nádrž baptisteria často u kostelů, obr. 19 baptisteria často u kostelů, obr. 19 nepokřtěný nesměl vstoupit nepokřtěný nesměl vstoupit do kostela do kostela obr. 20

Centrální stavby – baptisteria Ukázky interiérů baptisterií obr. 21 interiér baptisteria v Lateránu (obr. 21) interiér baptisteria v Lateránu (obr. 21) křestní nádrž – baptisterium Nocera (obr. 22) křestní nádrž – baptisterium Nocera (obr. 22) PRÁCE S OBRÁZKEM S jakou postavou je v křesťanství spojen křest? S jakou postavou je v křesťanství spojen křest? obr. 22 obr. 22

Typická výzdoba interiérů bazilik Mozaiky Mozaiky mozaika v kostele S. Pudenziana, Řím mozaika v kostele S. Pudenziana, Řím PRÁCE S OBRÁZKEM symboly v horní části mozaiky – anděl, lev, býk orel – najdi na internetu, co představují. symboly v horní části mozaiky – anděl, lev, býk orel – najdi na internetu, co představují. obr. 23 obr. 23

Typická výzdoba interiérů bazilik Mozaiky mozaika v kostele sv. Jana v Lateránu obr. 24

Sochařství méně figurální sochařství převažovaly reliéfy – výzdoba sarkofágů na obrázku Kristus jako dobrý pastýř PRÁCE S OBRÁZKEM Jak se liší podoba Krista od pozdějšího zobrazování? Forma, tedy způsob ztvárnění křesťanských námětů čerpá z jakého umění? Jak se nazývá postoj sochy na obrázku? obr. 25

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:

Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: Tango7174. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: Tango7174. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Saint_S%C3%A9pulcre,_vue_g%C3%A9n%C3%A9rale_-_Jerusalem.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:A._Salzmann_- _Saint_S%C3%A9pulcre,_vue_g%C3%A9n%C3%A9rale_-_Jerusalem.jpg Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 11: MarkusMark. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: MarkusMark. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 12: Tango7174. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 12: Tango7174. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 14: Tango7174. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 14: Tango7174. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 15: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:

Obr. 16: seier+seier. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 17: Gunther Hissler. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 19: MarkusMark. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 22: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 23: Welleschik. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 24: FlickreviewR. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: