Astrid Lindgrenová – Dětství Astrid Lindgrenové  Statek Näs v městečku Vimmerby (Småland)  Rodné jméno: Astrid Anna Emilie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HARRY POTTER.
Advertisements

Hans Christian Andersen
Prezentace literárního díla a jeho autor Jan Zeman I4.B.
Čítárny.cz – Web o dětských knížkách a čtenářství Veronika Peslerová Olomouc, červen 2007.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Etapy dětského čtenářství
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
BAJKA O JEDNÉ MYŠI. Jednoho dne myš koukala skrz puklinu ve zdi farmáře a viděla jeho ženu, jak otvírá nějaký balíček. Jaké jídlo by asi mohl obsahovat?
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Moje Firma Zvěrolékařka Dobrý den.Mé jméno je Veronika Borbášová.
Jan Opatřil….
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Erich Kästner 115. výročí narození. * Drážďany † Mnichov Německý prozaik a básník Autor knih pro děti.
JIŘÍ ŽÁČEK * v Chomutově.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
 Narozen 31. března 1962  Matka právnička, otec inženýr chemie  Spisovatel, publicista a nejprodávanější romanopisec.
Nebezpečí na internetu Nikola Zámečníková
Dejmlová Karolína Příběh o dívce a jejích přátelích.
Knížka, kterou mám rád: Bratři lví srdce vytvořil: Milan Urbánek.
PROČ BŮH STVOŘIL DĚTI (A NÁSLEDNĚ VNOUČATA). Pro ty z nás, kteří máme okolo sebe děti – ať už vlastní, nebo vnoučata, neteře, synovce, nebo studenty…
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_01.
Knihy Astrid Lingrenové
Poznej Evropu – Švédsko
Nejlepší historka z rybolovu všech dob!. Mnohé rybářské historky jsou tak trochu těžko uvěřitelné, ale tenhle člověk má fotky jako důkaz... Slyšel jsem.
Život a dílo VY_32_INOVACE_2A4 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Hlavní postavou je zde Veronika Millerová, která si říká Ronnie. Její rodiče se rozvedou a otec se přestěhuje z New Yorku do malého městečka na pláži.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Božena Němcová – povídka Karla
OSTROV CUKROVÍ Vytvořila: Marie Anna Kurková START.
MICHAL VIEWEGH Život a dílo nejúspěšnějšího a nejprodávanějšího českého spisovatele současnosti.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Marie Majerová 9. ročník.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_34.
Příběh Bylo jedno krásné místo na Zemi a jmenovalo se Šumava. A bylo tam ještě jedno krásné místo Lesní království. Rostlo tam hodně.
Definice Funkce: Informační a orientační Propagační Regulační Obranná Autoreferenční Selektivní Typologie: mnohost kritérií Podle literárních druhů Podle.
VY_III/2_INOVACE_96_Astrid Lindgrenová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Heleny Zmatlíkové Anotace: Seznámení s ilustracemi Heleny Zmatlíkové Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jitka Havránková ČísloVY_32_INOVACE_3402_Severní Evropa NázevSeverní Evropa Téma hodinySeverní Evropa.
* 14. L ISTOPADU L EDNA 2002 Velmi úspěšná dětská spisovatelka Její knihy byly přeloženy do více než 70 jazyků Oceněná cenou Hanse Christiana.
Housky z nebe. *1922 ve Vlkoši 2 starší sourozenci - Milena a Karel otec - přednosta na stanici matka - práce na statku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Popis projektu Termín realizace projektu: březen 2011 Cílová skupina: Žáci 4. a 5. tříd Použitý titul: Lindgren, Astrid: Pipi Dlouhá punčocha. 8. rozšíř.
Astrid Lindgrenová VY_32_INOVACE_XVI-B-06. Astrid Lindgrenová narodila se v roce 1907 zemřela v roce 2002 Švédská spisovatelka.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_55.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_34.
Jestli chceš uskutečnit svůj sen, probuď se!
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přehled zahraničních dětských spisovatelů a jejich díla
„Moudré ucho neposlouchá, co hloupá huba povídá.“
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Poznej Evropu – Švédsko
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_06   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
BAJKA O JEDNÉ MYŠI.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Transkript prezentace:

Astrid Lindgrenová –

Dětství Astrid Lindgrenové  Statek Näs v městečku Vimmerby (Småland)  Rodné jméno: Astrid Anna Emilie Ericssonová  4 sourozenci:  Gunnar – poslanec, autor politických satir  Astrid  Stina – překladatelka  Ingegerd - novinářka  Otec: sedlák a arendátor Samuel August Ericsson  Matka: Hanna Ericssonová, roz. Johnssonová  1911 počátek školní docházky AL  Reálka (všichni sourozenci)  1927 závěrečné zkoušky

Mládí Astrid Lindgrenové  Práce ve Wimerby Tidning – korektury, sloupky, drobné reportáže  V 18 letech odchod z rodného města do Stockholmu – kurzy stenografie a psaní na stroji  Práce úřednice ve Švédské knihkupecké centrále  Externí redaktorka v KAK (Královský automobilový klub)  Jaro/1931 svatba – manžel Sture Lindgren  2 děti: syn Lars (* 1926), dcera Karin (* 1934)

„Dospívání byl věk bez barev a bez života, často mě zachvátila melancholie. Pak jsem si také jako většina mladých myslela, že jsem ošklivá, a ani jsem se nikdy nezamilovala.“(s. 167)

Další životní osudy  40. léta: stenografka u docenta kriminologie Harryho Södermana; v době války zejména na oddělení pro dopisovou cenzuru; stěhování do bytu v ulici Dalagatan  Od 1946 na poloviční úvazek jako redaktorka nakladatelství Rabén & Sjögren  1952 ovdověla  1958 dcera Katrin se provdala  1970 opustila místo redaktorky  Od 70. let se angažovala ve společenských otázkách a politických debatách (1976 daňová sazba u OSVČ přesáhla 100 %  pohádka Pomperipossa v Nomismanii  po 40 letech volební prohra sociálních demokratů; obhajoba otevřené krajiny, prosazování ochrany zvířat – od premiéra návrh zákona k 80. narozeninám – distancovala se od něj; podpora a záchrana knihoven; aktivní v případech udělení azylu)  Dominantní: boj za práva dětí a proti tělesným trestům ve výchově (Švédsko jako první země na světě – 1979 zákon proti násilí páchanému na dětech)  Zemřela ve Stockholmu

Socha Astrid Lindgrenové ve Stockholmu

Zajímavosti  Näs = Bullerbyn i vila Vilekula (otec ji postavil 1920 – bez terasy)  Dědeček z DzB = dědeček z otcovy strany (Samuel)  V Německu po ní pojmenováno 116 škol, Willy Brandt ji citoval v oficiálních projevech, ve Frankfurtu na veletrhu portréty v nadživotní velikosti  Populární v Rusku  1996 po ní Ruská akademie pojmenovala asteroid č  100 knih, 20 filmů a TV seriálů  Od 80. let ve Vimmerby pohádkový park Svět Astrid Lindgrenové  9 vnoučat, pravnoučata

Ocenění  1958 Cena Hanse Christiana Andersena  1971 zlatá medaile Švédské akademie  1978 jako 1. autorka dětských knih obdržela Mírovou cenu německých knihkupců ve Frankfurtu nad Mohanem

 Založena 2002  Na trvalou připomínku Astrid Lindgrenové  Cíl: podpora literatury pro mladé recipienty, globální utužení práv dítěte  Peněžní odměna  Rozhoduje porota  Pro autory, ilustrátory, mecenáše čtení  Mezinárodní cena

Tvorba Astrid Lindgrenové „Dobrá kniha má být jako štika. Špičatý a ostrý nos, pak kus užitečného stravitelného masa a nakonec mrštný ocas.“ (s. 354)

„Já chci psát pro okruh čtenářů, kteří umějí dělat zázraky. … Jenom děti dokážou dělat zázraky, když čtou.“ (s. 177)

Počátky  Ve 13 letech v místních novinách Život na našem dvoře  30. léta: drobné povídky časopisecky  Debut 1944 Britt-Mari si vylévá srdce (2. místo v časopisecké soutěži)

Pippi Dlouhá punčocha  1945, česky 1976  „Vážně jsem začala psát vlastně náhodou …. Jednoho březnového dne roku 1944 ve Stockholmu sněžilo, a když jsem večer šla po chodníku kolem Vasova parku, pod nově napadaným sněhem ležel led. Upadla jsem, natloukla jsem si nohu a pak jsem musela nějakou dobu ležet. Abych zabila čas, začala jsem si těsnopisem zapisovat příběhy o Pipi. (…) V květnu 1944 bylo Karin deset let a mě napadlo, že bych mohla Pipi přepsat na stroji a dát jí rukopis k narozeninám.“ (s. 204)  Jméno postavy vymyslela Karin  Rukopis v nakladatelství odmítnut  Nejúspěšnější švédská dětská kniha  Přeložena do 50 jazyků  Více než 3 miliony výtisků  místo v soutěži vydavatelství  3 části:  Pipi Dlouhá punčocha  Pipi Dlouhá punčocha se nalodí  Pipi Dlouhá punčocha v Tichomoří  Po 2. vydání kritika  Odraz „volné pedagogiky“

Děti z Bullerbynu  1947 (1. část), č  3 části  Souběžně s Pipi  Otázka času v DzB

Sevedstorp

Detektiv Kalle má podezření  1946, č  Další pokračování:  Svěřte případ Kallovi  Kalle Blomkvist zasahuje

Kajsa Nebojsa  1950, č. 2006

Mio, můj Mio  1954, č. 1996

Série o Karkulínovi  V českém překladu: Karkulín ze střechy (č. 1983), Karkulín je nejlepší (č. 2004)  Původně určeno pro rozhlas (na pokračování)

Rasmus tulákem  1956, č. 2003

Kluci darebáci a pes  1957, č. 2004

Jižní louka  Antologie  1959, č. 2012

Madynka  1960, č  Jméno a některé vlastnosti hrdinky: kamarádka Anne- Marie Friesová (později redaktorka)  Pokračování: Madynka zachránkyně (1976, č. 1999)

Emil z Lönnebergy  Česky: 1995  Několik pokračování: Emilovy skopičiny, Emilovy další skopičiny  Inspirace otcovým vyprávěním o dětství

Ronja, dcera loupežníka  1981, č. 1987

Bratři Lví srdce  1973, č  „Jela jsem vlakem z Torsby podél řeky Fryken a bylo takové to fantastické ráno s růžovým světlem nad jezerem. Zdálo se mi nadpozemsky krásné a měla jsem náhle silný pocit, něco jako vizi úsvitu lidstva, až jsem se roztřásla. Zároveň jsem pocítila, jak se cosi zažehuje, a pomyslela jsem si, že z toho zážitku musí něco vzejít.“ (s. 278)  „Šla jsem na hřbitov ve Vimmerby a na jednom náhrobním kameni jsem si přečetla: ‚Zde odpočívají bratři Fahlénovi, zemřeli roku 1860.‘ V tu chvíli jsem věděla, že napíšu příběh o smrti a dvou bratrech.“ (s. 279)

 Velká kritika v 70. letech:  Populární tzv. realistické poučné knihy se socialistickými náměty  Marxistická kritika  Jednorozměrnost zla  Smrt jako řešení  Obviňována, že uráží odboj a osvobozenecká hnutí

„Jednou jsem byla pozvána do nadace Erica, kde se mluvilo hodně o dětech a o smrti. Jeden mladý psycholog tam prohlásil, že by nikdy žádnému dítěti nečetl poslední řádku Bratrů Lví srdce. Protože prý je to divné, že bratři museli umřít dvakrát. Na to jsem mu odpověděla: ‚Víte, čím víckrát umřete, tím líp si na to zvyknete.‘ Ale on v tom žádnou útěchu nespatřoval. Když jsem přišla z toho setkání domů, zavolala holčička, co hraje Idu ve filmech o Emilovi, a řekla mi: ‚Právě jsem dočetla Bratry Lví srdce a moc vám děkuji, že jste napsala šťastný konec.‘ Takhle to prožívají děti.“(s. 289)

„Nevěřím ani na Nangijalu, ani na Nangilimu, nebo na nebe nebo na něco takového. … A vlastně je to tak i v knížce, že Suchárek umře na kuchyňském gauči až na poslední straně. V Nangijale se děje to, co si představuje, že by mohl prožít, kdyby mu Jonatán neumřel při požáru. A když nakonec skočí, udělá to také ve fantazii. Ano, je to tak, dospělý člověk ve mně ví, že to tak je, ale dítě ve mně to nepřijímá, a tak vám říkám, dětem to neříkejte, nebo vás praštím!“ (s. 220)

 Poznámka: citace uvedené v této prezentaci pocházejí z životopisu Astrid Lindgrenové od Margarety Strömstedtové (Albatros, 2006)