ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“ Povinná aktivita KAP Musí proběhnout na počátku realizace projektu Hodnocení aktuálního stavu prostředí, do kterého směřují aktivity projektu Musí být představena na PS Vzdělávání
PODKLADY K ANALÝZE Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje ( ) Vývoj a prognóza středního školství v Plzeňském kraji (RRA PK, 2014) Současná struktura a vývoj pracovních sil v Plzeňském kraji (RRA PK, 2015) Regionálně specifická data od NÚV Vzdělanostní struktura v kraji (počty přijatých studentů a počty absolventů v rámci skupin oborů) Nezaměstnanost absolventů SŠ a VOŠ Data OŠMS KÚ PK, ČSÚ, úřadu práce Strategie ITI, RIS3 Strategie, a další
STRUKTURA ANALÝZY 1. Úvod, metodika 2. Socioekonomická charakteristika Plzeňského kraje pro potřeby vzdělávání 2.1 Demografická charakteristika Plzeňského kraje 2.2 Vzdělanost v Plzeňském kraji 2.3 Trh práce v Plzeňském kraji 3. Vzdělávací systém Plzeňského kraje (s důrazem na SŠ a VOŠ) 3.1 Základní a zájmové vzdělávání v Plzeňském kraji 3.2 Střední školy a VOŠ Plzeňského kraje 4. Povinná témata KAP a jejich rozdělení do jednotlivých platforem 5. Nepovinná témata KAP 6. Závěr
DEMOGRAFICKÁ CHARAKTERISTIKA PLZEŇSKÉHO KRAJE Vývoj a prognóza celkového počtu obyvatel Vývoj a prognóza obyvatel podle věku Vývoj počtu obyvatel okresů Plzeňského kraje podle hlavních věkových skupin Vývoj a prognóza počtu žáků na školách Plzeňského kraje (s důrazem na SŠ a VOŠ) Dopady demografického vývoje na vzdělávací systém a trh práce v kraji Jaké budou dopady demografického vývoje na vzdělávací systém a na trh práce v kraji?
TRH PRÁCE V PLZEŇSKÉM KRAJI Základní charakteristika trhu práce Zaměstnanost v Plzeňském kraji Nezaměstnanost v Plzeňském kraji Hlavní zaměstnavatelé Plzeňského kraje Vymezení problémových/prioritních oblastí Priority rozvoje kraje (aktéři v území), priority klíčových zaměstnavatelů Která odvětví jsou v kraji nejvýznamnější a jak se vyvíjí jejich zaměstnanost v čase? Které profese jsou v kraji nejvýznamnější a jak se vyvíjí jejich zaměstnanost v čase? Které profese nacházejí na trhu práce v kraji nejlépe uplatnění a proč? Jaké jsou rozvojové priority klíčových zaměstnavatelů a jak se promítají do oblasti vzdělávání?
STŘEDNÍ ŠKOLY A VOŠ PLZEŇSKÉHO KRAJE (1) Přehled SŠ a VOŠ a nabízených oborů Naplněnost jednotlivých SŠ a VOŠ a oborů Absolventi SŠ a VOŠ a jejich úspěšnost Strategie rozvoje SŠ a VOŠ v letech Míra dokončení studia Vymezení problémových/prioritních oblastí
STŘEDNÍ ŠKOLY A VOŠ PLZEŇSKÉHO KRAJE (2) Jaký je zájem žáků o technické a přírodovědné obory a o odborné vzdělávání obecně? Které problémy je třeba v této oblasti řešit? Jaké obory jsou nejvíce poptávány dětmi/rodiči? Jaká je naplněnost jednotlivých typů škol a oborů a jak se vyvíjí v čase? Jaká je skutečná kvalita absolventů na trhu práce? Jaká je jejich uplatnitelnost? Jak vnímají své vzdělání absolventi několik let po absolvování školy? Jaké jsou rozvojové priority v kraje (aktéři v území) a jak se promítají do oblasti vzdělávání?
POVINNÁ TÉMATA KAP A JEJICH ROZDĚLENÍ DO JEDNOTLIVÝCH PLATFOREM Charakteristika oblasti, strategické dokumenty k řešené problematice Zhodnocení stavu v území Vyhodnocení výstupů z dotazníkového šetření na školách SWOT analýza
POVINNÁ TÉMATA KAP A JEJICH ROZDĚLENÍ DO JEDNOTLIVÝCH PLATFOREM 1. Platforma polytechnické vzdělávání s důrazem na infrastrukturu a investice 2. Platforma odborné vzdělávání Jak zaměstnavatelé v kraji spolupracují se školami? Jsou nějaké problémy k řešení? Které přístupy byly využity při řešení problémů ve vybraných oblastech v předchozím nejen programovém období? 3. Platforma Podpora podnikavosti Jak je řešena podpora podnikavosti na školách na území kraje?
POVINNÁ TÉMATA KAP A JEJICH ROZDĚLENÍ DO JEDNOTLIVÝCH PLATFOREM 4. Platforma Kariérové poradenství, rozvoj škol jako center celoživotního vzdělávání a další vzdělávání dospělých Jaká je kvalita a dostupnost služeb kariérového poradenství na ZŠ a SŠ, VŠ? Které problémy se v rámci kraje vyskytují v souvislosti s oblastí vzdělávání dospělých? Jakou roli v jejich řešení mohou sehrát odborné školy? 5. Platforma Společné vzdělávání (inkluze) Jak je řešena v kraji inkluze na středních školách a jak je zajištěn a podpořen přechod žáků z marginalizovaných skupin (např. Romů) ze ZŠ na SŠ, setrvání na SŠ a přechod na VOŠ, VŠ či trh práce?
DĚKUJI ZA POZORNOST