Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/
Počítání s poměry Matematika 7. ročník Jana Míková
Změna čísla v poměru V míse byly 4 pomeranče. Maminka přinesla ještě 2 pomeranče. V jakém poměru ze zvětšil jejich počet? nyní dříve 6 : 4 = 3 : 2 Počet pomerančů se zvětšil v poměru 3 : 2.
Zvětšení 150 Kč v poměru 4 : 3 znamená toto číslo vynásobit zlomkem Úsečku délky 20 cm zvětši v poměru 7 : 5 Jestliže zvolené číslo vynásobíme poměrem ve tvaru zlomku větší než 1, tak zvolené číslo zvětšíme.
Maminka měla 150 Kč a za nákup utratila 50Kč. V jakém poměru ze zmenšila částka peněz? nyní dříve 100 : 150 = 2 : 3 Počet korun se zmenšil v poměru 2 : 3
Zmenšení úsečky o délce 20 cm v poměru 4 : 5 znamená toto číslo vynásobit zlomkem Zmenši 240 Kč v poměru 3 : 4 Jestliže zvolené číslo vynásobíme poměrem ve tvaru zlomku menší než 1, tak zvolené číslo zmenšíme.
Cvičení Změň číslo 8 v poměru: 7 : 1 5 : 2 8 : 3 9 : 4 6 : 5 11 : 8 Změň číslo 24 v poměru: 1 : 6 2 : 3 3 : 5 5 : 8 7 : 9 13 : 24
Rozdělení celku na dvě části v poměru Marek s Fandou si měli rozdělit odměnu 630Kč v poměru 4 : 5 podle počtu odpracovaných hodin. Kolik každý dostane? Řešení:M : F = 4 : díl ……630 : 9 = 70 Marek … = 280 Kč Fanda … = 350 Kč Zk. 630 Kč Marek dostane 280 Kč a Fanda 350 Kč.
Cvičení 1.Odměnu 240 Kč rozděl dvěma sourozencům v poměru 7 : 3. 2.Narýsuj úsečku AB dlouhou 12 cm a rozděl ji v poměru 1 : 3. 3.Číslo 72 rozděl v poměru 2 : 7. 4.Rozděl mezi dva zemědělce 560 kg brambor v poměru 5 : 2. Řešení: Kč, 72Kč; 2. 3cm, 9cm; kg, 160kg
Zdroje: Rosecká, Z.-Čuhajová V.: Aritmetika pro 7. ročník, nakl. Nová Škola, Brno 2003 Odvárko, O.-Kadleček, J.: Matematika pro 7. ročník ZŠ, 2. díl, nakl. Prometheus, Praha 1998