Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie zažívacího systému
Advertisements

Výživa člověka.
Riskuj ! POZN.: Na každou otázku je možných správných odpovědí
Úvod do studia biochemie
Metabolismus látek a energií
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
„EU peníze středním školám“
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
Biochemie živin Ludmila Hanáková
METABOLISMUS.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Výživa Metabolismus = látková výměna – soubor chemických dějů v buňkách katabolismus: štěpení živin na jednodušší látky, definitivně končí u CO2, H2O a.
Sacharidy ve výživě ryb
Další přírodní látky.
SACHARIDY CUKRY RZ
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Biochemie Úvod do biochemie.
METABOLISMUS = chemické látkové přeměny v těle
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_537.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Pokuste se o definici proteinů svými vlastními slovy: Bílkoviny jsou organické, polymerní, makromolekulární látky, jejichž základními stavebními jednotkami.
HYPOTALAMO-HYPOFYZÁRNÍ SYSTÉM
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
HORMONÁLNÍ REGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava,
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
FYLOGENEZE TRÁVICÍ SOUSTAVY – BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma: Přeměna látek a energií - výživa. Možnost využití: interaktivní tabule.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Přírodní látky 1. Sacharidy.
DĚJE V TRÁVICÍ SOUSTAVĚ
VSTŘEBÁVÁNÍ ŽIVIN A OSTATNÍCH SLOŽEK POTRAVY
Buňka  organismy Látkové složení.
CHEMIE - Metabolismus živin
Získávání energie pro život
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
DÝCHACÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ října 2013
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
SVALOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
Katabolické, Anabolické děje a Metabolismus
OBĚHOVÁ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ října 2013
Bílkoviny (proteiny).
Základní škola, Hradec Králové
Název vzdělávacího materiálu Cukry
 Biochemický ústav LF MU 2016 (E.T.)
Trávicí soustava = svalová trubice, která začíná dutinou ústní a končí řitním otvorem Funkce: Příjem potravy Trávení Mechanické – potrava je rozmělňována.
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. METABOLISMUS ŽIVIN VY_32_INOVACE_ listopadu 2013

[12] Jak získávají organismy energii? [2] Organismy využívají energii uskladněnou v cukrech a dalších zdrojích.

Metabolismus, energie a život metabole = změna metabolismus – soubor biochemických reakcí probíhajících za účasti enzymů chemické procesy jsou v živých organismech uspořádány do metabolických drah anabolismus – syntetické procesy, tvorba složitých molekul z jednodušších, spotřeba E, endergonické reakce katabolismus – rozkladné reakce, rozklad složitých molekul na jednodušší, uvolňování E, exergonické r. C 6 H 12 O 6 + 6O 2 6CO 2 + 6H 2 O + ATP

jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj jjjjjjjjj Organismy přeměňují energii energie je schopnost vykonávat práci, tzn. pohybovat hmotou chemická energie – pro život významný typ potenciální (uskladněné) energie potrava – uskladněná chemická energie ATP Energie z katabolismu Energie na buněčnou práci ADP + P

[5] Organismus získává energii 2 základními způsoby: 1.Oxidoredukční reakce - štěpení živin (cukrů, tuků, bílkovin) - cukry, tuky se rozkládají na CO 2 a H 2 O - bílkoviny močovina + org. látky 2.Štěpení makroergických vazeb zejména ATP - ATP – adenosintrifosfát - akumulátor chemické energie – „univerzální energetické platidlo“ v buňce - ATP – zdroj i přenašeč energie

Buněčné dýchání [3][4]

Sacharidy - cukry cukry – nejpohotovější a nejdůležitější zdroj energie podíl v potravě: 50% a více příjem: v podobě polysacharidů (škrob - pečivo, obilniny, brambory) a disacharidů (sacharóza) v trávicí soustavě jsou polysacharidy pomocí enzymů štěpeny na monosacharidy, z nichž nejvýznamnější je glukóza glukóza se zčásti ukládá v játrech ve formě glykogenu – „živočišný škrob“

[1]

Kde v trávicí soustavě probíhá štěpení cukrů? amyláza (ptyalin) amyláza maltáza sacharáza laktáza [8] Kterého z těchto enzymů má člověk v dospělosti méně?

Co je to glykémie? [7] nervově hypotalamus mozková kůra hormonálně inzulín glukagon Glykémie je řízena:

[6] Inzulín hladinu glukózy v krvi …

Diabetes mellitus – úplavice cukrová [5]

Použité zdroje: [1] Mikael Häggström.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [2] Mikael Häggström.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [3] Darekk2.[ cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [4] Kelvinsong.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [5] Mikael Häggström.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [6] XcepticZP.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [7] Jakob Suckale. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [8] LadyofHats. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [9] Nephron.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:

[10] Samir.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [11] Emmanuelm.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [12] Stell98.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [13] BruceBlause.[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: