Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Společenskovědní seminář Tematická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost  Okruh dle RVP:
Název školy, adresa: Základní škola a mateřská škola Kamenný Přívoz,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
ČISTOTA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stopy zvířat Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Společenstva polí Živočichové
POTŘEBY DUM _13.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
TÉMA: Počítačové systémy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_199 Tomáš Nový osmý Kraje ČR
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Měření elektrického proudu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
POVOLÁNÍ I. VY_32_INOVACE_3A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
REGIONY ČESKÉ REPUBLIKY
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Společenskovědní seminář Tematická oblast: Filosofie Název vzdělávacího materiálu: Jan Patočka (seznámení s osudy a názory profesora Jana Patočky, doporučený rozsah 30 minut) Kód vzdělávacího materiálu: ICT2-18-RTS Ročník: 4. čtyřletého / 6. šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Jméno autora: Ivo Rejchrt

ČESKÝ FILOSOF A OBHÁJCE LIDSKÝCH PRÁV Jan Patočka (1907–1977)

Život Obr. 1, 2, 3

Narozen v Turnově Studoval slovanskou filologii, romanistiku a filosofii na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) Při zahraničních pobytech ve Francii a Německu se seznámil s Edmundem Husserlem a Martinem Heideggerem a přihlásil se k jejich fenomenologii Po začátcích na středních školách se stal r docentem filosofie na FF UK Během zavření vysokých škol nacisty gymnaziální učitel, než byl 1944–1945 totálně nasazen jako topič

1945–1949 opět na FF UK V 50. a 60. letech nemohl učit a působil v Ústavu TGM, Pedagogickém ústavu a Filosofickém ústavu Československé akademie věd 1968 se vrátil na FF UK, stal se profesorem, ale za normalizace tam musel 1972 přestat učit, byl penzionován Podílel se na neoficiálních bytových seminářích (podzemní univerzita) Signatář Charty 77, jeden ze 3 prvních mluvčích Po vyčerpávajícím výslechu StB zemřel

Filosofie Složitá fenomenologie Osobní pojetí (tzv. asubjektivní fenomenologie) – vyústilo v učení o tzv. trojím pohybu (míněno nejen přemisťování, ale výkon existence): 1) Zakotvení (pohyb instinktivně-afektivní) Určování a zakořenění v tradici, rodině a přírodním prostředí, využití instinktů, snaha dosáhnout v životě slasti 2) Fungování v zařazenosti Oblast rozvahy a práce, spolupráce v kolektivu, prodlužovat život a chránit ho nad rámec instinktu

3) Průlom – sebezískávání sebevydáváním Až tento pohyb přináší svobodu Vyžaduje vědomé odhodlání vlivem otřesu, jenž dovolí nahlédnout pobyt v předchozích pohybech jako nedostačující Život je spění ke smrti, což nezměníme – ale ve své otřesenosti se můžu opřít o druhé, odevzdat se jim – a oni mě – a tím člověk překoná svou konečnost a získává "vědomí sebe jako podstatně nekonečného"

Filosofie dějin Zde upravuje učení o trojím pohybu do podoby: 1) Pohyb akceptace: přijetí člověka do společnosti 2) Pohyb obrany: práce, podíl na uspokojování potřeb druhých; vznik státu, mýtu, písma 3) Pohyb pravdy: vznik dějinného života, obce, péče o duši. Novověk to překryl péčí o majetek, ale otřes ze světových válek a utrpení z pronásledování vede k pokynu vrátit se k péči o duši a nežít ve lži (srov. aktivní účast na Chartě 77)

Literatura: Ivan Blecha: Jan Patočka, Olomouc, Votobia

Obrázky: Obr. 1: Obr. 2: Foto I. Rejchrt Obr. 3: Foto I. Rejchrt

Otázky k tématu: 1. Jaká jsou základní životní data Jana Patočky? 2. Jakou roli sehrála v jeho životě Charta 77? 3. Jak se do Patočkova života promítly historické události 20. století? 4. K jakému filosofickému směru se hlásil?

5. Vysvětlete pohyb fungování v zařazenosti. 6. Vysvětlete pohyb zakotvení. 7. Vysvětlete pohyb sebezískávání sebevydáváním. 8. K čemu Patočka dospěl ve své filosofii dějin?

Konec