ŽIVOT ZEMĚDĚLCŮ Zemědělci díky pokročilejšímu zemědělskému nářadí a nové metodě obdělávání půdy dosahovali během vrcholného středověku vyšších výnosů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvitý středověk Život na vesnici.
Advertisements

Rozvitý středověk Život na venkově
Život na středověkém hradě, ve středověké vesnici i městě
6. ročník Pravěk.
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Pravěk Mladší doba kamenná
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Rostliny našich polí – obilniny 4. ročník
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Vesnická kolonizace a změny v zemědělství
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
ČESKÉ ZEMĚ PO BITVĚ NA BÍLÉ HOŘE
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
* KOLONIZACE= osídlování nových území
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Středověk, gotický sloh
Zemědělství ve středověku
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mladší doba kamenná - Neolit
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
VENKOV VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU 7. ročník.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
Neolit - úvod Název školy
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_32_ČS TEMA: Život na vesnici v.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Čechy v 9. a 10. století Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_ PRV.2R.1B.03 HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Přemyslovci 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Vznik českého státu  vzniká po rozpadu Velkomoravské říše v 10. století, když kmenu Čechů vládl rod Přemyslovců.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Zemědělství, pole, louky, obilí, sklizeň. VENKOV VE STŘEDOVĚKU Co se nám vybaví,
DOBA BRONZOVÁ Zpočátku lidé zacházeli s mědí jako s lepším druhem nerostu. Hmota se dala kováním tvarovat, roztepávat na pláty, vytahovat do délky. Poté.
Městské muzeum.
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Zemědělské plodiny Na polích zemědělci pěstují zemědělské plodiny a luštěniny Jsou základem výživy lidí (obilí, brambory, rýže) a hospodářských zvířat.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_01
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola Městec Králové
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
České země v době kamenné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 07 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

ŽIVOT ZEMĚDĚLCŮ Zemědělci díky pokročilejšímu zemědělskému nářadí a nové metodě obdělávání půdy dosahovali během vrcholného středověku vyšších výnosů. Obyvatelstvo nových měst muselo být zásobováno velkým množstvím potravin. Stávající vesnice již nestačily pokrýt rostoucí spotřebu městského obyvatelstva. Proto proběhl proces kolonizace = zakládání nových vesnic v dosud zalesněných oblastech českého státu a v místech s vyšší nadmořskou výškou. Rekonstrukce domu středověkého zemědělce

Protože byl v českých zemích ve 13. století nedostatek domácích osadníků, panovníci podporovali také německé kolonisty. Lokátor byl pověřen majitelem pozemku k založení nové vesnice. Zodpovídal za to, že sežene nové osadníky a kromě obytných domů, zorganizuje vyměření jednotlivých polí. V době výstavby vesnice a v prvních letech po založení byli vesničané osvobozeni od placení dávek=daní, vrchnost udělila nové vesnici lhůtu. Proto mají některé vesnice v názvu slovo Lhota. Dávky platili vesničané ve formě peněz, ale také částí úrody a zemědělskými produkty. Lokátor se v nové vesnici stal rychářem, zástupcem majitele pozemku. Jedinou kamennou stavbou na vesnici býval kostel. V době ohrožení se mohl stát posledním útočištěm pro napadené vesničany, některé kostely měly dokonce obrannou věž. Drobní šlechtici sídlili ve větších vsích, budovali zde tvrze nebo dvorce. Středověký vesnický kamenný kostel

TROJPOLNÍ SYSTÉM JAŘOZIMÚHOR Ve 13. století došlo k významné změně v obdělávání půdy. Místo dvou dílů, zemědělci své pozemky rozdělili na tři díly: JAŘ-díl půdy osévaný na jaře odrůdami s kratším vegetačním obdobím např. jarní pšenice, jarní ječmen OZIM-díl půdy osévaný na podzim plodinami, které se sklízejí až v letních měsících dalšího roku např. žito ozimé ÚHOR-díl půdy, který se neoséval, nechal se zarůst trávou a sloužil jako pastvina pro dobytek. Dobytek přirozeně zúrodňoval půdu hnojem. Každý rok rolníci díly prostřídali, z jaře se stal ozim, z ozimu úhor a z úhoru jař. 1. rok2. rok3. rok

ZEMĚDĚLSKÉ NÁŘADÍ Cep- používal se k výmlatu zrní z obilných klasů. Kosa- se v době vrcholného středověku používala jen ke kosení trávy. Srp- tímto nástrojem se sklízelo z polí obilí.

PLUH madla pro regulaci hloubky orby odhrnovačka radlice krojidlo Sloužil zemědělcům k orbě půdy, kvůli větší váze a pro lepší manipulaci na pozemku býval doplňován koly.

ORBA Setí obilí předcházel proces orby a vláčení pozemku. Ve 12. století se mezi venkovany rozšířilo používání chomoutu pro efektivnější zapřahání koňů. Vynálezci chomoutu byli pravděpodobně obyvatelé Mongolska nebo Číny už ve 3. století našeho letopočtu. Je to vlastně kožený límec vycpaný např. ovčí vlnou, který se navlékal na koňský krk přes hlavu. Ne každá vesnice ale vlastnila koně. Tam, kde byl koňů nedostatek, zapřahali vesničané do pluhu pomocí jařma krávy nebo voly. Orba pomocí koní byla až pětkrát rychlejší než orba pomocí volů. Jakmile byla půda poorána, následovalo vláčení pozemku pomocí bran. PEPOVO POLEFRANTIŠKOVO POLE Orba pomocí koní Orba pomocí volů Ve vesnici Malá Lhota žili dva zemědělci. Starší, ale pilnější se jmenoval František. Mladší Pepa byl líný, pracovat se mu moc nechtělo. František si díky své pracovitosti našetřil na pár koní. Pepa se Františkovi posmíval. František je hlupák, utratil všechny úspory za zbytečné koně. Kůň je přece zvíře určené k jízdě pro krále a šlechtu a ne pro chudáka vesničana jako je František. Sám oral pole párem volů. František vyzval svého souseda na souboj. V duelu ale nesměly být použity zbraně. Vítězem se stane ten, který poorá své pole rychleji. Pepa výzvu přijal a navrhl, aby vítěz dostal od poraženého jednu ovci. 321START František zvítězil také díky tomu, že koně zapřáhl do pluhu pomocí chomoutu.

OBILÍ Zemědělci vysévali v úrodných nížinách především pšenici a ječmen. Ve vyšších nadmořských výškách se vysévalo žito, z něj se hlavně ve středověku mlela mouka na chléb. Oves se vyséval jako pícnina=krmivo pro chované koně. Již v neolitu lidé vysévali proso, které si oblíbili zejména staří Slované. Protože proso vyžaduje čisté, nezaplevelené půdy, ve středověku se z něj stala velmi drahá obilnina. Proso se muselo několikrát ručně plít a to bylo příliš náročné. pšenice žito proso Naši předkové vyráběli z nedozrálého obilí pražený pokrm, který se ve staročeštině nazývá pražma či pražmo. Část obilí se sklidila před úplným dozráním v období tzv. mléčné zralosti. Nedozrálé klasy se upražily buď na otevřeném ohni nebo na pánvi či v peci. Pražená zrna se umlela a po přidání mléka se z ní vařila kaše. Ta měla přirozeně nasládlou chuť.

LITERATURA Dějepis 7: Středověk a počátky nové doby. 1. vyd. Plzeň: Fraus, ISBN ČORNEJ, Petr, Ivana ČORNEJOVÁ, Ivan RADA a Vratislav VANÍČEK. Dějiny Zemí Koruny české I. 2. vyd. Praha: Paseka, ISBN HROCH, Miroslav. Dějepis: II. díl. 2. vyd. Praha: Práce, ISBN BERANOVÁ, Magdalena. Jídlo a pití v pravěku a ve středověku. 1. vyd. Praha: Academia, ISBN Odkazy na stažené obrázky oubEI&tbm=isch#hl=cs&tbs=sur:fmc&tbm=isch rekonstrukce domu wbIxOjLCA&tbm=isch vesnický kamenný kostel bkLYI&tbm=isch rekonstrukce orby pomocí koní orba pomocí zapřažených volů Žito eOAsObOvjf2cUI&tbm=isch#hl=cs&tbs=sur:fmc&tbm=isch pšenice hl=cs&tbs=sur:fmc&tbm=isch proso