Kdo je drak? Kdo je drak? „Drak (saň pro samici, v jiných slovanských jazycích smok nebo zmej) je mýtické zvíře vyskytující se v pověstech, pohádkách a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
Advertisements

ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Draci – vypravuj pověst o dracích. Drak je mýtické zvíře vyskytující se v pověstech, pohádkách a lidových příbězích celé řady kultur.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
První setkání Pravidla a zákony
Vzájemná poloha dvou kružnic
V jakém smyslu můžeme tato slova používat?
Sudokopytníci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Soustava pohybová – SVALOVÁ
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Násobilka se zvířaty 7x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Řekni, proč se tomu směju?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
BAREVNÉ TVARY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ČLOVĚK – LIDSKÉ TĚLO Jedná se o dvě hry v jednom. 1) Hrajeme jako klasické pexeso 2) Hrajeme jako LOTO (v tomto případě nepoužijeme kartičky s názvy, ale.
Vnímání řeči O Budulínkovi
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
KRONIKA A KODEX Mgr. Michaela Nyczová
První setkání Pravidla a zákony
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem N, n
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KŘESŤANSTVÍ AKTIVITY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Draci Kdo je drak? „Drak (saň pro samici, v jiných slovanských jazycích smok nebo zmej) je mýtické zvíře vyskytující se v pověstech, pohádkách a lidových.
NAJDI SPRÁVNÝ OBRÁZEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Gřundělová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Sýr a myška Na snímcích 2, 3, 4 a 5 jsou kartičky určené k vystřižení a zalaminování. Dítě pracuje dle pokynů: Podej mi myšku, která je vedle sýra atd.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SUDÁ A LICHÁ ČÍSLA Pojďte si se mnou procvičit, co jsou sudá a lichá čísla. Autorem materiálu a všech jeho částí, není - li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra.
V jakém smyslu můžeme tato slova používat?
Porozumění řeči – MÁ x NEMÁ interaktivní
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
První setkání Pravidla a zákony
První setkání Pravidla a zákony
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
Násobilka se zvířaty 3x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
LEV Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Třídíme podle dvou kritérií
HAD Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Grafické i matematické řešení příkladu na pohybující se tělesa proti sobě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
MLÁĎATA ZVÍŘAT PUZZLE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY
Násobilka se zvířaty 8x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Násobilka se zvířaty 4x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Pracovní list 1) Do které kategorie jazyků se řadí španělština?
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

Kdo je drak? Kdo je drak? „Drak (saň pro samici, v jiných slovanských jazycích smok nebo zmej) je mýtické zvíře vyskytující se v pověstech, pohádkách a lidových příbězích celé řady kultur.“ Jeho celosvětové rozšíření má za následek značnou rozdílnost jeho vzhledu, velikosti a vlastností, kterými disponuje. „Obecně lze říci, že jde o mohutného samotářského tvora, připomínajícího hada nebo ještěra. Draci se liší počtem hlav – například v Číně je zobrazován zásadně jednohlavý, řecká mytologie znala draka stohlavého, v pohádkách mívá zpravidla lichý počet hlav, nejčastěji tři nebo sedm. Dále se draci liší v počtu nohou (nejčastěji dvě, čtyři nebo žádné), schopnosti létat a dštít oheň (případně mráz nebo jed) ze svého chřtánu. „Obecně lze říci, že jde o mohutného samotářského tvora, připomínajícího hada nebo ještěra. Draci se liší počtem hlav – například v Číně je zobrazován zásadně jednohlavý, řecká mytologie znala draka stohlavého, v pohádkách mívá zpravidla lichý počet hlav, nejčastěji tři nebo sedm. Dále se draci liší v počtu nohou (nejčastěji dvě, čtyři nebo žádné), schopnosti létat a dštít oheň (případně mráz nebo jed) ze svého chřtánu. Podobně jako se liší jejich vzhled, liší se i jejich vlastnosti. Draci se v základním pojetí mohou rozlišovat na dobré a zlé.“ Tradice prospěšných draků převažuje v Číně, kde je drak symbolem moci, vládců a deště. „Evropští draci ve středověku jsou namísto toho chápáni jako symbol ničení a chaosu. Často jsou zobrazováni jako krvelačné bestie, které ničí vše ve svém okolí a pojídají zvířata a lidi. Draci jsou spojováni s bohatstvím a majetkem, který zpravidla ochraňují ve svých dračích slujích.“ [cit ]. Dostupný z WWW:. (Kurzívou jsou uvedené doslovné citace, ostatní je upravený text podle daných citací.) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Volfová Zemanová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Každý máme jedinečnou představu i když vidíme stejné souhvězdí. Drak podle Johanna Havelia z Uranografie 1690

[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. Drak závodící s větrem. Popište rozdíly draků evropského a čínského v barvě, tvaru, materiálu. Jak by pokračovala stavba těla čínského draka, která není zobrazena? Který z draků bude na obloze lépe vidět? Který drak je určen pro zábavu a který je součástí náboženských obřadů? Foto - archiv autorky

[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. Popište shodné znaky těchto draků, co mají všichni tři společného? Dovedli byste přiřadit obrázky draků k zemím jejich původu (podle způsobu zobrazení draků)? a. Norsko a. Norsko b. Katalánsko – Španělsko b. Katalánsko – Španělsko c. Německo c. Německo

Drak evropský „Podoba evropského draka vychází z plazů a připomíná varana či krokodýla. I přesto byl však ve středověku často zaměňován s hadem. Může mít jednu, dvě, tři i více hlav, které jsou propojeny s tělem pomocí dlouhého ohebného krku.“ Je zajímavé, že počet hlav není dědičný, jednohlavý drak může mít vícehlavého potomka. Tělo má silnou muskulaturu, v horní části má drak občas dvě menší horní končetiny. V tom případě mívá silné zadní nohy a chodívá po dvou. Jindy mívá čtyři stejně rostlé nohy, takový drak chodívá po čtyřech. „Tělo je zakončeno ocasem, který bývá podobně jako tělo a krk porostlý ostny.“ Evropští draci jsou zpravidla zobrazováni s párem skládacích křídel, která jsou vyvinuta na principu ruky. Mají tedy palec a čtyři dlouhé prsty spojené blánou, umožňující lepší záběr a tedy i let. Poněkud tak připomínají křídla netopýra. „Na druhou stranu i v evropské mytologii je možné se setkat s draky bez křídel, vyskytují se i mořští draci. Evropští draci bývají zlí, pročež se je stateční rytíři snaží ulovit a usmrtit.“ [cit ]. Dostupný z WWW:.

SHIZHAO. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Drak asijský „Je zobrazován jako tvor s jednou velkou hlavou a protáhlým dlouhým tělem. Jeho stavba těla vychází z hadů, i když má čtyři končetiny zakončené ostrými pařáty, které mu umožňují chůzi.“ Jelikož mají asijští draci obývat převážně vodní prostředí, mají často ocas zakončený ploutví, což jim má umožňovat snazší pohyb ve vodě. „Podobně i tvar jejich těla je uzpůsoben k životu ve vodě.“ Za hlavou mívají malá zakrnělá křídla. „Mnoho zobrazených draků křídla vůbec nemá, ale i přes to mají schopnost letu. V okolí draků jsou často zobrazovány blesky.“ „Dle pověstí jsou draci asijští spojeni s vodou a větrem. Podobně jako jejich evropští příbuzní mají schopnost dštít oheň, ale je využívána jen velmi zřídka, namísto toho přivolávají deště schopností kondenzovat vzdušnou vlhkost. V asijské kultuře jsou draci předmětem uctívání.“ [cit ]. Dostupný z WWW:.

[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:. S kým bojovali svatý Jiří a archanděl Michael? Zkuste si vzpomenout na tato vyprávění, odkud pocházejí a kde byste je mohli nalézt? „Drak i jeho andělé bojovali, ale nezvítězili, a nebylo již pro ně místa v nebi. A veliký drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl svržen na zem…“ ECO, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha : Argo, ISBN s. 91. Kdo bojuje s drakem ? Kdo bojuje s drakem ?

Motiv draka Motiv draka Zkuste odhadnout a navrhnout, k čemu by mohl sloužit tento předmět představující japonského draka. Zkuste odhadnout a navrhnout, k čemu by mohl sloužit tento předmět představující japonského draka. Vymyslete a nakreslete předmět denní potřeby, který bude ozdoben dračím motivem. Vymyslete a nakreslete předmět denní potřeby, který bude ozdoben dračím motivem. Symbolika draka Symbolika draka CHRIS 73. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.

Možnosti práce s prezentací 1. strana: Dialog se žáky o tom, kdo je to drak. Co si myslíš, jakou máš představu? Návaznost čtení daného textu. 2. strana: Návaznost na kresby do souhvězdí v pracovním listu, úkol č. 2. Možnost rozšíření o informaci, kdy a kde souhvězdí můžeme spatřit. Tři obrázky v prezentaci jsou tři odlišné podoby souhvězdí strana: Odlišná podoba a použití létajícího draka v Evropě a Asii strana Rozdíly ve vidění a pojetí podoby draka různých kultur, období. Dialog o možnostech zobrazení a vyobrazených technikách. Mohou odlišné národy přistupovat k zobrazení draka tak, aby byl jejich projev specifický a poznatelný pro jejich zemi? a) Norsko – obr. vlevo dole, b) Katalánsko – obr. vpravo nahoře, c) Německo – obr. vlevo nahoře 5., 6. stranaOdpověď na otázku č. 1 pracovního listu. 7. stranaPříběhy, pohádky, báje, legendy, mýty. Kde všude se o dracích píše a jak jsou v této souvislosti zobrazováni? 8. stranaVyobrazení draka na nejrůznějších předmětech, v sochařství a architektuře. Kdy je toto zobrazení ornamentem a kdy symbolem a naznačením?