Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Advertisements

Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Proč původci domácího násilí nemluví o svých problémech s kolegyněmi a kolegy v zaměstnání a proč o nich nemluví ani jeho oběti?
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.Jana Zelinková Název.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název a číslo materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Člověk a jeho zdraví TÉMA:
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 2_35
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
HNĚV.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Transkript prezentace:

Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.3 Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.3 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: Agrese a agresivita Téma: Agrese a agresivita Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Autor: Hynek Mikušek Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011 Datum vzniku: srpen 2011

Základní pojmy Agrese = určitý projev (chování) člověka v určité situaci Agrese = určitý projev (chování) člověka v určité situaci Agresivita = trvalá vlastnost, kterou má člověk danou, jež ovlivňuje míru agresivního chování Agresivita = trvalá vlastnost, kterou má člověk danou, jež ovlivňuje míru agresivního chování

Agrese Je útočné jednání vůči druhé osobě Je útočné jednání vůči druhé osobě Je jednání s úmyslem poškodit, zničit nějaký objekt Je jednání s úmyslem poškodit, zničit nějaký objekt Útočné jednání zaměřené proti: Útočné jednání zaměřené proti: 1. jednotlivým osobám 2. skupině obyvatel 3. celé společnosti

Agresivita Tendence k útočnému a nepřátelskému jednání proti druhému, kolektivu, instituci nebo i proti sobě samému Tendence k útočnému a nepřátelskému jednání proti druhému, kolektivu, instituci nebo i proti sobě samému Zahrnuje širokou škálu projevů – od mírných (slovních projevů) až po fyzické napadení Zahrnuje širokou škálu projevů – od mírných (slovních projevů) až po fyzické napadení 1. Potlačovaná – v myšlenkách a představách 2. Verbální – slovní napadání 3. Fyzická – tělesné projevy s různou mírou závažnosti 4. Proti věcem – vandalské chování, ničení věcí 5. Proti zvířatům – týrání, mrzačení či zabíjení zvířat 6. Proti člověku – od nejlehčích forem až po trestné činy

Původ agresivního chování Frustrace (zklamání, zmaření nebo neuspokojení touhy, potřeby) Frustrace (zklamání, zmaření nebo neuspokojení touhy, potřeby) Tendence dominovat nebo se podřizovat Tendence dominovat nebo se podřizovat Tendence sadomasochistické (uspokojování sexuální potřeby) Tendence sadomasochistické (uspokojování sexuální potřeby)

Rozdělení agresivity Agresivita útočná – vnitřní puzení k fyzickému násilí, je zaměřena na způsobení škody druhému Agresivita útočná – vnitřní puzení k fyzickému násilí, je zaměřena na způsobení škody druhému Agresivita dobrá – společensky přijatelná, je útočné zaměření naší energie na překážku, problém, úkol. Jejím výsledkem pak může být nový objev, pokrok, vynález… Agresivita dobrá – společensky přijatelná, je útočné zaměření naší energie na překážku, problém, úkol. Jejím výsledkem pak může být nový objev, pokrok, vynález… Agresivitu lze chápat také jako cílevědomé jednání, kterým chceme něco dosáhnout (z tohoto pohledu je každé lidské chování agresivní, ale nemusí být na první pohled zjevné) Agresivitu lze chápat také jako cílevědomé jednání, kterým chceme něco dosáhnout (z tohoto pohledu je každé lidské chování agresivní, ale nemusí být na první pohled zjevné)

Příčiny přibývající agresivity Nedostatek pohybu, tělesné aktivity, fyzické práce = unavené svaly a mozkové buňky si nejlépe odpočinou, když jsou uvedeny do činnosti jiné svaly a jiné mozkové partie (nemůže-li si dítě kopat do balónu, bude kopat do druhých dětí…) Nedostatek pohybu, tělesné aktivity, fyzické práce = unavené svaly a mozkové buňky si nejlépe odpočinou, když jsou uvedeny do činnosti jiné svaly a jiné mozkové partie (nemůže-li si dítě kopat do balónu, bude kopat do druhých dětí…) Frustrace = když uspokojení potřeby je na dosah, ale nelze toho dosáhnout, vede člověka k agresi, která se obrací proti původci frustrace (dítě se celou dobu ve škole těší, že si doma zahraje na PC, ale rodiče jej po příchodu domů donutí jít pracovat na zahrádku…) Frustrace = když uspokojení potřeby je na dosah, ale nelze toho dosáhnout, vede člověka k agresi, která se obrací proti původci frustrace (dítě se celou dobu ve škole těší, že si doma zahraje na PC, ale rodiče jej po příchodu domů donutí jít pracovat na zahrádku…) Psychická deprivace = psychický stav vzniklý uspokojováním svých potřeb nepřirozeným způsobem (dítě, vyrůstající bez mateřské lásky si ji vymáhají na jiných (dětí, spolužáci, vychovatelé, zvířata) násilím Psychická deprivace = psychický stav vzniklý uspokojováním svých potřeb nepřirozeným způsobem (dítě, vyrůstající bez mateřské lásky si ji vymáhají na jiných (dětí, spolužáci, vychovatelé, zvířata) násilím

Přesunutá agrese Je-li ti něco nespravedlivě vytýkáno a nemůžeš-li se bránit, obrátíš svou agresi na někoho jiného Je-li ti něco nespravedlivě vytýkáno a nemůžeš-li se bránit, obrátíš svou agresi na někoho jiného Nadřízený ti něco nespravedlivě vytkl, po příchodu domů vynadáš manželce, synovi vypneš televizi a syn vztekle nakopne psa… Nadřízený ti něco nespravedlivě vytkl, po příchodu domů vynadáš manželce, synovi vypneš televizi a syn vztekle nakopne psa… Ve škole ti učitel zabavil písemku, na kterou ses dobře připravil, ale protože ti bylo líto nepřipraveného spolužáka, byl jsi přistižen při napovídání; o přestávce vzteky zpohlavkuješ mladšího žáka, který se hlučně baví s kamarádem… Ve škole ti učitel zabavil písemku, na kterou ses dobře připravil, ale protože ti bylo líto nepřipraveného spolužáka, byl jsi přistižen při napovídání; o přestávce vzteky zpohlavkuješ mladšího žáka, který se hlučně baví s kamarádem…

Jak ovlivnit agresi Výbuch agrese vede k pocitu uvolnění! Sebevýchovou se lze naučit „vybít si zlost“ přiměřeným a vhodnějším způsobem: Výbuch agrese vede k pocitu uvolnění! Sebevýchovou se lze naučit „vybít si zlost“ přiměřeným a vhodnějším způsobem: 1. Vzdálit se od věci, situace 2. Opakovat si, že nevybuchnete 3. Obrátit pozornost jinam 4. Dopřát si, co máme rádi 5. Pracovat, sportovat 6. Svěřit se příteli, kamarádovi, rodičům… 7. Dát průchodu emocím (vyplakat se, smát se…)

Odkaz na obrazové materiály v souvislostí s agresí a agresivitou: ch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=TNtlT9Ll&biw=1280&bih=861&sei=pm-OUaurMc3ptQbclICoDA

Prameny a literatura 1. MATĚJČEK, Zdeněk; DYTRYCH, Zdeněk. Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing, s.r.o., 1997, ISBN

Test k zamyšlení Přemýšlej o míře agresivity a správnosti jednání: Přemýšlej o míře agresivity a správnosti jednání: 1. Při jednání s kamarády vždy uplatňuji svá přání 2. Snažím se, abych se druhému vždy zavděčil 3. Při jízdě autem, když mne něco rozčílí, dávám to najevo ostatním patřičnými gesty a troubením 4. Při jednání s druhými hledám kompromis 5. Při sledování svých cílů jsem neústupný 6. Chci-li dosáhnout svých cílů, obrátím se na pomoc k druhým 7. Rád se dívám na akční filmy, protože vždy hlavní hrdina zabije zlého hrdinu 8. Při sledování přírodopisných filmů mám rád scény, kdy lovící zvíře dohoní a zabije svou kořist 9. Když mne něco rozčílí, je lépe se na něčem (někom) vyzuřit, než to v sobě dusit

Anotace Tato prezentace je určena k výuce o osobním bezpečí pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Tato prezentace je určena k výuce o osobním bezpečí pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí se základními pojmy agrese, agresivita, jejich rozpoznáním, původem, příčinami, rozdělením a možnostmi, jak agresivitu ovlivnit.V prezentaci je uveden i odkaz na obrazové materiály. V závěru jsou uvedeny otázky k přemýšlení, které vedou žáka k posouzení vlastní míry agresivity. Žáci se seznámí se základními pojmy agrese, agresivita, jejich rozpoznáním, původem, příčinami, rozdělením a možnostmi, jak agresivitu ovlivnit.V prezentaci je uveden i odkaz na obrazové materiály. V závěru jsou uvedeny otázky k přemýšlení, které vedou žáka k posouzení vlastní míry agresivity.